IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Будистки храмове искат дял от бума на чуждестранния туризъм в Япония

Храмът Ейхейджи обединява сили с местните власти и токийски строител на небостъргачи, за да привлече повече туристи

17:48 | 30.12.15 г.
<p>
	Храмът Ейхейджи. <em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Храмът Ейхейджи. Снимка: архив Ройтерс

Дълбоко в горите край западните брегове на Япония будисткият храм от 13-ти век, където навремето Стив Джобс мечтаеше да стане дзен монах, е обединил сили с токийски строител на небостъргачи, за да търси комерсиално просветление от доларите на чуждестранните туристи, пише Ройтерс.

Слабата йена подхранва рекорден туристически поток и храмът Ейхейджи, местните власти и компанията Mori Building Co., която стои зад някои от най-лъскавите търговски центрове на Токио, планират да развият местността, включително като построят наблизо и хотел за 11 милиона долара. От него ще бъде проправен нов път, който да отвежда посетителите до спартанския храм, заинтригувал някога гуруто на Apple.

Японските храмове отдавна са наясно с бизнеса и технологиите. В сравнение с други части на света обаче религиозните места извън центрове като Киото по-бавно се прицелват в масовия туризъм от чужбина.

Промяната е, че намаляващото население използва храмовете по-рядко, което свива приходите им, а същевременно броят на чуждестранните туристи се увеличава, приближавайки се до поставената от премиера Шиндзо Абе цел за 20 милиона души годишно доста преди определения срок - 2020 година. Тогава Токио ще бъде домакин на Олимпийските игри.

Отдалечените райони на Япония, които отдавна страдат от масово напускане на селското население, сега искат да получат дял от притока чуждестранни туристи, начело с гостите от Китай, Южна Корея и Тайван, който симулира икономиките на големите градове.

Ейхейджи е манастир, изолиран от останалия свят, казва Шодо Кобаяши, заместник-управител на храма. "Не можем обаче вечно да сме откъснати от обществото си. Трябва да отговорим на нуждите на местните власти за увеличаване на туристите", допълва той.

Ейхейджи се нуждае от пари за издръжка на монасите при тяхното интензивно дзен обучение в уединение, което навремето привлече Стив Джобс.

Броят на посетителите обаче е намалял и вече е под половин милион годишно - близо две трети под пиковото равнище от края на 80-те години, когато на върха на популярността си бяха груповите посещения, организирани от японски компании и квартални асоциации.

За храма и местните власти новата линия на влака стрела, свързваща Токио със съседния град Каназава, е спасително въже. Живописният град със замъци отчита скок в броя на чуждестранните туристи, пристигнали от Токио за малко повече от 2,5 часа.

Храмът планира да похарчи 1,3 милиарда йени за построяване на двуетажен хотел, предлагащ модерни удобства, включително алкохол, на максимум 80 гости в близкия град Ейхейджи. Властите на префектура Фукуи, в която той е разположен, пък ще подновят пътя до храма по проект, който трябва да бъде завършен до 2020 година.

"С място за нощувка на разположение, туристите ще отделят повече време и пари", надява се Шоуджи Каваками, представител на градската управа на Ейхейджи. Местните власти разчитат до 2025 година да успеят да удвоят броя на посетителите на храма.

Голямо предизвикателство

За Ясуо Сасаки, ръководител на рекламния департамент в префектура Фукуи, залозите излизат от рамките на туризма.

"Трябва да засилим въздействието на търговската си марка, за да привлечем повече туристи. Тогава ще можем да съживим икономиката си и хората във Фукуи ще си върнат гордостта и увереността", заявява той.

Това е амбиция, споделяна от множество рядко посещавани японски градове, които силно изостават, докато мегаполисът Токио продължава да увеличава икономическата си сила.

Тези места инвестират в нови съоръжения, но според Косуке Мотани, главен старши икономист в Japan Research Institute, за селища, загубили благосклонността на японските туристи, ще бъде трудно да постигнат обрат.

"За да привлекат чуждестранни туристи, те трябва да имат нещо изключително уникално. За места, напуснати от японците, е голямо предизвикателство да привлекат чуждестранни гости", отбелязва експертът.

И все пак някои чуждестранни туристи могат и да дойдат.

Храмът Чусонджи е включен в списъка за Световното наследство на ЮНЕСКО. Той е разположен в североизточната префектура Ивате и може да проследи историята си 1200 години в миналото. Рекламите му за привличане на посетители от Тайван и Тайланд се отплащат и ще бъдат засилени, посочва главният свещеник на храма Каисуюн Чиба. От помощ е и мащабната кампания на централното правителство за увеличаване на туристите в Япония, допълва той.

"Полагаме усилия за привличане на туристи, но не сме направили достатъчно. Решаващо за бъдещето ни ще бъде колко силно се опитваме да ги привлечем", заключва свещеникът.

Обратно в Ейхейджи. Монаси с бръснати глави в черни раса ще продължат да извършват хилядолетни ритуали. Желаещите да се присъединят към строгия им режим на тренировки обаче може би ще бъдат обезкуражени от заключението, до което стига Стив Джобс след консултации с духовния си наставник, който води и церемонията на сватбата му.

"Той каза, че там няма нищо, което да не е и тук, и беше прав", разказва бившият шеф на Apple пред писателя Уолтър Айзъксън, който издава одобрената от него биография "Стив Джобс".

"Научих истината на дзен, че ако си готов обиколиш света, за да срещнеш учител, той ще се появи на съседната врата", допълва Джобс.

(БТА)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:38 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още