IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Типограф: Шрифтът с почерка на Левски не е за ежедневна употреба

Проект полага основите на дигитализация на българската писменост с начертанията на шрифтове в първите български печатни издания, съобщи Стефан Пеев

13:03 | 13.07.21 г.
<p>
	<strong><em font-size:="" pt="" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: ">Тефтерчето на Апостола. </em></strong><em font-size:="" pt="" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: ">Снимка: Народна библиотека &quot;Св.св. Кирил и Методий&quot;</em></p>

Тефтерчето на Апостола. Снимка: Народна библиотека "Св.св. Кирил и Методий"

Шрифтът на Левски не трябва да се използва непочтено и в неподходящи проекти. Не очаквам този шрифт да влезе в битова среда. Спокойно може да се използва в различни видове изложби, свързани с дейността на Левски или с развитието на революционното движение през 19 век. Мисля, че може да намери място в музейното дело, документалистиката, научните изследвания или филмови продукции, посветени на живота и делото на Левски. Това коментира в ефира на Bloomberg TV Bulgaria типографът Стефан Пеев по повод създаването на уникален компютърен шрифт с почерка на Апостола.

„Проектът стартира преди много години, като е част от по-мащабна инициатива, която трябва да навлезе в съвременната ни култура. Става въпрос за понятието историческа типография, тоест възраждане на ръкописни почерци от времето на най-ранната старобългарска книжнина до съвременността", обясни той.

По думите на типографа паралелно с това върви възраждането в дигитална форма на начертанията на шрифтовете в първите български печатни издания като тези на Софроний Врачански, Иван Благоев в първата половина на 19-ти век.

„Всичко това е част от приобщаването на историческото ни наследство към съвременността“, поясни Пеев.

От думите му стана ясно, че процесът е новост за България, но той отдавна вече се реализира в световен мащаб. Още през 90-те години на миналия век започват подобни инициативи, като вече са налични шрифтове на базата на почерците на Микеланджело, Алберт Айнщайн, Зигмунд Фройд.

„В сферата на кирилицата има проекти, свързани с почерка на Пушкин, Гогол, Никола Тесла. Ние, българите, бяхме единствените, които нямахме почерк на видна историческа личност", посочи Стефан Пеев.

Той обясни, че липсата на опит по отношение на методологията, която трябва да се разработи по процеса на събиране на образци с почерка на конкретната историческа личност, е една от пречките при осъществяване на проекта.

„Друго предизвикателство е изборът на онези писмени документи, които да залегнат в основата на проекта“, каза типографът.

Стефан Пеев допълни, че проектът е основан преди всичко върху писма на Левски до негови съратници.

„Шрифтът стартира през 2014 г, като работата реално е започнала много по-рано с набирането и обмислянето на материалите. Този проект е по-скоро едно начало, а не финал на нашата работа. Нашата цел е проектът да положи основите за създаването на дигиталната култура на българската писменост. България да се превърне в център на кирилицата в световен мащаб. Повече от шрифтовете, които използване ежедневно, не са създадени в България, а са внесени отвън", поясни той.

Шрифтът се разпространява чрез специална страница на сайта на Националната картова и платежна схема, като е безплатен.

Какви са традициите в световната типография? Как преминават почерците на видни личности в шрифт? Защо липсва методология в световен мащаб?  Какво се научава за характера на Васил Левски от почерка му? Какъв архив е използван за възраждане на почерка на Апостола?

Целия разговор вижте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Видеа с всички гости на предаването "Смарт час" гледайте тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:27 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още