IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Допълнителните символи извън латиницата оскъпяват SMS-ите

Телекомите следват международните стандартите – латиницата се кодира със седем бита, а кирилицата с 16, посочи Веселин Божков

17:45 | 06.02.17 г. 2
<p>
	<em>Снимка: Архив, Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив, Ройтерс

Дължината на кратките текстови съобщения и кодирането на различни езици в съобщенията са определени в международните стандарти, които се следват от всички телекоми. Според правилата латиницата се кодира със седем бита, докато кирилицата – с 16.

Това обясни пред БНР Веселин Божков, председател на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), по повод на коментари на потребители във Facebook, че съобщенията, изписани на кирилица, се таксуват двойно по-скъпо, отколкото тези, изпратени на латиница.

“Кирилицата е третата официална азбука на Европейския съюз", пишат потребителите и не могат да разберат дали мобилните компании у нас дискриминират хората, като ги карат да плащат повече, когато използват кирилица вместо латиница.

Божков обясни, че кратките съобщения са лимитирани и когато клиентът надхвърли ограничението от 160 символа на латиница и 70 символа на кирилица, телефонът му автоматично стартира втори SMS, за да може да изпрати цялата информация наведнъж.

„Не можем да се чувстваме репресирани. Допълнителните символи извън основната азбука на латиница, които са специфични за отделните езици, също се кодират с 16 бита“, посочи председателят на КРС.

Той даде пример с Полша, Словения, Чехия, Словакия, Унгария – от централноевропейските държави, с прибалтийските държави и северноевропейските държави – Франция, Германия и Румъния, в които ако има допълнителни символи, различни от латинската азбука, също се кодират с 16 бита.

“В този аспект може да се каже, че писането на латиница излиза по-евтино, но това не означава, че така се остойностява, разясни Веселин Божков. – Препоръчали сме на операторите да бъдат по-прозрачни и на интернет страниците им присъства такава информация.“

Той е на мнение, че предизвикателство за потребителите е да са запознаят с функциите на телефоните, защото някои от апаратите имат, а други нямат броячи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:54 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 0
Спящият бик
преди 7 години
Да, тъжно е, но все още има хора, които не познават нищо друго, освен телефона. Ни e-mail, ни Viber, ни Skype - че и SMS даже не ползват!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 0
wladoalex
преди 7 години
Че кой ползва SMS-и вече, че и на кирилица. Те, простаците, бълват коментари и съобщения на латиница и там където няма значение за цена. Последните 4-ри години съм пускал SMS-и и то през сайтовете на операторите, само да покажа мейла си, пък той е с латиница.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още