IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Барселона се прицелва в круизните кораби в поредната си битка със свръхтуризма

Испанският град се бори с прекомерния брой посетители от няколко години

11:22 | 20.06.22 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: pixabay.com</em></p>

Снимка: pixabay.com

Дните, в които пристанището на Барселона бе препълнено с круизни кораби, може скоро да остане в миналото, ако местните лидери извоюват исканията си.

В обявление този месец регионалното правителство на Каталуния заяви, че скоро ще въведе мерки, които целят да ограничат корабите, пристигащи на пристанището – най-натоваряния круизен терминал в Европа преди пандемията, разказва Bloomberg. Обявлението бе направено, след като започна силно – макар и не напълно приветствано – завръщане на посетителите във втория по големина град в Испания. Само през май са акостирали 125 круизни кораба.

Това, казва кметът Ада Колау, не е добре. Барселона от дълго време се бори с натиска от свръхтуризма, а круизните кораби са особено мразени. През 2019 г. градът пострада от най-високите нива на замърсяване от свръхголеми кораби, излъчващи серни и азотни оксиди, спрямо което и да е друго пристанище в Европа. Техните пътници в същото време пристигат на големи групи, което предизвиква скокове в задръстванията, а в същото време допринасят сравнително по-малко за икономиката, тъй като не плащат за настаняване и често посещават за кратко.

„Има хиляди хора, които пристигат наведнъж“, казва Колау за вестник El Pais. „Повечето от тях остават само за няколко часа и се фокусират изключително много върху центъра. Те създават усещане за срив“, допълва тя.

Точните детайли за мерките тепърва ще бъдат обявявани, а и се обсъжда кое точно ще проработи. В изявленията на регионалното правителство се говори за нов данък, политика, която ще гарантира повече приходи от круизните компании към публичните хазни, но ако е твърде нисък, едва ли ще намали броя на пристигащите пътници. Коментарите на Колау предполагат, че тя може по-скоро да подкрепи ограничаване броя на корабите на пристанището във всеки един момент.

Барселона се бори с прекомерния брой посетители от няколко години. В опит да намали преместването на общности и местни бизнеси от центъра си, градът вече забрани нови хотели там и предприе стъпки да понижи броя на обявите в Airbnb чрез система за лицензиране и тежки глоби при нарушаване на правилата.

Когато става въпрос за круизните кораби, Барселона не е единствената недоволна. Нови правила, приети през май 2022 г. от Балеарските острови, предвиждат максимум по три кораба в пристанището на Палма де Майорка, като само един може да е с капацитет от 5000 или повече пътници, във всеки един момент. Това следва тенденции на други места из Европа. През 2021 г. пристанището във Венеция забрани големи кораби в лагуната си, а пристанищата в Дубровник, Санторини, Дъблин и Брюж въведоха ограничения.

Всяко ограничаване на броя вероятно ще предизвика противоречия. Компаниите в центъра на Барселона казват, че не генерират достатъчно приходи от круизните гости, дори да остават за повече от една вечер. Представители на пристанището също посочват, че след споразумение от 2018 г. за ограничаване на въздействието, градът е преместил круизните терминали на кей, който е по-далеч от крайбрежния център на града.

Въпреки това общественото мнение изглежда се е променило по време на пандемията, когато жителите на Барселона се насладиха на града си без засиления туризъм за пръв път от много години. „Не можем да се върнем обратно до 3,1 млн. круизни пътници“, казва заместник-кметът Джанет Санц за каталунския вестник La Vanguardia. „Те са посетители, които не увеличават стойността на града. С пандемията възприемането на публичното пространство се промени и не можем да се върнем към предишни сценарии. Въздействието е твърде голямо за жителите“, посочва тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:04 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още