Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини и анализи

В опит да потуши недоволствoто БФБ позволи нов вид IPO аукцион на пазара BEAM

Пропорционалното разпределение на акциите ще става спрямо подадените в системата поръчки, като се използва метода на най-големия остатък

В опит да потуши недоволствoто БФБ позволи нов вид IPO аукцион на пазара BEAM

Снимка: Олег Попов, архив, Investor Media Group

Българска фондова борса (БФБ – София) създаде възможност за провеждане на аукцион за първично публично предлагане (IPO) на пазар ВЕАМ с пропорционално разпределяне на акциите спрямо подадените в системата поръчки, след като при първите листвания на пазара за растеж останаха много неудовлетворени инвеститори, които не успяха да закупят акции, съобщиха от борсовия оператор.

Това стана факт след промяна на правилата на пазара, одобрена от Съвета на директорите на институцията. Така, при желание, емитентът може да използва тази опция за IPO аукцион, като я заяви в документа си за допускане на пазар ВЕАМ.

„Новата възможност демонстрира волята ни да подобрим пазарната инфраструктура, за да улесним максимално достъпа до пазара за растеж както за инвеститорите, така и за нови емитенти“, каза доц. д-р Маню Моравенов, изпълнителен директор на БФБ.

При новия IPO ауцион пропорционалното разпределение на акциите ще става спрямо подадените в системата поръчки, като се използва метода на най-големия остатък (още известен като метод Hare-Niemeyer). Това ще важи само за IPO аукциони, които се извършват по предварително определена фиксирана цена.

По-конкретно „Методът на най-големия остатък“ е начин за разпределяне на акции между инвеститорите, подали поръчки в аукцион за първично публично предлагане на пазар ВЕАМ, когато преди фазата на формиране на цената се установи, че търсенето надвишава предлагането. Този метод най-общо изисква общият броят на акциите, заявени за записване от всеки инвеститор, да бъде разделен с коефициент. Коефициентът е равен на общото количество на всички подадени поръчки за записване на акции, разделен на общия брой акции, предлагани за записване, които трябва да бъдат разпределени.

При делението на количеството на всяка въведена поръчка с коефициентът се получава цяло число и остатък - обикновена правилна дроб. Всеки инвеститор получава акции, колкото е полученото цяло число. По този начин е възможно да останат неразпределени акции, чийто брой е равен на сумата на остатъците. На следващата стъпка инвеститорите получават до една допълнителна акция, като първо получава допълнителна акция инвеститорът, подал поръчка с най-голям остатък, втори - инвеститорът със следващия по големина остатък и така, докато се разпределят всички неразпределени акции.

Още по темата

В случай, че две поръчки са с еднакъв остатък, приоритет има тази с по-ранно време на въвеждане, без значение дали тя е пазарна или лимитирана.

След първичното публично предлагане на "Син Карс" в началото на юни ръководството на БФБ пое ангажимент да обсъди възможностите за IPO аукциони и методи със своите членове и заинтересовани за публично предлагане компании, а при необходимост да подходи към промяна или подобрения в своите правила.

До неудовлетворението на инвеститорите от начините за провеждане на аукциони се стигна, след като една оферта купи 97% от цялото предлагане на акции на "Син Карс". Всички предложени 2 млн. акции бяха купени при фиксираната цена от 1 лв. за брой след само шест сделки. Най-голямата беше за 1 942 800 акции, следващата - за 30 000 акции, третата - за 20 000 акции, четвъртата - за 6 000 акции, петата за - 1 000 акции, и шестата - за 200 акции. Първата оферта беше за 97,14% от цялата емисия.

"Всеки аукцион включва състезателен елемент", обясни тогава пред Investor.bg изпълнителният директор на БФБ Маню Моравенов. При въведен ценови диапазон на предлагането състезателният елемент е обвързан първо с цената на въведените поръчките и второ с момента на въвеждане. Съответно при аукцион по фиксирана цена състезателният елемент е обвързан единствено с времето на въвеждане на поръчките. До момента нямаше друг аукцион за провеждане на IPO, който системата за търговия T7 да предлага.

Пропорционалното разпределение изцяло изключва състезателния елемент, като дава възможност на всички желаещи да закупят някаква част от заявеното в подадените поръчки количество. При голямо търсене всеки инвеститор ще получи много малка част от желаните акции, което също може да се приеме за несправедливо от част от пазарните участници. При малък обем на предлагането пък биха възникнали и въпроси, свързани със закръгляванията.

Опитът дотук показва сериозен инвеститорски интерес и надвишаване на търсенето съществено над предлагането и при листването на "Биодит", и при предлагането на "Син Карс", като и при двете презаписването беше близо три пъти.

Първичното публично предлагане на „Импулс I“ АД се проведе на 7 юли, като компанията успя да набере близо 6 млн. лв. за инвестиции в растящи компании. Интересът към третото дружество на пазара за растеж на БФБ също беше голям, като акциите бяха презаписани 1,5 пъти.

По статията работиха: Веселина Василева, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини и анализи
Индексите на БФБ приключиха седмицата предимно с ръстове