Космическият боклук вече е сериозен проблем и ще се задълбочава все повече

Ако не бъде изчистен, може да се превърне в пречка за бъдещи мисии до Луната и Марс

22:17 | 18.09.18 г.
	<em>Снимка: Pixabay.com</em></p>

Снимка: Pixabay.com

Космическият боклук се е превърнал в огромен проблем. Натрупването му в орбитата на Земята се е превърнало в пречка и може да застраши бъдещите мисии до Луната или Марс, казва ръководителят на компания, която опитва да разреши проблема.

Увеличаването на агресивните космически начинания в последните години е довело до натрупване на космически боклук и се очаква той да продължи да расте експоненциално, казва Нобу Окада, основател и главен изпълнителен директор на Astroscale, цитиран от CNBC.

“В последните пет до седем години станахме свидетели на около 2 хил. космически мисии в света. Плановете им са толкова агресивни, те ще изстрелят 10 хил. до 20 хил. сателита в идните пет до десет години. Виждаме експоненциален растеж на предметите в Космоса“, допълва Окада.

Над 500 хил. броя отпадъци се носят около земната орбита, включително отломки от сателити, ракетни стартови ускорители, винтове и болтове, които създават сериозна заплаха за астронавтите и космическите кораби, съобщава американската космическа агенция НАСА.

Европейската космическа агенция информира, че към януари 2018 г. е имало около 29 хил. предмета по-големи от 10 см, около 750 хил. предмета в диапазона между 1 и 10 см и около 166 млн. предмета с размери между 1 мм и 1 см.

Окада казва, че отломките летят около Земята през деня и често са възниквали ситуации, при които два предмета за малко не се сблъскват. Когато обаче това все пак се случи, сблъсъците създават още повече отломки.

„Дори малка частица, възникнала в резултат на сблъсъка, има достатъчна мощ да взриви сателит. Ако продължим верижните реакции на сблъсъците, няма да можем да изпращаме активите си в Космоса. Така че трябва да премахнем големите предмети още сега“, категоричен е Окада.

Той уточнява, че компанията му разработва технология, която може да стигне до орбитата и да открие големите предмети, създаващи заплаха за космическите кораби, и да ги свали в атмосферата, за да изгорят. Въпреки че разходите за премахването на отломките възлизат на между 100 млн. и 500 млн. долара за изчистване на един предмет, Astroscale опитва значително да намали цената, казва Окада.

Едно от предизвикателствата е да се открият точно по-малките отломки, които също създават значителни заплахи.

Последна актуализация: 23:41 | 10.09.22 г.