Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Патентният бизнес на Nokia среща силна съпротива от бизнеса

Компанията се бори да убеди компании от редица индустрии, че трябва да си плащат за нейните технологии

Патентният бизнес на Nokia среща силна съпротива от бизнеса

Снимка: Bloomberg L.P.

Nokia, която се стреми да разшири своя печеливш бизнес с лицензи отвъд работата с производителите на смартфони, научава, че старите ѝ начини за договаряне вече невинаги работят.

След като наскоро се насочи към автомобилните производители в опит да ги накара да плащат за нейните изобретения за свързани превозни средства, сега Nokia се подготвя за преговори с производителите на свързани устройства. Тези устройства, които се очаква да се възползват от 5G технологията, ще позволяват на потребителите да включват съдомиялната машина, докато пътуват към работа например, а на фермерите да следят посевите, добитъка и оборудването си през смартфон. По този начин те ще използва технология за клетъчна свързаност, която Nokia създаде и в която продължава да инвестира.

Още по темата

Със силно портфолио от патенти за 5G и 6G технологии Nokia насочва вниманието си към потенциални лицензополучатели, но е посрещана с известна съпротива, твърди Джени Лукандър, президент на технологичното звено на компанията.

„Някои от тези компании просто смятат, че не искат да взимат лиценз, докато някой не ги съди за него“, коментира тя в интервю.

В зависимост от индрустрията лицензионните сделки ще варират спрямо това „какво работи във всяка категория“, твърди Лукандър, без да дава подробности. „Все още сме в началото и тестваме пазара, но в бъдеще ще бъде добра възможност“.

Лицензирането носи около половината печалба на Nokia и компанията иска да се увери, че тези средства са устойчиви. Но финландската фирма и много производители на потребителски устройства не могат да постигнат съгласие кой трябва да плаща.

Когато Nokia започна да търси средства от процъфтяващия пазар на свързани автомобили, производители на коли отказаха, прехвърляйки отговорността към доставчиците на части. Това е начинът, по който автомобилната индустрия винаги е работила – производителите на компоненти са тези, които се занимават с всички лицензионни споразумения. Nokia твърди, че този подход не работи, тъй като технологията ѝ е интегрирана в превозното средство по толкова много начини.

След продължителна битка Daimler се съгласи с изискванията на Nokia – споразумение, което Лукандър твърди, че може бъде ползвано и с други автомобилни компании и индустрии. Но един от доставчиците на Daimler, Continental, продължава да води съдебни спорове – знак, че Nokia може би ще се изправи пред още битки.

Част от търканията са свързани с културата. Повечето индустрии не са свикнали с групите спорове за лицензиране на патенти, които са често срещани в телекомуникациите и компаниите от Силициевата долина, макар че  разпознаваемото име на Nokia може да помогне, твърди Стив Скели от Folio Law Group. Той е преговарял с Nokia на предишната си работа във фирмата за патентно лицензиране Intellectual Venture.

„Концепцията, че трябва да се обучи пазарът, е реална, ако се опитвате да лицензирате компании в една индустрия, която не е запозната със собственика на патента“, коментира Скели. „Nokia има разумни преговарящи, така че няма да дойде с необосновани искания“.

Трябва да се постигне деликатен баланс. Не можете да таксувате толкова, че компаниите да спрат да ползват технологията, но изобретателите се нуждаят от достатъчно стимули, за да продължат да инвестират в научноизследователска и развойна дейност, казва Лукандър.

През последното десетилетие лицензирането стана много по-важно за Nokia, откакто компанията спря производството на смартфони и се фокусира върху мрежовото оборудване и интелектуалната собственост. Въпреки че компанията не дава разбивка на източниците си на патентни приходи по индустрии, тя продължава силно да разчита на възнагражденията за своите изобретения, използвани на достигнали 378 млрд. долара световен пазар на смартфони.

„Лицензирането за смартфони до този момент е най-голямата възможност за нас и мисля, че ще остане такава“, коментира Лукандър. „Почти всеки потребител има смартфон, но не всеки има кола например“.

По статията работиха: Елена Кирилова, редактор Божидарка Чобалигова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Приложението за музика на NetEase събра 422 млн. долара от IPO-то си