IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Потребителските настроения в Германия се подобряват за втори пореден месец

Независимо от това анализаторите смятат, че ситуацията остава трудна и нестабилна

11:02 | 25.06.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Снимка:&nbsp;Krisztian Bocsi/Bloomberg</p>

Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Потребителските настроения в Германия се възстановяват от последствията от коронавируса благодарение на бързото рестартиране на германската икономика. Както икономическите очаквания, така и очакванията за доходи и склонността към потребление, се увеличават. В резултат на това от GfK прогнозират ниво на потребителските настроения от -9,6 пункта за юли 2020 г., с 9 пункта по-високо от стойността на показателя през юни тази година или -18,6 пункта.

Потребителите все повече се възстановяват от шока, който доведе до безпрецедентен спад в настроенията още през април. Това означава, че потребителското доверие се повишава за втори пореден месец. В резултат на това показателят е натрупал повече от 13 пункта от своя минимум през април тази година. Трябва да се отбележи обаче, че нивото от -9,6 пункта е третата най-ниска стойност, регистрирана някога за потребителските настроения в Германия от GfK.

„Слабата светлина в края на тунела, която вече беше очевидна през миналия месец, става все по-ярка“, обяснява Ролф Бюркл, потребителски експерт на GfK. „Широката подкрепа, предоставяна от пакетите за икономически стимули, като например обявяването на временно намаление на данъка върху добавената стойност (ДДС), със сигурност допринася за настроенията", коментира той.

Независимо от това ситуацията остава трудна и нестабилна. При нарастващите стойности на безработицата, несигурността остава висока. Освен това Германия остава в тежка рецесия. Към това се добаввт страхът от загуба на работни места и загуби на доходи като бариери пред потреблението.

Както и през предходния месец, значителен спад в склонността към спестяване с 15,4 пункта също подкрепя потребителските настроения през юни.

Икономическите перспективи се подобряват

За втори пореден месец икономическите очаквания на потребителите се увеличават през юни, отчитайки ръст от 18,9 пункта. При 8,5 пункта индикаторът е успял да се повиши до над дългосрочната си средна стойност от нула пункта. Последният път, когато беше регистрирана по-висока стойност, бе преди повече от година и половина през януари 2019 г., когато показателят достигна до 8,9 точки.

Благодарение на цялостния икономически пакет от стимули, потребителите очакват германската икономика да се възстанови по-бързо. От гледна точка на Германия като страна, зависима от износа, всяко възстановяване би изисквало и икономиките на най-важните й пазари, като САЩ, Франция, Италия и Испания, също бързо да се възстановят. Тези страни обаче бяха засегнати още по-силно от пандемията.

Песимизмът на доходите продължава да избледнява

Също за втори пореден месец очакванията за доходите се повишават през юни. Индикаторът нараства с 12,3 пункта до 6,6 пункта. Независимо от това, показателят все още отчита понижение от 39 пункта на годишна база.

Редица домакинства очакват спад на доходите. Това се отнася и за самонаетите лица, например организаторите на големи събития, чиито дейности все още са блокирани. Доходът на тези лица е почти нула.

Склонността към консумация следва очакванията за доходите

Нарастващите очаквания за доходите през юни водят от своя страна увеличаване на склонността към потребление. Индикаторът натрупа 13,9 пункта в сравнение с предходния месец, като се покачи до 19,4 пункта. В сравнение с миналата година обаче текущата цифра все още представлява спад от над 34 пункта.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:43 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още