Новият мажоритарен собственик на „Спиди“ АД – френската компания „ГеоПост“ отправи търгово предложение за останалите акции на дружеството, става ясно от съобщение, разпространено късно снощи чрез БФБ – София.
Компанията не притежава и иска да придобие до 1 623 711 броя акции, представляващи 30,19% от гласовете в общото събрание (ОСА) на „Спиди“ АД.
Предложената цена до останалите акционери е 80 лв. за акция.
Френската компания притежава пряко 3 753 908 броя обикновени, безналични акции с право на глас, представляващи 69,81% от гласовете в ОСА.
Припомняме, че на 20 януари „ГеоПост“ отправи търгово предложение за придобиване на до 4 043 640 акции, но не по-малко от 2 419 929 акции при цена на акция в размер на 58,67 лв. Търговото предложение беше одобрено от КФН на 16 февруари 2021 г. В резултат на това, „ГеоПост“ придоби 2 419 929 акции на „Спиди“ АД, с което процентното му участие в капитала, съответно в гласовете на общото събрание, достигна 69,81%. С настоящото търгово предложение компанията изпълнява законовото си задължение (по чл. 149, ал. 6 от ЗППЦК) да отправи търгово предложение за закупуване на акциите на останалите акционери на „Спиди“ АД.
Френската компания „Ла Пост" притежава пряко 100% от акционерния капитал, съответно от гласовете в Общото събрание на акционерите (ОСА) на „ГеоПост", от момента на учредяването му и упражнява директен контрол върху дружеството.
Към датата на търговото предложение мажоритарен акционер в „Ла Пост" е „КЕС ДЕ ДЕПО Е КОНСИНИАСОН" (CDC), френска финансова институция от публичния сектор, създадена през 1816 г. и част от държавните институции, контролирани от френския парламент. CDC притежава 66% от акционерния капитал, съответно от гласовете в ОСА на „Ла Пост" , а френската държава държи останалите 34%. На база на горното, може да се заключи, че френското правителство има непряк контрол върху „ГеоПост", се посочва в търговото предложение от 31 март.
Между двете дружества е в сила опционен договор за продажба и придобиване на акции. Съгласно този договор „Спиди“ има право да изиска „ГеоПост“ да придобие останалите му акции в българското дружество, представляващи минимум 20,09%, която опция може да бъде упражнена в периода от 19.03 2023 г. до 19.03.2031 г.
Ако „Спиди“ не упражни това свое право през посочения период, френската компания ще има право да изиска от „Спиди Груп“ да му продаде останалите си акции в дружеството. Тази опция може да бъде упражнена от 20.03.2031 г. до 20.03.2032 г.
„ГеоПост" вече съобщи, че не предвижда преобразуване, промени в капитала или в основната дейност и финансовата стратегия на двете дружества. Очакват се промени в Съвета на директорите, в който ще влязат мениджъри от „ГеоПост“ и значителен брой независими членове.
Не се очаква търговото предложение да окаже влияние върху дивидентната политика на „Спиди“.
Финансови резултати
„Спиди“ отчете 21,6% годишен ръст на приходите от куриерски услуги през миналата година, над обичайните темпове на растеж през последните години, достигайки общо 173,2 млн. лв., показа одитираният годишен финансов отчет за 2020 г.
Увеличението на приходите се реализира, след като съществена част от потреблението се пренасочи към онлайн магазините и търсенето на доставки до адрес и офис.
Други приходи и други доходи (загуби) от дейността също са свързани с обичайната дейност на дружеството, имат регулярен характер и се формират основно от наеми на автомобили - 4,15 млн. лв. през 2020. Останалите приходи и доходи от дейността намаляват с 31,6% до 1,9 млн. лв. основно поради намалените нетни доходи от продажбата на дълготрайни активи – 825 хил. лв. през 2020 г. спрямо 1, 574 млн. лв. през 2019 г., поради по-малкия брой обновени автомобили.
приходи
структура
Следвайки общата тенденция на пазара, международните доставки нарастват по-бързо от вътрешния пазар - с 43,5% и формират вече 18,1% от приходите от куриерски услуги. С най-висок принос са регионалната услуга Speedy Balkan (до/от Румъния и Гърция) и доставките за другите страни от Централна и Източна Европа с ръст от над 50%. Доставките за Западна Европа също значително повишиха динамиката си през второто полугодие в резултат на подновената икономическа активност и същевременно продължаващото ограничение в пътуванията между страните.
Броят превозени пратки през годината доближава 37,5 млн. броя, с около 30% повече от същият период на миналата година.
Разходите за подизпълнители са най-значителният разход за компанията - 73,3 млн. лв. през 2020 г. спрямо 60,5 млн. лв. през 2019 г., като формират над половината от оперативните разходи и са обвързани в голяма степен с броя обработени пратки. Увеличава се делът на доставките, обвързани с наложени платежи, както и клиентите заплащащи с дебитни/кредитни карти, което се отразява на разходите за банкови такси и инкасо. Съответно разходите за банкови такси се увеличават с 66% до 1,15 млн. лв. спрямо 690 хил. лв.през предходната година.
разходи
структура
Нетната печалба реализира ръст от 26,9% до 22,5 млн. лв., но този ръст се дължи на еднократния ефект от получените през 2020 г. 4,925 млн. лв. дивиденти от дъщерните дружества. През 2020 г. е отчетен и еднократен ефект от преоценка на задължението, свързано с придобиването на "Рапидо експрес енд лоджистик". Договорената цена на придобиване е обвързана с реализираните от "Рапидо" приходи, които през 2020 г. значимо надхвърлиха прогнозите, на база на които е оценена инвестицията към датата на придобиване и свързаното с нея задължение. Направената преоценка формира еднократен разход от 1,524 млн. лв. При отчитане на посочените дивиденти и преоценка, получената коригирана печалба е 19,1 млн. лв. (17,7 млн. лв.през 2019 г.), което представлява ръст от 7,8% и коригирана рентабилност на нетната печалба 10,66%.
След новината за търговото предложение акциите на „Спиди“ АД поскъпват с 6% до 79,5 лв. след девет сделки от началото на деня. От януари досега ръстът в цената е с 33,6% при пазарна капитализация от 427,521 лв.
Свързани компании:


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?