IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Интернет се превърна в двигател за ръста на Christie’s

Аукционната къща увеличава приходите си до 6,3 млрд. долара, почти до рекорда от 2007 г.

14:06 | 18.01.13 г. 4
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	И търсенето на шедьоври, които се продават на търг, нараства. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

И търсенето на шедьоври, които се продават на търг, нараства. Снимка: Ройтерс

Въпреки нарастващата конкуренция и спада на приходите от Далечния Изток една от двете водещи в световен мащаб аукционни компании – Christie’s, увеличава своите годишни продажби с 10%. С продажбите си от 3,92 млрд. паунда, или 6,27 милиарда долара, компанията достига почти рекорда си за всички времена, постигнат през 2007 г., когато аукционната къща направи 6,3 милиарда долара от продажбите с изкуството. Но Christie’s подчертава, че този ръст не е задвижван само от все по-високите цени на премиите, но и от нарастващия интерес към изкуството, предава Ройтерс.

„Повече хора на повече места по целия свят са очаровани от изкуството и искат да купуват произведения", казва главният изпълнителен директор Стивън P. Мърфи, като посочи, че през 2012 г. един на всеки пет купувачи при Christie’s е новодошъл. Тази тенденция на растеж се забелязва „на всички нива на пазара на изкуството, с цени от по-малко от 1000 до повече от 50 милиона паунда". Като важно средство за увеличаване на участието в световен мащаб Мърфи вижда интернет и дигиталните медии. 11% повече посетители са намерили пътя до онлайн портала на аукционната къща, а нов, изключително ограничен до интернет формат за търговете, привлече през първия си сезон с 39% повече нови участници на аукциони.

Christie's и други аукционни къщи отдавна използват интернет, за да продават някои продукти и да рекламират търговете си на живо. От август обаче компанията използва специален софтуер, при който наддаването се извършва изцяло онлайн. Christie's пробва този изцяло онлайн модел с колекцията бижута на Елизабет Тейлър, както и с благотворителен търг за чанти на Hermes. По-късно през август на друг подобен аукцион Christie’s продаде вина за 819 715 долара. Сред по-скъпите вина беше каса Château Lafite-Rothschild от 1982 г., която беше продадена на азиатски колекционер за 42 350 долара.

Вече сме свидетели и на рекорд в онлайн търговете за картини – 2,16 млрд. евро бяха дадени на търг за творби на големите класически майстори, проведен в Лондон. Но Christie's няма да се откаже от традициите и ще продължи да поддържа своите офиси и зали по света и в Лондон, защото живият търг си остава привлекателен за мнозина.

Мърфи отбелязва още, че и търсенето на шедьоври, които се продават на търг, нараства. „Интересът към изкуството расте в световен мащаб. През 2012 г. чувствително скочи и броят на посетителите в световните музеи в сравнение с миналата година. Колекционерите купуват много по-активно – и през интернет, и директно в галериите“, уточнява той.

Във вселената на изкуството на Christie’s Европа остава лидер с 1,5 млрд. паунда, пред САЩ с 1,4 млрд. паунда, като цели 1,1 милиарда паунда се падат на подразделението в Лондон. Швейцария (177 млн. паунда) и Париж (156 милиона паунда) също са важни стълбове за европейския бизнес. Спад в продажбите от 16% Christie’s отчита в Азия и Близкия изток, а Дубай пострада най-силно със спад от 46%.

В областта на художествените жанрове доминацията на съвременното изкуство е по-голяма от всякога: с увеличение на продажбите от 34 на сто следвоенното изкуство е регистрирало продажби за 986 млн. паунда (1,6 млрд. долара). Принос за това имаха както онлайн търговете с картини на Анди Уорхол, както и друг хит на годината – платното на Марк Ротко "Red Orange Yellow", продадено за 53,8 милиона паунда, или 86,8 милиона долара.

Съвременно изкуство вече има дял от 33% от целия пазар на изкуство за аукционната къща. Импресионисти и модернисти с продажби за 623 млн. паунда са на второ място (пазарен дял от 21%), а азиатското изкуство спада  с 25% до 415 млн. паунда, но с пазарен дял от 14% все още е пред творбите на старите майстори въпреки увеличение на приходите там от 26 %.

Конкурентът Sotheby’s ще представи своите данни за годината в началото на февруари. Продажбите от аукционни събития на компанията през 2012 г. обаче са в размер на 4,4 млрд. долара – далече под тези на Christie’s, където на същинските аукциони се падат 5,3 млрд. долара.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:30 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още