Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Бъдещето на роботите - шанс или опасност за човечеството?

Хуманоидните машини, от които се страхуваме, все още не съществуват. Реалността са индустриалните роботи

Бъдещето на роботите - шанс или опасност за човечеството?

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Хората възприемат роботите като хумноидни машини, които могат да мислят като хора. Реалността обаче е различна. Повечето роботи, които се ползват днес, са индустриални и не притежават тези хуманоидни качества, от които се опасяваме. До този извод стигнаха участниците в дискусия на тема „Настъпващата роботизация и как бизнесът се подготвя за нея” по време на конференцията "Tech of Tomorrow 2019" на Клуб Investor.

„Да, роботите ще ни завладеят. Отвъд тази шега, трябва ясно да разберем какво представляват те… Реалността е по-различна от хуманоидните роботи, които си представяме. Реалността са индустриалните роботи”, коментира Христо Гилищаров,  управител на FANUC Bulgaria.

Още по темата

По думите му роботите са платформа, която се използва за различни дейности. “Фунцкиите, които трябва да изпълнява, дейностите му, са инженерна задача, свързана с конкретните условия”.

Според Мирослав Хинков, изпълнителен директор на Мехатроника, индустриалните роботи са много по-гъвкави машини, но преди всичко са машини.

„Роботите в смисъла на индустриални автомати имат огромно приложение. Те ще навлизат все повече. Това, за което преди са били нужни хора, сега масово се прави, като се внедряват машини”, коментира той. Според него те ще стават все по-интелигентни в смисъла, че ще могат да работят съвместно с други роботи. Благодарение на това голяма част от рутинните човешки дейности ще се извършват от роботите, но човекът няма да бъде изместен напълно.

„Там, където се изисква повече интелект, става дума за области с по-голяма отговорност. Това роботите не го могат. Дейностите, свързани с носене на отговорност, няма как да бъдат прехвърлени на роботите. Те ще се извършват от хората”, коментира Хинков.

Според Христо Гилищаров една от ключовите тенденции, които се наблюдават в момента, е навлизането на колаборативните роботи - тези, които позволяват съвместна дейност между оператора и робота.

„В момент, в който тази колаборация се случва, скоростите на работа на робота се занижават, за да не се стигне до нараняване”, коментира Гилищаров. “Всеки стандартен индустриален робот изисква ограда. При колаборативния такава не е необходима”, допълни той.

Възможността работата да не се прекъсва, а само да се забавя нейния темп, ще генерира икономия за бизнеса, категоричен е експертът.

„Моментът, в който тези машини се съвместят с изкуствения интелект, така че сами да могат да вземат решения, ще бъде голям пробив в индустриалното производство и реалната икономика”, посочи Гилищаров.

Ролята на човека в един свят, в който роботите заемат все по-важно място, е ключова, категорични са участниците в дискусията.

„Ключовото за успеха на технологиите в новата ера е човекът и как той ще промени социалното си устройство, какви умения ще развива занапред. Това е непрекъснато пътуване и промяна всеки ден”, посочи Нина Владимирова, управляващ съдружник в Human Business Studio.

По думите ѝ доколко бизнесът е готов да поеме тези нови технологии, зависи преди всичко от хората и от нивото на зрелостта им за технологията. Не на последно място е и това как тези иновации ще влязат в контекста на бизнеса.

„Биологично заложено ни е да сме резистентни към нови неща като технологиите. Никой обаче не се съпротивлява на това животът му да е по-лесен, по-пълен с възможности и блага. По-скоро смятам, че днес ние не се съпротивляваме. Всичко това е част от нашата еволюция. Във всички индустриални революции хората прегръщат новото. Така е и сега”, обясни Нина Владимирова.

По статията работиха: автор Елена Кирилова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Motoretta: Продаваме по около 100 електрически скутера годишно