IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

IKEA планира да намали хранителните си отпадъци наполовина чрез цифров кантар

Когато служителите хвърлят храна от кухнята в контейнера с цифров кантар, те ще получават информация колко струва тя и какъв въглероден отпечатък оставя

15:29 | 14.08.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Getty Images</em></p>

Снимка: Getty Images

Макар и след традиционното време за обяд опашката в ресторанта на IKEA в Емървил, Калифорния, в 14:30 ч. стига чак до изхода. През седмицата ресторантът обикновено обслужва около 1 200 клиенти дневно, което предполага стабилно количество шведски кюфтенца и филета от сьомга, разказва Fast Company. Балансът обаче е крехък: много лесно може да се приготви твърде много храна, която след това да се изхвърли.

До края на август 2020 г. IKEA иска да намали хранителните си отпадъци от ресторантите и кафенетата по магазините си наполовина. В основата на този план е дигитален кантар. Когато служителите в Емървил хвърлят храна от кухнята в контейнера, той ще измерва колко тежи храната. На тъчскрийн екран, сложен на стената над контейнера, служителите бързо ще отбелязват какъв вид храна е била изхвърлена и ще получават информация колко струва тя и какъв въглероден отпечатък оставя. С времето моделите в данните ще решат какви промени да наложи компанията.

„Ако видим, че се изхвърля значителен обем храна през определен период от време – да кажем в 14:00 ч. всеки ден хвърляме твърде много кюфтенца, тогава това ни показва, че произвеждаме твърде много, а ако произвеждаме твърде много, то тогава можем да обучим колегите си да сведат до минумум отпадъците“, казва Питър Хоу, лидер на продажбите на храни за САЩ в IKEA.

Шведската верига стартира пилотно новата си система за хранителни отпадъци през 2015 г. и започва да я въвежда в магазините си през декември 2016 г. До май 2017 г. тя функционира в 20% от магазините, намалявайки хранителните отпадъци с почти 37 хил. кг. Това спестява на компанията над 1 млн. долара. Сега тя е в процес на въвеждането ѝ във всичките 400 магазина, които обслужват 650 млн. клиенти годишно.

В миналото служителите са опитвали да следят хранителните отпадъци ръчно с книжни архиви, но е трудно да се постигне точност. С новата цел за намаляване на отпадъците от храна наполовина компанията започва да използва технологиите, за да измерва загубите. Всеки път когато хвърлят храна, служителите бързо натискат бутони за вида и причината – дали е била твърде много, с изтекъл срок на годност, развалена или са остатъци, например обелки от краставици. Нужни са само няколко секунди, затова системата не натоварва служителите допълнително. Процесът обаче може да наложи промяна в мисленето за това как възприемат те отпадъците.

„В момента, в който стартираш измерване чрез технологията, започваш да променяш и нивата на осъзнаване и да караш хората да започнат да мислят по различен начин“, казва Андрю Шакман, главен изпълнителен директор на LeanPath, компанията производител на цифровия кантар. „Ако в миналото те са можели просто да хвърлят нещо на боклука, сега трябва да спрат за миг и да запишат нещо за него. В този миг ти не просто събираш данни, а комуникираш своите ценности“, посочва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:05 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още