IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Новата китайска стартъп мания – велосипеди под наем

Конкуренцията е толкова голяма, че някои компании плащат на клиентите си, за да използват техни колелета

12:00 | 19.04.17 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Оранжево-сивите колела на&nbsp;Mobike. <em>Снимка: Бойчо Попов, Investor Media Group</em></p>

Оранжево-сивите колела на Mobike. Снимка: Бойчо Попов, Investor Media Group

Изведнъж, едва ли не само за една нощ, навсякъде из големите китайски градове се появяват „планини“ от велосипеди под наем – на станциите за метрото, на кръстовищата или дори по средата на алеите в парковете.

„Много е удобно. Само пускам приложението и то ми казва къде най-близко до мен има велосипед на фирмата. И е невероятно евтино“, каза пред Investor.bg Меги Уан, една от над 180-те хил. служители на Huawei. 

Една от компаниите, които се занимават усилено с този бизнес, е Bluegogo на 28-годишния предприемач Тони Ли. Според China Daily това е само една от многото подобни млади компании, които искат да завладеят пазара, опитвайки се да превърнат велосипеда в предпочитано средство за предвижване в страната. 

Разбира се, в Шънджън, един от най-големите китайски градове, няма и помен от картините от 80-те години, когато за повечето китайци колите бяха все още недостъпни и вместо тях по улиците доминираше безкраен поток от велосипеди. Но поне по краищата на улиците, в непосредствена близост до запушените с джипове и ванове основни артерии, цветната революция на колелетата в големите градове вече не може да се пренебрегва. Освен Bluegogo други конкуренти в сферата са Ofo и Mobike, които със своите жълти и оранжеви-сиви велосипеди се надяват да спечелят надпреварата в тази най-нова китайска стартъп истерия.

„Колелетата са истинска благодат. Не се качвам в рейс за кратки разстояния и не попадам в задръствания“, каза пред Investor.bg друг жител на Шънджън. „Най-сетне една услуга, която да подобри живота ни“.

Причината за бума според публикация в China Daily се дължи на изпълнените с надежди инвеститори, с чиято финансова подкрепа стартъпите изпълниха големите градове с велосипедите си.

Ползването е детска игра – с приложение на телефона колелетата може да се намират чрез GPS, да се отключват и заплащат. Поне на теория това звучи като многообещаващ бизнес модел. Но въпреки това за печалба ще трябва да се почака, защото браншът се бори на много фронтове. Голямата конкуренция води до сериозна ценова война в битката за клиентите. Ofo, която вече е оценена на 1 млрд. долара, не изисква от своите вече над 20 млн. регистрирани клиенти да плащат за ползването на колелата. Mobike отива още една стъпка по-далече и дори плаща на клиентите си малка сума, за да ползват велосипедите ѝ.

Но съпротива има и от властите, на които не им допада безразборното нелегално паркиране на колелета навсякъде. Така например кметството в Шънджън реши да отстрани цяла планина с колелета, превърнали се по-късно в купчина ламарина.

Най-голяма опасност за бранша, който дори вече мечтае за разширяване в чужбина (Mobike например стартира в Сингапур), обаче са самите клиенти. В социалните мрежи има оплаквания от клиенти, които не могат да намерят свободни колелета, защото други клиенти просто са си ги присвоили.

Други чупят кодиращите устройства на колелата, така че те не могат да бъдат наемани. Редица велосипеди изчезват в тъмните коридори на сградите, където остават скрити до следващото им използване.

„Тъжно е, че толкова много хора унищожават добра бизнес идея само заради егоизъм", казва Меги Уан и се надява компаниите да намерят начини за справяне с широко разпространените кражби и хулиганство.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:43 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още