Закъсненията във веригите на доставки, спъващи световната търговия, са натежали върху износа на Япония миналия месец, като доставките на автомобили са се сринали, отслабвайки ключов стълб на икономическото възстановяване на страната, съобщава Bloomberg.
Ръстът на международния износ в Япония се е забавил през септември до около половината на темпа от август, напредвайки с 13% на годишна база, съобщи финансовото министерство в сряда. Подкрепата от доставки на стомана и компоненти за чипове е била свита заради спад в ключовия износ на автомобили на страната. Икономистите прогнозираха забавяне до темп на растеж от 10,5%.
japan
На сезонно коригирана база износът е намалял с 3,9% спрямо предишния месец, което представлява първият спад на месечна база от февруари насам. Доставките на автомобили са се сринали с 40,3% на годишна база, което също е първи спад от седем месеца.
Данните от третата по големина икономика в света увеличават доказателствата, че предизвикваните от Covid-19 проблеми с веригите на доставки взимат своите жертви от глобалната търговия. За Япония по-слабият износ означава по-голям натиск потребителските разходи да се превърнат в двигател на възстановяването, докато страната премахва ограниченията заради вируса, а нивото на ваксиниране расте.
Забавянето на търговията вероятно ще се отрази и на плановете на новия министър-председател Фумио Кишида за повече икономически стимули. Кишида заяви, че ще представи детайли за пакет разходи на стойност десетки трилиони йени след парламентарните избори в края на този месец.
„Износът вероятно ще остане слаб и е трудно да се каже кога точно ще видим засилването му, тъй като несигурността около ограниченията в доставките е много висока“, казва икономистът Таро Саито от NLI Research Institute. „Крехка икономика вероятно ще тласне правителството към значителен икономически пакет“, посочи той.
По-слабият износ е една от причините, поради които Японската централна банка вероятно ще обмисли да намали прогнозата си за растежа за тази фискална година в доклада си в края на този месец, смятат запознати източници. Проблемите с веригите на доставки за производителите на автомобили е фактор, който трябва да бъде взет предвид, допълват те.
И все пак общият износ на Япония през септември е бил с около 7% над нивото от 2019 г.
Ръст от 39% на вноса, воден от петрола, медицински продукти и въглища, е довел до търговски дефицит от 622,8 млрд. йени (5,4 млрд. долара). По-високите цени на суровия петрол са допринесли за по-големия дефицит.


Полицията във Варна с важна информация за утрешния протест
Касите на БНБ ще работят извънредно две съботи заради еврото
Установиха 34 криминално проявени служители в заложни и финансови къщи
Одрусаха Черно море и Спартак след мачовете им с Левски и ЦСКА
Програмата на парламента за утре предвижда обсъждане на вота на недоверие
Закхайм: По-добре е пазарът да се води от частния сектор, не от правителството
Закхайм: Няма да сме спокойни без регулация
Трейдърите залагат на по-малко намаления на лихвените проценти по целия свят
Решението на Тръмп за Nvidia е по-голяма победа за Си, отколкото изглежда
Валтонен: Сигурна съм, че Тръмп желае траен мир
10 от най-великите творения на Zagato
Камионите Freightliner Cascadia ще виждат като хората
Вижте 128-годишната история на Rolls-Royce в 4-минутен клип
Без изненади - японски марки правят най-здравите нови автомобили
Създателят на Porsche Taycan поема Mercedes-AMG
Проф. Коларова: Правителството трябва да съумее да издържи на натиск
Джон Сина се нуждае само от одобрението на съпругата си
Ботев и Монтана поделиха точките в северозападното дерби
Вучич за НИС: Съдбата на рафинерията ще бъде решена до 15 януари
СДВР: 19 КПП-та са предвидени за протеста утре