Любител астроном откри свръхнова

През септември 2016 г. аржентинецът Бусо имал късмет - масивна звезда била напът да експлодира и да се превърне в свръхнова

12:20 | 22.02.18 г.
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Това е шанс 1 на 100 милиона. . .Астроном любител от Аржентина откри свръхнова - експлозия на звезда в края на живота си, сочат резултатите от изследване, цитирани от AFP и БТА.

“Професионалните астрономи отдавна търсят подобно космическо събитие”, заяви един от авторите на изследването - Алекс Филипенко от Калифорнийския университет в Бъркли.  “Това е като да спечелиш от "космическа лотария"."

"Измерванията на астронома любител Виктор Бусо довели до събиране на безпрецедентни данни", допълни Федерико Гарсия от Френския комисариат по атомна енергия, който също е участвал в изследването.

На 20 септември 2016 г. аржентинецът Бусо, който се увлича по астрономията, решава да тества новия си фотоапарат, с който е оборудван телескопът му. От град Росарио, северно от Буенос Айрес, той избрал да заснеме галактиката NGC 613, разположена на около 80 милиона светлинни години от Земята в съзвездието Скулптор. Бусо имал късмет - масивна звезда била напът да експлодира и да се превърне в свръхнова.

При свръхновите материята, от която е съставена звездата, се изхвърля със скорост хиляди километри в секунда. Тъй като се освобождава невероятно количество енергия, свръхновите са много ярки и могат да бъдат забелязани от Земята. Феноменът обаче е рядък и трудно предвидим. Астрономите обикновено го откриват едва няколко дни по-късно и почти никога в началото му.

Бусо предупредил Американската асоциация на наблюдателите на променливи звезди и предизвикал верижна реакция - астрономи и физици веднага насочили инструментите си към свръхновата. Някои наблюдавали повече от два месеца последствията от експлозията.

Според учените събраните данни позволяват да се опознае по-добре структурата на звездата преди експлозията ѝ и естеството на самата експлозия. Екипът установил, че първоначалната маса на звездата била 20 пъти по-голяма от слънчевата. Учените освен това наблюдавали впечатляващото увеличаване на яркостта на свръхновата - за по-малко от половин час яркостта й нараснала 3 пъти.

Резултатите от изследването са публикувани в списание Nature.

Последна актуализация: 06:54 | 06.09.22 г.