Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Радиото и телевизията с най-голям дял в разходите на домакинствата за култура

Средният разход на домакинство в България за култура през 2012 г. възлиза на 357 лева

Радиото и телевизията с най-голям дял в разходите на домакинствата за култура

Снимка: http://www.freeimages.com/

Радио и телевизионните такси представляват най-голям дял от разходите на българските домакинства за култура. Това сочи изследването „София – град на творческата икономика“, извършено от Обсерваторията по икономика на културата съвместно със Столична община. То беше представено в рамките на семинара „Стимулиране развитието на културните и творческите индустрии в България“.

„Все още говорим за голямо потребление на култура „от фотьойл“, заяви директорът на Обсерватория по икономика на културата Диана Андреева, подчертавайки, че българите не са достатъчно активни в участието и посещението на културни събития.

Среден разход на домакинствата за култура

Проучването показва, че в периода 2008 – 2012 г. домакинствата в страната са увеличили средствата, които плащат за радио и телевизия. Ако през 2008 г. тази сума е била 73 лева на домакинство, през 2010 г. е била 90 лева, а през 2012 г. достига 92 лева.

Същата тенденция се забелязва и на територията на Столична община, където отделяната сума е и по-висока от средната за страната – 107 лева през 2012 г.

Средният паричен разход на домакинство в България за култура през 2012 г. е бил 357 лева. Данните разкриват значително увеличение на тази сума спрямо 2008 г., когато тя е била 269 лева. В София домакинствата показват и много по-голяма готовност да отделят от бюджета си за културни дейности. През 2012 г. те са давали по 670 лева на домакинство, като спрямо 2008 г. се забелязва ръст на тези средства със 120 лева.

По думите на Диана Андреева българските граждани обръщат все по-голямо внимание на културата, макар тя да не е припозната в екзистенц-минимума, поради което се забелязва свиване на потреблението по време на криза. В петгодишния период между 2008 и 2012 г. обаче културата се оказва все по-силно притегателна сила за домакинствата, което се отразява и в частта от бюджета, която отделят за нея.

Кино, театър и концерти

Благодарение на тези процеси в същия период на национално ниво се забелязва увеличение на средствата, отделени от домакинство за посещения на кино, театри и концерти. През 2009 г. всяко средностатистическо българско домакинство е отделяло едва по 3 лева годишно за подобни дейности, докато през 2012 г. сумата нараства двойно. В рамките на Столична община тези разходи през 2012 г. достигат 13 лева на домакинство.

Една от причините за тази разлика между София и останалата част от страната е концентрирането на филмовата индустрия преди всичко на територията на столицата. Освен това голяма част от кино екраните се намират именно в София, а в редица по-малки населени места населението дори няма достъп до кино.

Книги

В рамките на изследването е установено още, че средствата, които домакинствата харчат за купуването на книги, също са се увеличили – от 14 лева през 2008 г. до 17 лева през 2012 г. В София се забелязва известен спад в периода 2009  - 2011 г., но през 2012 г. разходите се връщат на нивото си от 2008 г. – 26 лева на домакинство.

Същевременно стана ясно, че от Обсерваторията по икономика на културата настояват за въвеждането на диференцирана ставка по ДДС за книгите. 

„България е една от петте страни в Европейския съюз, в която няма такава ставка“, припомни Диана Андреева. По думите ѝ по този начин крайният потребител няма да бъде толкова финансово натоварен, а този ход би стимулирал без съмнение увеличването на продажбите на книги у нас.

По статията работиха: автор Елена Кирилова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Как идеята „Купи изкуство, подкрепи художник“ стана социално-културен феномен