IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Роб Дейвидсън: Важно е София да се превърне в различна марка

Градът има шанс да се превърне в център на големи корпоративни събития, но трябва да се работи повече в посока маркетинга на дестинациите, смята експертът

08:12 | 16.04.14 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Eventex</em></p>

Снимка: Eventex

Роб Дейвидсън е старши преподавател по „Управление на събитията“ в University of Greenwich, Лондон. Той е автор в редица списания, посветени на бизнес туризма, и е специалист в сферата на корпоративните събития и конференции. Вече пета година Дейвидсън влиза в списъка „50-те най-влиятелни личности в конферентната индустрия на Обединеното кралство“.

Роб беше гост в България по повод конференцията Eventex, където разкри и доклад за световните тенденции в събитийната индустрия. Пред Investor.bg Дейвидсън представи виждането си за София като дестинация за големи конференции и какъв път трябва да извърви страната, за да се случи това. Ето и какво друго ни разказа той...

Все още ли се усеща влиянието на кризата върху събитийната индустрия?

Смятам, че от миналата година има по-голям оптимизъм. В Европа се говори все повече за възстановяване. Разбира се, някои хора смятат, че то е много деликатно, но със сигурност има подобрение. Голямата промяна се крие в това, че вече има много по-голямо бизнес самочувствие, инвестиционна и потребителска увереност. Това помага на събитийната индустрия, защото компаниите започват отново да отделят средства за обучения на мениджърите си, отново организират срещи за създаването на маркетингови и стратегически планове, правят се всякакви корпоративни събития, за които можем да се сетим.

Мисля, че през тази година ще видим един стабилен растеж, стига да няма някакви големи политически и икономически проблеми. Подобна тенденция можем да очакваме най-вече в северните европейски икономики, но Югоизточна Европа започва да привлича все повече вниманието на хората, организиращи подобен тип корпоративни срещи. Сърбия е такава страна. Тя е пример за държава, която се движи бързо напред и не виждам никакви причини България да не се превърне в един от лидерите в тази част на Европа.

Какво е необходимо на България, за да стане такъв лидер?

Особено важен е професионализмът. Хората трябва да разберат, че има техники, които могат да бъдат използвани в планирането на срещи. Продажбите и маркетингът също са много важни. Местата, в това число и хотелите, могат да подобрят начина, по който се конкурират за това къде да се провеждат тези събития. Важен е начинът, по който те преговарят с хората, планиращи събития. Написах книга по този повод, защото не само в България, но и в много други страни, хората, занимаващи се с това да печелят важни срещи за техните места, не са обучени предварително за работата и се учат в движение. В същото време има техники и инструменти, които трябва да се използват, за да се постигне реален ефект.

Другото нещо, което е много важно, е маркетингът на дестинациите. Нужно е повече финансиране в тази посока, защото се конкурирате с много други страни. Когато този елемент реално присъства, представителите на страната могат да ходят на конференции, да печелят нов бизнес за страната или за даден град. Това е много позитивно нещо, но за да се случи, необходимо е да се заложи на маркетинга на дестинациите.

Какво ще се случи със събитийната индустрия в страни като Украйна и Тайланд, където ставаме свидетели на големи протести и размирици?

Новините оттам не са никак добри. Тайланд е изключително успешна дестинация, ако става дума за организирането и провеждането на международни конференции. Не съм чул да има отменени събития все още. Подчертавам, все още. И въпреки че новините за индустрията не са лоши, организаторите на събития в целия свят са насочили поглед към тези две страни, преценяват рисковете. Причината за това е, че не харесват рисковете, независимо, че става дума за политически въпроси.

Много конференции са запазени дори години по-рано. Сега хората се чудят какво ще се случи с Украйна след три години. Какво ще се случи с Тайланд? Може мирът да се завърне на тези места и отново да има стабилност. Но с толкова много конкуриращи се дестинации в света на преден план излиза въпросът защо планиращите събития да изберат такава, в която историята се пише с насилие и несигурност.

Кои градове са най-атрактивни за такъв тип събития?

За международни конференции предпочитани са градове като Виена, Париж, Лондон, Стокхолм. Те са известни със своята стабилност, достъпни са, което е много важно, защото събитията са свързани с много полети от цял свят. Да не забравяме, че тези места са се превърнали в позитивни брандове. Дори хората, които не са били в Париж, знаят за какво става дума, знаят какво да очакват – град на културата, любовта, романтиката. Марката е силна. Когато асоциациите търсят дестинации, градове, те мислят за бранда, защото трябва да се уверят, че техните членове искат да отидат на тази конференция. Това е по-лесно, ако става дума за Виена, защото всеки знае за този красив град на музиката и архитектурата.

Бих се радвал един ден да видя същото да се случва и със София. Важно е да се създаде бранд, който е различен, така че всеки по света да разбере, че София е различна от Букурещ, Братислава или Белград. Не мисля, че марката „София“ все още е много силна.  Въпросът е, ако избраното място е София, какъв образ изниква в главите на хората? Моят страх е, че всъщност не изниква никакъв образ – нито позитивен, нито негативен. Определено има работа, която трябва да се свърши в тази насока.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:49 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

5
rate up comment 0 rate down comment 0
kalendar
преди 9 години
е то няма и българска дума за аутсорсинг, ама виж че има почва у нас:) Като се замисля и информатика не е българска дума(френска е, също както и икономика и всичките, дето завършват на "ка"), френска дума е и "бетон", няма да споменаваме такива утвърдени думи като "балкон", "черпак" и т.н.термините(а бранд е термин) е нормално да се аутсорсват в форейн кънтрис:) Макар, че в информатиката и икономиката са попрекалили малко:)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 7 rate down comment 1
hex
преди 10 години
Даже и селата бият София! Как може кухнята на ресторантите да работи до 22 часа?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 3
MZ/X
преди 10 години
Какво предлагаш след като няма българска дума за бранд? Марка също е чуждица, но в професионалните среди не се ползва често. Как избягваш чуждиците, като компютър, лаптоп, GSM, интернет и т.н. или тровиш българския език с тези чуждици? :))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 1
MZ/X
преди 10 години
София за съжаление е град с малко традициии и много трябва да се работи за да стане силен бранд. Бургас или Варна са много по разпознаваеми за чужденците от колкото София.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 9
forexboy
преди 10 години
Каква хубава българска дума "БРАНД". Да тровиш българския език с чуждици е като да пишеш с *** по стената - чете се, но е грозно!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още