IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Българските износители на вино се насочват към САЩ, Китай и Япония

Винопроизводители предлагат идея за износ на БГ продукти от 2016 г. в кошници - например комбинация от вино, колбаси и розово масло

08:07 | 18.12.15 г. 1
Българските износители на вино се насочват към САЩ, Китай и Япония

България изнася годишно 60 млн. литра вино - на пазарите в ЕС и в трети страни. По принцип 60 - 65 на сто от произвежданите у нас вина са червени. През последните години пазарът на виното показва трайни тенденции при търсенето на по-леките и по-плодови вина, не толкова натоварени с дъб и производителите започнаха да се ориентират в тях. Това коментира в интервю за БТА Галина Нифору, председател на Българската асоциация на износителите на вино, която бе част от браншовиците, участвали в представянето на български продукти със защитени наименования в ЕС.

Българските продукти със защитени наименования гарантират качество в чужбина

Според инж. Нифору на българския пазар защитеният произход не генерира по-висока цена и популярност, но навън той гарантира качество. Вината със защитен географски произход у нас са 54 на брой. Става въпрос не за определени марки вино, а за региони, като Асеновград, Пловдив, Свищов, Мелник, Благоевград и т. н., обяснява тя.

Новите пазари, към които българските производители са се насочили и търсят масиран пробив по думите на Галина Нифору, са, на първо място САЩ, следвани от Китай и Япония. Искаме да обърнем по-сериозно внимание още на Бенелюкс, на Великобритания и на скандинавските страни, може би и на Южна Корея, казва тя.

Руският пазар не ни е интересен, коментира Нифору. Нашите членове предлагат наистина висококачествени вина, а пазарът в Русия е много нерегулиран. С него много трудно се работи заради постоянните изменения в регламентите, обяснява специалистът. Освен това имиджът на български вина в Русия не е много добър, защото различни фирми изнасят евтини вина и всичко това прави този пазар за нас безинтересен.

За пробива на българските вина на пазарите в САЩ от Българската асоциация на износителите на вино разчитат много на Програмата за промоция на храни и напитки със защитени географски наименования и защитени наименования за произход в чужбина. Програмата ще започне през февруари - март 2016 г. , а очакваният ефект е увеличен ръст както на износа, така и на експортните цени.

Качеството на българските вина е прекрасно, а виното от реколта 2015 ще е на изключително ниво, категорична е Галина Нифору. За пример тя дава българско вино, което присъства в менюто на един от най-скъпите ресторанти с три звезди от веригата "Мишлен", в Лас Вегас. То се продава за 80 долара бутилката.

Износът на вино през миналата година е бил 60 млн. литра

Износът на вино през миналата година е бил 60 млн. литра, което е с 5 на сто повече от предходната. След приключване на първия ни промоционален пакет до 3 години предвиждаме този ръст да се увеличи до минимум 15 на сто, надяват се от бранша.

Български вина и сега се пият - в Ню Йорк, в Чикаго, където имаме много голяма диаспора. Всичко това предстои да се увеличи след 3 години, когато започне прилагането на промоционалната програма, обнадеждена е Галина Нифору. Тя обяснява, че засега с всичко се справят сами, разчитайки на собствени разноски, контакти и средства. Когато всичко това бъде облечено с малко повече финанси, ефектът ще бъде доста по-голям, уверена е тя.

Американците пият всички вина, произведени и в България, и по света, защото това е най-големият световен пазар. Ние като производители сме се насочили към един по-специфичен сегмент - хората, които искат да опитат нещо нетрадиционно, т. нар. нишов пазар, обяснява Нифору. В момента българско вино със защитено географско наименование може да се намери в магазини в САЩ, като цената на една бутилка вино варира от 9,99 долара до 15 - 20 долара.

На въпрос какво в мениджмънта на държавата трябва още да се подобри, за да се "отпуши" този пазар за добрите и качествени български вина, Нифору казва, че зад общата кауза трябва да застанат всички останали асоциации и заедно с Министерството на икономиката и с Министерството на земеделието и храните да работят заедно за нея.

България държи 8-мо място в ЕС по брой защитени продукти с географско или традиционно значение

България, както стана известно, държи 8-мо място в Европейския съюз по брой защитени продукти с географско или традиционно значение. Престижното подреждане обаче се дължи основно на вината - 54 вида. Защитени са и 13 вида ракии, 6 сурово-сушени колбаси и розовото масло.

Първи в списъка беше "Горнооряховския суджук", следван от емблематичното за България "Розово масло". В списъка на регистрираните храни с традиционен и специфичен характер са още филето "Елена" и кайсерования врат "Тракия". В процедура са още две храни, една от които е познатата "Говежда пастърма" и"Троянската луканка".

Дори и със защитен знак, на българския пазар колбасите не могат да се продават на по-високи цени заради ниската покупателна способност на хората, казаха техните производители. Всички те се обърнаха за помощ към Министерството на земеделието и храните и всички институции за използването на промоционални програми, за да успеят да утвърдят тези продукти на чужди пазари.

Предложението на винопроизводителите, отправено от Галина Нифору, е за износ на БГ продукти от 2016 г. в кошници. Идеята й е проста, а подобна практика съществува навсякъде по света - да се направи асорти от родни продукти - вино, колбаси, розово масло, които да се продават в пакет в обща кошница.

У нас продажби на асортименти от различни продукти в общ пакет се практикува най-вече по празници. "Настоящата година е изключително успешна, защото Европейската комисия одобри 33 промоционални програми, като четири от тях са на български сдружения. В това отношение ние се нареждаме на второ място заедно с Италия. На първо място с най-много одобрени програми е Гърция. Така че българските фирми имат шанс", бе отговорът на земеделския министър Десислава Танева.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:57 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 7 rate down comment 3
Repoman
преди 8 години
Добро начало на статията и поне в началото човек остава с добро впечатление от БАИВ. И като стигне човек средата на писанията и може да се втрещи от изказванията. По някое време човек се чуди политическа статия ли чете или изказване на БАИВ. Някак си не върви да плюеш по един от основните пазари и да искаш останалите да те възприемат нормално. Добрата търговия се прави с добри отношения с всички, защото почнеш ли да си избираш клиентите и да подхождаш с такова пренебрежение към някои от тях, знаи че и останалите гледат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още