Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини и анализи

"Градус" АД внесе в КФН проспекта за IPO-то си

Компанията очаква оценката на компанията да бъде в диапазона между 400 млн. лв. и 520 млн. лв.

"Градус" АД внесе в КФН проспекта за IPO-то си

Снимка: "Градус" АД

Производителят на пилешко месо "Градус" АД внесе в Комисията за финансов надзор (КФН) проспект за първично публично предлагане (IPO) на акции, съобщи компанията, цитирана в прессъобщение.

Намерението за набиране на капитал от фондовата борса чрез IPO беше анонсирано от компанията в началото на февруари, като се очаква процесът да бъде финализиран и търговията с емисията да стартира до средата на годината.

Финансовите отчети за 2017 г. показват общо консолидирани приходи на групата в размер на 245,8 млн. лв. и нетна печалба след данъци в размер на 39,8 млн. лв.

„Очакваме оценката на компанията от пазара да бъде в диапазона между 400 млн. лв. и 520 млн. лв. и смятаме, че това е реалистично. В периода от обявяването на IPO-то до този момент наблюдаваме достатъчно голям интерес от местни и чуждестранни инвеститори и вярваме, че освен на добрите финансови резултати, това се дължи и на перспективите за развитие на компанията“, каза по повод внасянето на проспекта Ангел Ангелов, изп. директор на "Градус" АД.

Още по темата

Припомняме, че това се очаква да бъде най-голямото IPO в страната ни след кризата от 2008 г. Предлагането ще даде възможност на инвеститорите да навлязат в един от секторите с най-висок ръст и същевременно най-слабо представителство на БФБ – този на хранително-вкусовата промишленост.

„Градус е на ниво да бъде публична компания. Видяхме всички позитивни страни от публичността, а Българска фондова борса (БФБ) заслужава играч като нас“, заяви през март в интервю пред Investor.bg изпълнителният директор на компанията Ангел Ангелов. „Смятаме да предложим достатъчно обем акции на борсата, защото вярваме в потенциала на българския пазар“, каза още той.

През последните месеци зачестиха спекулациите за възможно голямо IPO в България. Листването на нови емитенти се очакваше още през 2017 г., но след редица законодателни промени и усилия в посока на развитие на българския капиталов пазар това вече е факт.
 
Според анализатори БФБ се нуждае от нов „златен век“, от "ново БТК", което да повиши ликвидността и да влее свежи възможности за инвестиране у нас.
 
„Това показва, че има глад за компания като нашата на БФБ. Българската борса има много голям потенциал. Трябва все повече компании като нас да се обърнат към борсата. Публичността дава експозиция към световните пазари, чуждестранни инвеститори и подобрява прозрачността на компанията. Всички успешни компании от световен мащаб са минали по този път“, обясни Ангелов пред Investor.bg. 

"Набраните средства от първичното публично предлагане ще бъдат инвестирани в иновации в съществуващите ни бизнеси и в оборудване на съществуващи терени и сгради", поясни в интервю за Investor.bg финансовият директор на групата Георги Бабев.

Мениджър на емисията е „Първа финансова брокерска къща“. 

„Градус“ АД е една от най-големите компании за добив на месо в България и сред трите водещи  производители на разплодни яйца в Европа. Компанията е на първо място в страната по производство на продукти от птиче месо с 35% пазарен дял.

Второто най-голямо IPO в историята?

IPO-то на Първа инвестиционна банка е най-голямото до момента у нас, като на 18 май 2007 в касите на дружеството постъпиха 107 млн. лв. от продажбата на 10 млн. нови акции.

Каолин АД излиза на борсата месец по-рано – на 18 април, като набира 61,84 млн лв. Впоследствие дружеството бе отписано. Следва IPO-то на Корпоративна ТБ на стойност 58,5 млн. лв., осъществено на 10 май 2007 г.  В крайна сметка през 2014 г. Българска народна банка отне лиценза на кредитната институция. По назад в класацията остават IPO-тата от 2006 г., 2007 и 2008 на Химимпорт АД с 44,1 млн. лв., и Монбат с 32,7 млн лв., Трейс Груп Холд с 22,1 млн. лв., Девин с 18,3 млн. лв. и Агрия Груп Холдинг и ЦБА Асет Мениджмънт с 15,4 и 14,4 млн. лв., съответно.

Последните „бели лястовици“ на българския пазар бяха от технологичния сектор – Сирма Груп Холдинг и Алтерко. Софтуерната компания Сирма Груп Холдинг АД набра близо 11,5 млн. лв. от борсата през октомври 2015 г. В първия ден от декември 2016 г. акциите на Алтерко официално започнаха да се търгуват на българската борса, като компанията набра около 2,18 млн. лв.

Нова птичка за хранително-вкусовия сектор

През последната една година общо осем компании от хранително-вкусовия сектор са тъгувани на БФБ – София. Само две от тях повишават цената на акциите си, като най-печелившата компания от този сектор е Слънчо АД с ръст от 28,6% през последната година.

Сред компаниите в този сектор са Ломско пиво АД. Херти АД, Тодоров АД, Винзавод-Асеновград АД, Захарни заводи АД, Българска захар АД, Тракийско пиво АД, но търговията с техни книжа е толкова вяла, че през 2017 г. хранително-вкусовият сектор дори не влиза в 10-те водещи сектора на БФБ, показва справка на Investor.bg. 

По статията работиха: Веселина Василева, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

Коментари (0)


Още от Новини и анализи
Ребалансирането на SOFIX раздвижи търговията сериозно