IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Кухненски площи под наем - новият горещ бизнес в Китай

Сред активните участници на пазара е и съоснователят на Uber Technologies Травис Каланик

11:18 | 22.02.19 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

В най-големите градове в Китай ресторантите не успяват да задоволят апетита на клиентите, които поръчват доставка на храна в дома си чрез приложения на телефона си. Това води до растящ пазар на наемите на кухненски площи без маси, столове и сервитьори, пише Bloomberg.

Стартиращата компания за споделени кухни Panda Selected планира да обяви в петък инвестиция на стойност 50 млн. долара от група международни инвеститори. Базираната в Пекин компания изкупува имоти, за да изпревари местните си конкуренти и компания от Лос Анджелис, управлявана от милиардера и съосновател на Uber Technologies Травис Каланик.

Основен инвеститор в Panda е компанията Tiger Global Management, която подкрепяше Uber, преди Каланик да бъде принуден да се оттегли през 2017 г., а сред другите инвеститори са DCM и Genbridge Capital, като след последното набиране на средства общият й капитал достигна 80 млн. долара, съобщи компанията. Сделката оценява Panda Selected на 300 млн. долара, съобщиха запознати източници, пожелали да останат анонимни, тъй като информацията не е оповестена публично.

Кухните се споделят между ресторантите, за да намалят режийните си разноски, а Panda Selected осигурява мястото, доставките и маркетинга. Компанията печели от месечни такси, както и от допълнителни такси за услуги като анализ на данни, за да могат клиентите й да пригодят менюто си и така да увеличат продажбите на платформи за доставки като Meituan и Ele.me.

„Китай е гъстонаселена страна и наред с все по-голямото проникване на мобилните телефони имаме все по-голям онлайн пазар за доставка на храни“, казва Сара Вей, инвестиционен вицепрезидент в DCM.

Основателят на Panda Selected Хайпън Ли създал бизнеса през 2016 г. и сега има над сто кухни в Китай, като планира да ги удвои в идните осем месеца. Всяка от кухните е с площ от около 400 до 500 кв. м и побира между 15 и 20 ресторанта, казва Ли. Компанията все още не е постигнала печалба, но очаква това да се случи по-късно тази година, допълва той.

Компании извън Китай експериментират със споделената концепция, наричана понякога кухни в облак или виртуални ресторанти. Базираната в Лондон Deliveroo предлага полеви кухни в цяла Великобритания за луксозни марки ресторанти, така че менюто им да достига до клиенти извън централната част на Лондон. Бивш ръководител на Deliveroo създал компания в Париж, която сега няма сервитьори или пространство за хранене, а представлява брандирани кухни, които доставят храна за вкъщи.

Една от компаниите с най-голям капитал сред стартъпите е CloudKitchens на Каланик. Тя се стреми към разширение в Китай, съобщава South China Morning Post.

Според Ли Panda Selected има местно предимство, което не може да се купи с пари. „Отварянето на споделени кухни изисква местна експертиза. Регулациите са различни във всяка страна“, отбелязва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:42 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още