IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Търговската война става дигитална: Задават ли се мита за интернет икономиката?

Мораториумът върху налагане на мита върху дигиталната търговия може да не бъде подновен, след като изтече тази година

19:53 | 06.12.19 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

20-годишният глобален мораториум върху налагането на мита върху дигиталната търговия може да приключи следващата седмица, ако Индия и Южна Африка изпълнят заплахите си, посочват документи и представители на търговските власти. Всичко това може да принуди хората да плащат мита за изтеглянето на софтуер или за филми, предава Ройтерс.

От 1998 г. членовете на Световната търговска организация (СТО) подновиха забраната за вносни мита върху т.нар. “електронни трансмисии”, струващи до 255 млрд. долара годишно.

Някои смятат, че това е в полза на богатите държави, като се има предвид силната подкрепа от Вашингтон, и се смята, че повечето загубени митнически приходи идват от развиващите се страни.

Сега нараства натискът за премахване на забраната, докато все повече книги и филми стават дигитални, което потенциално може да свие още приходите.

Индия и Южна Африка са разпространили вътрешен документ на СТО, разгледан от Ройтерс тази седмица, който посочва, че нарастващата дигитализация е наложила “преосмисляне на ролята на временния мораториум” миналата година, като се цитира потенциалът на 3D принтирането за производство на продукти. Следващата седмица ще бъде взето решение по въпроса, а подновяването изисква пълен консенсус.

Запитан за позицията си, южноафриканският посланик в СТО Ксолелва Млумби-Питър заяви, че “все още текат консултации за това важно решение”. Индия не е отговорила на запитването за коментар.

“В момента има редица страни, които се чувстват уверени, че могат стоят встрани от глобалния консенсус”, коментира генералният секретар на Международната търговска камара (ICC) Джон Дентът. “Това може да разбие интернет”. Брокер от Швейцария твърди, че “голяма част от СТО е дала подкрепата си за мораториума”.

Предложението, подкрепено от 21 държави, включително Китай и Канада, се стреми да удължи забраната за най-малко шест месеца, когато тя изтече в края на тази година.

Подобни мита биха били трудни за прилагане и не е ясно как ще бъде определено откъде произхожда дигиталният продукт и дали става дума за внос.

“Как ще наложите мита на бит? Как ще уловите милионите потоци от данни от множество източници, преминаващи през границите на държавите всяка минута всеки ден”, попита Дентън.

Въпреки това вече се появяват първите отговори на тези въпроси. Индонезия създаде тарифни кодове за дигитални стоки през 2018 г., като засега фиксира нивото на 0%.

Ако мораториумът приключи, това не означава, че митата веднага ще влязат в сила, както подчертава Млумби-Питър.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:35 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още