Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Ще се сбогува ли Европа с Черния петък?

Европейските търговци на дребно трябва да приемат 2020 г. като знак за окончателно отказване от този пазарен трик

Ще се сбогува ли Европа с Черния петък?

Снимка: Bloomberg

Коледните лампички светят, но малцина идват да ги видят.

Такава беше картината миналата седмица на лондонската „Оксфорд Стрийт“, тъй като магазините, които не са от първа необходимост в Англия, останаха затворени. Едва ли наближаването на Черния петък е нещо, на което търговците са се надявали, пише Андреа Фелстед за Bloomberg.

И преди съм твърдяла, че Европа е по-добре без дошлата отвън ежегодна шопинг лудост. Въпреки че промоциите, известни като „Черен петък“, са традиция след Деня на благодарността в САЩ, за тях няма място от тази страна на Атлантическия океан, пише авторката на статията.

Отстъпките в най-натовареното време на годината просто пилеят печалба. Европейските търговци на дребно трябва да приемат 2020 г. като знак за окончателно отказване от този пазарен трик.

Очаква се продажбите на Черния петък във Великобритания да паднат с 20% спрямо 2019 г. до 6,2 млрд. лири (8,3 млрд. долара), според данни на PwC, тъй като комбинацията от затворени магазини, опънати до краен предел мрежи за доставка, уморени потребители и недостиг на стоки оказват своето влияние.

Въпреки че купувачите в континентална Европа също са развълнувани от празника на шопинга през последните няколко години, продажбите там също могат да бъдат по-слаби.

Черният петък започна да се появява в Европа преди около десетилетие, тъй като местните търговци се опитваха да се конкурират с Amazon. Но през последните няколко години британски вериги като Next , Marks & Spencer Group и Asda се отказаха от отстъпките в края на ноември. Сега има още доказателства защо и други трябва да последват примера им.

Според PwC, около 65% -70% от онлайн търговците на дребно във Великобритания, особено тези в модната индустрия, са рекламирали промоциите си през изминалия уикенд, в сравнение с 88% от тези, предложили отстъпки на Черния петък през 2019 г.

Въпреки че намаленията могат да се увеличат през следващите няколко дни, има сериозни причини търговците да проявят сдържаност.

Със затварянето на магазините,които не са от първа необходимост, продажбите ще идват почти изцяло от мрежата. Бързото нарастване на онлайн поръчките вече натовари складовете, които изпълняват поръчки, и куриерите, които ги доставят. Търговците на дребно няма да са склонни да пускат през дистрибуторската мрежа всичко, освен стоки на реални цени.

Междувременно затворените магазини и страхът да не получат подаръци навреме за Коледа накараха някои потребители да направят своите празнични пазарувания по-рано.

Търговските вериги също страдат от някои проблеми с доставките. Поради първото блокиране те пускаха празнични поръчки по-късно от обикновено. Във Великобритания тези пратки пристигат едва сега, създавайки хаос в голямото пристанище Феликсстоу. В същото време има недостиг някои продукти като големи електрически уреди, произведени в Европа, и играчки като пъзели и игри.

Британският търговец на играчки The Entertainer все още предлага промоции от Черния петък, започнал миналия понеделник, но вече е трябвало да замени някои продукти, тъй като артикулите не са били налични.

Една от областите, където все още могат да се намерят изгодни оферти, е модата, като се има предвид, че ноември е ключовият месец за закупуване на коледни тоалети. Търсенето на артикули като парти рокли с пайети се е изпарило, така че излишните запаси може да се окажат голям проблем. В същото време търговците на дрехи пускаха по-малки поръчки за палта и пуловери през март и април, тъй като имаха предпазливо отношение към зимните покупки. Предвид скорошните блокировки, техният песимизъм се оказа мъдър.

Има възможност за нарастване на търсенето, подобно на случилото се през лятото, ако магазините успеят да отворят отново преди Коледа. В този случай няма да са необходими промоции, за да се привлекат онези клиенти, които не са пазарували по-рано. Това е още една причина европейските търговци на дребно да оставят Черния петък в пазарната кошница на историята веднъж завинаги.

По статията работиха: Веселина Василева, редактор Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Waldorf Astoria откри най-големия частен остров на Малдивите