Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Стартъпът, който се опитва да убеди клиентите си да се откажат от колите

Финландска компания иска да намали въглеродните емисии и има план как да го направи

Стартъпът, който се опитва да убеди клиентите си да се откажат от колите

Снимка: Bloomberg L.P.

Идеята е проста – транспортна услуга, която е толкова добра, че повече никога да не се нуждаете от кола.

По това работи финландският стартъп MaaS Global Oy от 2015 г. насам. Компанията е разработила мобилно приложение, наречено Whim, което вече се използва в няколко европейски града и в Токио. В столицата на Финландия 12% от потребителите твърдят, че то вече ги е накарало да се откажат от колите си, а мнозина други твърдят, че планират да го направят, пише Bloomberg.

MaaS Global, чиито инвеститори включват BP, Mitsubishi и Toyota Financial Services, твърди, че приложението ѝ може да помогне с намаляването на задръстванията и да намали замърсяването. Според проучвания животът в среда с по-чист въздух допринася значително за щастието и благосъстоянието. Финландия, където услугата дебютира, има най-доброто качество на въздуха в света. Освен това е и най-щастливата страна в света.

Главният изпълнителен директор Сампо Хиетанен твърди, че създаването на свят, в който е по-удобно да нямате кола, е очевиден начин за намаляване на въглеродните емисии в транспортния сектор. Само в САЩ транспортът носи близо 30% от общите парникови емисии – повече от която и да е друга индустрия.

„Реалистично, ако искаме да се справим с въглеродните емисии от транспорта, трябва да излезем с начин да запазим свободата си на движение по същия начин, който ни носи и притежаването на кола“, коментира в интервю Хиетанен.

Whim, която наскоро се сля с Wondo – испански конкурент, основан от инфраструктурната компания Ferrovial, предлага на потребителите опция за планиране и плащане за пазаруване през общо приложение. То дава достъп до няколко услуги като електрически скутери, градски велосипеди, обществен транспорт и дори таксита с фиксирани цени за кратки дистанции. Услугите варират от град до град, а по света близо 300 хил. души използват Whim.

Whim и Wondo работят като услуги за планиране на маршрути, предлагащи най-добрия начин да се стигне от точка А до точка Б, но и дават възможност за купуване на билети или резервиране на превозни средства в приложенията им. Освен услуга за плащане при ползване, Whim има и месечен абонамент.

„Това, което научихме, е, че хората искат да платят при ползване в началото, защото първо искат да опитат преди да се насочат към абонамент“, посочва Хиенатен, който е и основател на компанията.

Но скорошни проучвания във Великобритания и Нидерландия предполагат, че хората са много привлечени от колите си, а подобни услуги се харесват най-вече на онези, които вече използват обществен транспорт.

„Стойността на MaaS не е в това да надделее над удобството на личния автомобил, което е доста нереалистично, а в създаването на мултимодална опция за пътуване, която предлага на хората да станат част от една инициатива, целяща създаването на по-подходящо за живот, социално включващо и устойчиво бъдеще“, пишат в изследването си Елена Алявина, Александорс Никитат и Ерик Чуаму Нджоя от Университета в Хъдърсфийлд във Великобритания.

За Хиетанен е ясно, че индустрията все още е в зародиш и реалното обещание за „мобилност като услуга“ ще излезе на преден план, когато се комбинира с определени автономни (да се надяваме и електрически) превозни средства.

По статията работиха: Елена Кирилова, редактор Деляна Петкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Търсенето на развлечения накара Sony да повиши прогнозата за печалбата си