IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

А. Шафернакер: Семейните фирми на Балканите са основно в търговията и услугите

До 40% от БВП на страните от Европа се формират от фамилен бизнес, коментира консултантът по мениджмънт

21:46 | 16.10.13 г.
Автор - снимка
Редактор
А. Шафернакер: Семейните фирми на Балканите са основно в търговията и услугите

Семейните фирми в Балканските държави се развиват основно в секторите „търговия“ и „услуги“, коментира в ефира на Bulgaria On Air консултантът по мениджмънт Анджей Шафернакер*. По думите му този процент е между 60 и 70. Високата концентрация в тези два сектора според него се дължи на факта, че там не се изискват големи капиталови разходи за стартиране на бизнес, каквито например има при промишлеността.

Шафернакер подчерта, че в Европа около 60% от компаниите са семейни, без значение дали са големи или малки. Те играят сериозна роля за икономиката и формират около 40 на сто от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната.

По данни на статистиката около 40% от компаниите в България са семейни, заяви още Шафернакер, като подчерта, че според него процентът е между 60 и 70 на сто. Той допълни, че проблемът при предоставянето на точни цифри е свързан с това, че данните се събират от скоро, и че има различни дефиниции за това какво представлява една семейна фирма.

„Семейна фирма е тази, в която семейството има мажоритарен дял и поне един от членовете на фамилията има ключова ръководна роля“, поясни Шафернакер и изрази убеденост, че в Европейския съюз скоро ще бъде приета една обща дефиниция.

По думите му финансирането на семейните фирми идва предимно от собствени средства.

„Тези фирми работят с дългосрочна перспектива и в тази връзка инвестират предпазливо. Предпочитат да инвестират печалбите си обратно във фирмата, отколкото да търсят кредити, тъй като се притесняват да губят контрол над процесите“, поясни консултантът по мениджмънт и лектор на предстоящия Клуб Investor.bg".

Сред положителните страни на семейните фирми Шафернакер изтъкна консервативно управление, лоялността към служителите, дългосрочната перспектива на развитие, обществената ангажираност, възможността за бърза адаптация при промяна във външната среда и т.н.

Едно от големите предизвикателства пред фамилния бизнес е свързан с неговото наследяване. По думите на  Шафернакер само около 30% от фирмите успешно предават управлението между поколенията.

*Анджей Шафернакер ще участва с презентация на тема „Стратегическо планиране и важни аспекти за фамилния бизнес" на предстоящия Клуб Investor.bg.

Вижте целия разговор във видео файла.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:20 | 04.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още