Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Германските съдилища подхващат скритите реклами в социалните мрежи

Може ли влиятелна личност в Instagram да има цели 465 000 приятели, се пита съдът в Мюнхен

Германските съдилища подхващат скритите реклами в социалните мрежи

Семейство Хумелс. Снимка: Ройтерс

Дали това е истинският живот, или е само реклама? За това обичайно става дума в редица съдебни процеси за рекламни послания в социалните мрежи, а последният известен случай е Кати Хумелс, съпруга на германския национал Матс Хумелс.

Смята се, че влиятелната личност не е маркирала достатъчно ясно няколко поста в Instagram и по този начин е направила скритата реклама. В това я обвинява Асоциацията за социална конкуренция (VSW), докато адвокатите на Хумелс подадоха възражения, а делото се озова в районния съд на Мюнхен.

В началото на съдебното дело районният съд в Мюнхен постави под съмнение аргументацията на звездата. „Фактът, че г-жа Хумелс, при все цялата любов към себе си, не може да бъде приятел с 465 000 души по света, е съвсем ясен", каза председателят на съда Моника Райн. Решението по делото ще бъде обявено от съда на 29 април.

Неотдавна 22-годишната Памела Райф, с повече от четири милиона последователи, трябваше да се защитава срещу обвинение в недобросъвестно рекламиране пред окръжния съд в Карлсруе. Тя публикува теми за фитнес и лайфстайл и често дава линкове към сайтове на производителите на дрехите, които носи, и продуктите, които използва. Нейната гледна точка: само ако получава пари за връзките, това е реклама. VSW, чиято цел е „борбата срещу нелоялната конкуренция и престъпността на белите якички“, гледа на нещата по различен начин и издейства съдебна мярка, пише днес Süddeutsche Zeitung. Присъдата ще бъде обявена през март.

Колегата на Райф Врени Фрост първоначално получи предварителна заповед от районния съд в Берлин. След това тя трябваше да маркира всичките си публикации с #Advertising. Оттогава много от влиятелните личности в социалната мрежа последваха примера ѝ, дори частни лица, които публикуват семейни снимки, но се страхуват от искове. Върховният съд на Берлин наскоро отмени присъдата срещу Фрост, но само частично.

Накратко: сред лаиците и професионалистите понякога има объркване. Но кога те са подсигурени? Ето отговорите на най-важните въпроси.

Защо е объркването?

Тъй като социалните медии са все още относително млади и нерегулирани, а много потребители не знаят или пренебрегват правилата, но и като цяло границата между частната и официалната комуникация на платформите не е твърда. Освен това още липсват съдебни решения, които да създадат принципите.

Какво трябва да се маркира като реклама?

Най-важното правило: рекламата е публикувана снимка или видеоклип, когато за нея има ответна услуга. И рекламата винаги трябва да бъде маркирана като такава. По-сложно става при продукти или услуги, които се получават безплатно, за да се представят онлайн. Ако има споразумение с фирмата в каква форма трябва да бъде публикацията, как трябва да изглежда снимката или да се говори положително, това се разбира като реклама. Различно е, ако няма условия за безплатни книги, козметични тестери, дрехи, часовници, пътувания. Защото тогава може да се твърди, че потребителят е получил безплатен тест, за да оцени стоката или услугата и да пише за нея.

Въпреки това, независимо от това дали са били договорени пари или условия: всеки, който призовава еуфорично за закупуването в профила си, рискува да бъде предупреден. В случай на съмнение, съдилищата решават дали става дума за реклама и дали предупреждението е оправдано или не.

Кое е идеалното маркиране

С ясно видимата дума „реклама“ - обикновено в началото на публикацията или видеоклипа. Не са достатъчни английски термини като Ad" или "Sponsored Post".

Какво значи продуктово позициониране?

За спонсорирането и пласирането на продукти има собствени, много специални правила. Грубо казано – трябва да бъде споменат спонсор. Не му е позволено да има думата в съдържанието. Продуктовото позициониране трябва да бъде маркирано и по дефиниция може да бъде само на заден план - например видеоклип от Youtube.

Ще бъде ли по-безопасно да обозначим всичко като реклама?

Е, да. Това ще спаси всеки от предупреждение. Но, първо, профилите в социалните медии живеят от своята благонадеждност. И страдат от прекомерното етикетиране. Второ, едно пародиране с етикетирането, особено за сметка на тези, които имат малка медийна грамотност, няма да се възприеме добре. Това има толкова смисъл, колкото и ако от страх да не бъдете ранен при инцидент, да отидете до офиса си с танк. Поради това потребителите, медиите и други институции искат да противодействат на прекаленото етикетиране.

Защо въобще рекламите трябва да бъдат обозначени?

Публиката оценява една независима препоръка от убеждение по различен начин от такава, зад която стои комерсиален интерес. Но не всеки може обаче да разпознае веднага кога някой иска да му продаде нещо. Но познанието за това е важно - в края на краищата, потребителят преценява независима препоръка чрез убеждение, различно от това, което е от търговски интерес. Прозрачното разделяне на двете е преди всичко етично задължение. Тъй като не всички признават или тълкуват по различен начин, съществуват и закони, които се отнасят за класическото излъчване на реклами и изискват рекламен етикет. Но социалните мрежи все още са изключени от тези законови разпоредби.  

 

По статията работи: Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Virgin Galactic изпрати първи тестови пътник в Космоса