Милиардери инвестират в награди за наука

Breaktrough Prizes се раздават на пионери във физиката, математика и естествените науки

11:00 | 14.12.13 г.
	Сумата, която се влага в това събитие надвишава тази за Нобеловите награди. <em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Сумата, която се влага в това събитие надвишава тази за Нобеловите награди. Снимка: архив Ройтерс

Милиардери като Сергей Брин, Марк Зукърбърг, Юри Милнер и Джак Ма спонсорират нещо, наречено Breakthrough Prizes. Става дума за награди за 3 млн. долара, които се раздават всяка година на учени от световно ниво, пионери в такива области, като естествени науки, физика и математика.

Сумата, която се влага в това събитие е огромна в сравнение с тази от 1 млн. долара за Нобеловите награди. Освен това събитието цели да отбележи по специален начин ролята на науките и да повиши интереса към решаването на най-трудните научни проблеми в света. Ако не сте чували за тези награди, всичко е наред.

Хората, които стоят зад наградите се опитаха наскоро да привлекат внимание към своята щедрост, провеждайки звездна церемония по награждаването в базата на НАСА в Маунтин Вю, Калифорния. В много отношения локацията е странен избор, тъй като мястото страда от драстични бюджетни съкращения и трябва да се бори усилено, за да може да продължи научните си изследвания.

Докато Зукърбърг и Джак Дорси видяха в събитието възможност да покажат смокингите си, както направиха Рупърт Мърдок, Конан О‘Браян и Кевин Спейси, то Брин предпочете да се появи в спортен пуловер и с раница, съобщава Business Week.

Знаменитостите и бизнес магнатите се събраха в сградата, наречена Hangar One. Тя е една от малкото забележителности в Силициевата долина и представлява масивна структура, в която преди са прибирани дирижабли. Наскоро Hangar One се превърна в огромен метален скелет, тъй като част от покритието ѝ беше премахнато. Това принуди организаторите на церемонията по награждаването да изградят импровизирана зала вътре в хангара.

Голямата новина от вечерта се оказа въвеждането на награда по математика. От следващата година тя ще се присъедини към списъка, където вече присъстват други седем категории.

Сред тазгодишните наградени е Джейм Алисън от Anderson Cancer Center, който получи приз за откритието на T-клетките, които могат да блокират и да лекуват успешно рак. Майкъл Грийн от Университета в Кеймбридж и Джон Шварц от Калифорнийския технологичен институт пък се сдобиха с награда заради откриването на нови перспективи на квантовата гравитация и обединението на силите.

Малон ДеЛонг от Университета Емори грабна престижната награда за откритието на заключващите вериги в мозъка, които са характерни за болестта на Паркинсон. Откритието е свързано и с разработването на схема за лечение на заболяването чрез дълбока мозъчна стимулация.

Сред наградадените е и Майкъл Хол от Университета в Базел за откритието си, свързано с рапамицина и неговата роля за контрола на растежа на клетките. Новите биоматериали, открити от Робърт Лангър от Масачузетския технологичен институт, също донесоха награда на своя откривател.

В тазгодишния списък с наградените се записа и Ричард Лифтън от Йеил. Той е открил гени и биохимични механизми, които предизвикват хипертония.

Александър Варшавски от Калифорнийския технологичен институт пък получи приз заради откриването на критичните молекулярни детерминанти и биологичните функции на разграждане на вътреклетъчния протеин.

Последна актуализация: 01:15 | 10.09.22 г.