IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Защо се презапасяваме?

Празните щандове в супермаркетите стават всепо-обичайна гледка в световен мащаб

12:46 | 14.03.20 г. 10
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg</em></p>

Снимка: Bloomberg

На фона на разпространението на новия коронавирус в световен мащаб все повече се засилва и паническото пазаруване, като потребителите в цял свят се запасяват със стоки като дезинфектант за ръце, консервирани храни и тоалетна хартия, информира CNBC.

Тенденцията накара магазините да въведат известни лимити, като търговците на дребно във Великобритания ограничават продажбите на дезинфектанти за ръце, докато австралийските купувачи могат да купуват ограничено количеството тоалетна хартия.

Но защо мозъците ни ни подтикват да изпадаме в паника, дори когато властите уверяват обществото, че няма нужда от запасяване?

Според Пол Марсдън, потребителски психолог от Университета на изкуствата в Лондон, краткият отговор може да се намери в психологията на „терапията чрез дребни покупки“, според която ние купуваме, за да управляваме емоционалното си състояние.

„Става въпрос за завръщане на контрола в свят, в който се чувствате извън контрол“, каза той. „По-общо, паническото купуване може да се разбира като игра на нашите три основни психологически нужди“, добави той. Тези нужди са автономност или нужда от контрол, свързаност, която Марсдън определя с думата „пазаруваме“, а не „аз пазарувам“ и компетентност – след покупка се смятаме за „съобразителни“.

Страх от заразяване

Междувременно Сандър ван дер Линден, доцент по социална психология в университета в Кеймбридж, казва, че има както генерализирани, така и специфични за коронавируса фактори за нашето поведение.

„В САЩ хората получават противоречиви съобщения от Центъра за контрол и превенция на заболяванията и администрацията на Тръмп“, отбелязва той. „Когато една организация казва, че ситуацията е спешна, а друга казва, че тя е под контрол, това кара хората да се притесняват“, добавя той. И сега според Ван дер Линден се забелязва феноменът „заразяване със страх”.

„Когато хората са стресирани, те са несигурни в собствената си преценка, така че гледат какво правят другите хора. Ако другите се запасяват, това ви кара да имате същото поведение. Храта виждат снимки на празни рафтове и независимо дали е рационално, тя  им изпраща сигнал, че това е нещото, което трябва да се направи“, казва той.

„Понякога социалното познание може да има голяма полза - от еволюционна гледна точка, когато не знаем как да реагираме на нещо, търсим насоки от другите“, добавя той. „Ако сте в джунглата и някой скочи от змия, автоматично правите същото. Но понякога това се преувеличава и ви казват да правите нещо, което не е правилно“, обяснява той.

Докато продажбите на сапуни за ръце и дезинфектанти нараснаха на пазарите по света от началото на епидемията, потребителите също се запасяват и с тоалетна хартия. Според Димитриос Циврикос, преподавател по потребителска и бизнес психология в University College London, тоалетната хартия се е превърнала в „икона“ на масовата паника.

„Във времена на несигурност хората навлизат в зона на паника, което ги прави ирационални и напълно невротични“, отбелязва Циврикос и добавя: „В други бедствени условия като наводнение можем да се подготвим, защото знаем от колко провизии се нуждаем, но имаме вирус, за който сега не знаем нищо“.

„Когато влизате в супермаркет, търсите стойност и големи обеми“, казва той, отбелязвайки, че хората са привлечени към големите опаковки, в които се предлага тоалетната хартия, когато искат да си върнат чувството за контрол.

Циврикос, подобно на Ван дер Линден, смята, че липсата на ясни послания от фигури на властта подхранва паниката.

"Обществото получава противоречиви съвети от правителството и търговците на дребно", казва той. „Така хората започват да купуват масово. Обвинявам системата, че няма единодушно мнение за това, което трябва да правим", отбелязва Циврикос.

Въпреки това Питър Ноел Мъри, член на Американската асоциация на психолозите и Обществото за потребителска психология, не е съгласен, че фигурите на властите имат силата да успокоят тенденцията за паническо пазаруване.

"Ако властите ежедневно заявяват, че този вирус не е проблем, това няма да промени нищо", казва той и добавя: „Кампаниите няма да бъдат успешни, ако не се вписват в поведението на хората.“

Според Мъри когнитивните и емоционални реакции са двата ключови фактора, които влияят върху нашите решения в  ситуация като коронавирусната пандемия.

"В този случай когнитивният фактор е когнитивната пристрастност, което означава, че сме склонни да надценяваме скорошни и ярки събития. Когато има самолетна катастрофа, хората не летят, когато има атака на акула, хората смятат, че всички акули са убийци. Този процес ни кара да мислим, че каквато и да е сегашната зараза, тя е подобна на нещо ужасно", обясни той.

В този случай хората може да свързват коронавируса с минало смъртоносно огнище като испанския грип от 1918 г., който доведе до смъртта на около 50 милиона души в световен мащаб, казва Мъри.

„От емоционална страна отговорът е в самоутвърждаването. В съзнанието си знаем, че един ден ще сме мъртви и умът се справя с това чрез търсене на контрол“, допълва той.

„Има прекалено голямо представяне на страха и хората трябва да реагират на тези чувства. Необходимостта от самоутвърждаване се задейства и това ни кара да правим неразумни неща като да купуваме тоалетна хартия за една година напред", обяснява Мъри.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:07 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

10
rate up comment 3 rate down comment 0
Miraka
преди 4 години
След като трябваше да чакам 1 час на опашка пред магазина, защото се допускат по максимум 30 човека вътре, и аз се презапасих - не ми се повтаря това упражнение всеки ден :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 4 rate down comment 0
Valentin13
преди 4 години
презапасяването не може да е абсолютна грешка. ако наблюдаваме събитията, започна се с блокаж на част от Китай, после целия, после други държави. събитията сочат, че може би ще стигнем до фамилна обсада, и никой няма да си подава носа от входната врата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 6 rate down comment 1
Ivel
преди 4 години
Баси експеримента, а тия дето *** са някъкви платени артисти що ли, или са се подписали тайно да участват в тоя експеримент срещу милион долара. То какво друго да са очаквали експериментаторите от паникьосаното стадо, това си го наблюдаваме и в други едни ситуации, не виждам какво още са искали да докажат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 3 rate down comment 2
ing5rov
преди 4 години
"Друг е въпроса, дали наистина нямаше хранителни продукти, или това беше ход за отвличане вниманието на хората."И сега е така ... това е един експеримент , как в световен мащаб реагира паникьосаното стадо .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 13 rate down comment 1
Biso
преди 4 години
В оцелаването има една правило, което гласи, че когато си в гората, най-добрия нож е този, който е с теб. Перефразирам за неразбралите: най-добрия нож е този, който ти виси на колана. А не този нож, който е останал в къщи в шкафа.Складовете на фирмите и държавния резерв може да са пълни с храна, но я се опитайте да си сготвите в София храна, която се намира в склада на Кауфланд в Пловдив. :)Шегата на страна, но много от нас помнят празните магазини след зората на демокрацията. Друг е въпроса, дали наистина нямаше хранителни продукти, или това беше ход за отвличане вниманието на хората.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 11 rate down comment 1
mrynmryn
преди 4 години
Не, просто ставам в 6:30 за работа, а тъй като днес е събота, станах в 7. Та за мен 8 си е нормално да изляза от нас, особено ако нямам нищо за закусване. И аз не съм се презапасил, пазаруването ми бе - спагети, разни сосове за тях, пуешко, 6 бири, шампоан, мляко, сирене, риба. Нито едното в промишлени количества. Аз намирам това презапасяване за напълно излишно, ако никой не го прави - няма да има и никакъв проблем. Виж, ако не живеех във Варна, а в някой малък град, вероятно бих се презапасил. Вчера имаше 10 човека опашка на магазина за месо - днес никой. Честно казано ми е малко странно това - страх те е от корона вируса, но не те е страх да си с 200 човека на опашка в някой супермаркет.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 10 rate down comment 3
Ewollide
преди 4 години
И аз ще попълня запасите, но ще изчакам да се пообере застоялата стока
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 22 rate down comment 3
Ivel
преди 4 години
Презапасяваме се защото се изредиха куп специалисти от правителството да ни уверяват, че няма страшно имаме си всичко за години наред и разни такива. И понеже българина като вземат да му ги приказват такива, той си знае, че не е точно така, защото са го лъгали многократно в миналото. Това е причината. Ако не се бяха показвали разни експерти, щеше да си е спокойно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 15 rate down comment 8
mariata
преди 4 години
Абе правиш се на отворен, ама и теб те тресе шубето и си станал в 8 сутринта да си купиш хартия. Аз си признавам - също съм се запасил и с леща и с хартия и с други неща, пък вие ми се подигравайте колкото си щете.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 21 rate down comment 5
mrynmryn
преди 4 години
Вчера една маса народ в големите вериги, отидох днес да си напазарувам за седмицата, в 8 сутринта - никой, най-спокойно си зареждаха рафтовете след вчерашния "черен петък". Българина още го тресе яко от комунизма. А като гледам какво бе купувано - месо, оризища, боб, леща, макарони. По-скъпи неща или препарати за почистване/къпане - никой, пастите за зъби, даже не бяха мръднали.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още