IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пазарът на спортни сувенири в САЩ продължава да се разраства

Особено интензивно е търсенето на картички и предмети, свързани със спортните игри, като топки и екипировка

20:22 | 16.12.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Източник: Ройтерс</em></p>

Източник: Ройтерс

Преди три години 36-годишният Саймън Браун от Вашингтон закупува бейзболна картичка на Джо Димаджо от 1938 г. за 1500 долара, а стойността й сега е поскъпнала с около две трети до 2500 долара, въз основа на съпоставими данни за продажбите на подобни картички. Този вид повишаване на цената е често срещано на днешния пазар на спортни сувенири, особено за артикули на цена от 1000 долара или повече, според участниците в пазара. 

„Такъв е случаят с колекционерските предмети в цялата страна“, казва Крис Айви, директор на търгове за спортни стоки в Heritage Auctions. „Някои колекционери дори разглеждат спортните сувенири като актив за инвестиции. Много от нашите клиенти обичат спорта и са започнали колекционирането като хоби, когато са били деца", добавя той.

Многобройни фактори обуславят покачването на цените на спортните сувенири през последното десетилетие, според експертите. Част от тях са богатството на поколението на бейби бумърите (родените между 1945 г. и 1965 г.) навлизането на пазара на Поколението Y (родените межу 1980 г. и 2000 г.)  и нарастващия интерес от страна на чуждестранните граждани, съобщава The Wall Street Journal.

Особено интензивно е търсенето на картички и предмети, свързани със спортните игри, като топки и екипировка. Измежду всички спортове най-желани се оказват бейзболните артикули.

Въпреки че експертите очакват повишаването на цените да продължава, докато икономиката е силна, няма гаранции, което всъщност би могло да се каже за всяка една инвестиция. Фактът, че има много фалшиви артикули, както и такива с прекалено завишена стойност, прави закупуването им още по-рисковано. Ето защо за бъдещите купувачи е от първостепенно значение да направят множество проучвания, преди да предприемат решителна крачка.

Представителите на т. нар. поколение на бейби бумърите са основните играчи на пазара поради богатството, което са натрупали по време на кариерата си. „Те имат огромна покупателна способност и изпитват носталгия по спортните сувенири като бейзболни картички и фланелки на любимите им играчи“, казва Анита Хериот, главен изпълнителен директор на Pall Mall Art Advisors.

Междувременно, според Хериот значителен брой представители от поколението Y и поколението Z (родените след 2000 г.), предимно мъже, са се насочили към колекционирането на спортни сувенири, тъй като са по-запознати със спорта, отколкото с изкуството.

Чужденците също се впускат в пазара на спортни сувенири, тъй като все повече спортисти от цял свят постигат международна слава в някои от най-престижните състезания. Чуждестранните играчи, станали част Националната баскетболна асоциация на САЩ (NBA) през последните 20 години, като Яо Минг от Китай и Лука Дончич от Словения, са привлекли голям брой хора, които не са американци, към сувенирите на NBA, казва 43-годишният колекционер Джими Махан.

Колекционерите в Китай и дори във Филипините - страна с малка баскетболна традиция и без очевидна връзка с NBA, също са допринесли за повишаване на цените, казва още той.

Бейзболните картички, появили се през 60-те години на 19 век години, остават основен елемент. Наблюдава се ескалиране на стойността на тези, датиращи от преди 1960 г. „Няколко стари картички са достигнали до емблематичен статус, като тези на Хонъс Уагнър от 1909-1911 г. и на Мики Мантъл от 1952 г.“, казва колекционерът Саймън Браун.

През май една от тези картички на Уагнър е продадена за 1,2 млн. долара, което е 54% над продажната й цена от 776 750 долара през 2016 г. и 83% от продажната й цена от 657 250 долара през 2014 г., според SCP Auctions.

Картичките от други спортове също се справят добре. Например картичка на баскетболната икона Майкъл Джордан наскоро беше продадена за 350 000 долара, а картичка на футболната легенда Том Брейди - за 400 000 долара, отбелязва Саймън Липман, оценител на съвременното популярно изкуство.

Но картичките започват да отстъпват в сравнение с интереса към използваните в играта предмети като топки и фланелки, тъй като колекционерите се стремят да се почувстват по-близо до играчите.

През юни фланелка на Бейб Рут от „Ню Йорк Янкис“, датираща от 1928-1930 г., беше продадена на търг за 5,64 млн. долара, което я направи най-скъпият спортен сувенир, продаван някога, според Hunt Auction.

Денис Рихман, 67-годишен банкер от Осининг, разполага с топка от 1927 г. с автографи от Бейб Рут и Лу Гериг. Той я е купил за 2000 долара преди около 25 години. Миналата година търговец на спортни сувенири му казва, че сега топката струва пет пъти повече от първоначалната си цена. Но за Рихман тя означава твърде много, за да я продаде. „Ще я дам на сина си“, споделя той.

Купувачите, особено начинаещите, могат да избегнат опасността да платят прекалено завишена цена за артикул на този пазар, но за целта трябва да си напишат добре домашното. Би било добре потенциалните клиенти да направят изчерпателно ценово проучване в интернет, търсейки и съпоставяйки дилъри, аукционни къщи, оценители. Сравнителните цени са достъпни онлайн за много артикули, посочват консултанти.

Препоръчително е купувачите да проучат добре продавача. „Трябва да знаете какво купувате и от кого го купувате“, казва Стив Слоун, президент на Professional Sports Authenticator. „Трябва да купувате само артикули от реномиран дилър, който работи в продължение на поне пет години“, казва още той. Независимата сертификация на автентичността на даден артикул също е важна, казват експертите. В ролята на удостоверителите, освен PSA, се включват още James Spence Authentication и Beckett Authentication Services.

Въпреки потенциалните клопки, възможностите за колекционерите на спортни сувенири изобилстват, различавайки се от възможностите пред колекционерите на предмети на изкуството.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:48 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още