Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

АСЕА: Развитието на автомобилната индустрия в Европа минава през работниците

Трансформацията на сектора може да бъде осъществена само чрез правилните програми за допълнителна квалификация и преквалификация, изтъква Ерик-Марк Хютема

АСЕА: Развитието на автомобилната индустрия в Европа минава през работниците

Генералният директор на Асоциацията на европейските автомобилни производители Ерик-Марк Хютема. Снимка: АСЕА

Както всички знаем, в момента европейската автомобилна индустрия претърпява значителна трансформация. Това също ще окаже голямо влияние върху живота на 14,6 милиона европейци, които днес са заети в автомобилната верига на стойност. Разбира се, ние все още усещаме ефектите от краткосрочния шок, причинен от пандемията от COVID-19, която доведе до временни съкращения, схеми за временно освобождаване и намаляване на работното врем, пише в коментар за сайта на Асоциацията на европейските автомобилния производители (АСЕА) нейният генерален директор Ерик-Марк Хютема.

Погледнато в дългосрочен план обаче, далеч по-големи смущения ще бъдат причинени от преминаването към въглеродно неутрална мобилност и цифровизацията на автомобилния транспорт в Европа. Справянето с тези две предизвикателства поставя автомобилната индустрия в най-големия технологичен поврат в историята ѝ. Това ще се отрази на цялата европейска автомобилна екосистема: от малките и средни предприятия до най-големите производители, от доставчиците и дилърите до сервизите, изтъква Хютема. 

Още по темата
  

Преди всичко тези структурни промени в ДНК-то на нашата индустрия ще окажат значително влияние върху работната сила и уменията, изисквани от служителите. От една страна някои видове работни места ще изчезнат в средносрочен план, докато в същото време секторът трябва да наеме квалифицирани хора за новите работни места, изискващи напълно различни умения.

Основните двигатели на тази промяна са амбицията на Европейския съюз (ЕС) да постигне въглероден неутралитет до 2050 г., което ще доведе до електрифициране на мобилността и въвеждането на алтернативни горива, както и до увеличаване на производството на батерии и водородни горивни клетки в Европа. Освен това съществуват множество разработки в дигиталната област; като по-сложен софтуер за автомобила, използването на изкуствен интелект и преминаването към онлайн продажби на превозни средства.

Това означава, че индустрията трябва да се адаптира и да засили обучението и образованието. На всичкото отгоре настоящата криза ускорява трансформацията на сектора, която сега се случва с по-бързи темпове от първоначално очакваните. Поради това е от съществено значение работната сила в Европа бързо да се адаптира към новите условия, за да се гарантира глобалната конкурентоспособност на автомобилната индустрия в ЕС, подчертава Хютема.

Например, в сравнение с превозните средства с конвенционални двигатели, както производството, така и поддръжката на електрическите превозни средства са много по-малко трудоемки, тъй като електромобилите нямат толкова сложна конструкция и съдържат по-малко компоненти.

И въпреки че се очаква да бъдат създадени нови работни места в разгръщането на зарядната инфраструктура и производството и рециклирането на батерии, тези работни места ще изискват до голяма степен умения, каквито сегашните работници нямат.

Оттук и необходимостта от обособяването на мащабни програми за преквалификация и повишаване на квалификацията.

Днес автомобилната индустрия представлява 11,5% от заетостта в производството в ЕС, или общо около 3,7 милиона работни места. Въпреки това, в някои райони на страни като Чехия, Германия, Италия, Словакия, Унгария, Румъния и Швеция автомобилният сектор осигурява над 20% от общата заетост в производството. Това означава, че едно на всеки пет производствени работни места в тези райони зависи пряко от автомобилното производство, което обяснява необходимостта от персонализирани регионални планове. 

Още по темата

Важна стъпка в тази посока беше направена по-рано този месец, когато АСЕА стартира Партньорството за уменията в автомобилната екосистема. Целта на това ново партньорство е да създаде европейска рамка за повишаване на квалификацията и преквалификация, която подкрепя запазването на работните места, създава нови възможности за заетост, увеличава конкурентоспособността на автомобилната индустрия и допринася за възстановяването на сектора след COVID-19.

През следващите години АСЕА планира тази програма да обхваща 5%от работещите в по-широкия автомобилен сектор годишно. Конкретно това означава, че около 700 000 служители ще получават възможности за преквалификация и повишаване на квалификацията всяка година.

Според изчисленията на PricewaterhouseCoopers, базирани на средна инвестиция от 10 000 евро на служител, това води до общия ангажимент от около 7 милиарда евро за преквалификация на европейските автомобилни работници от  страна на частния сектор и държавните власти. Тези инвестиции не само ще са от полза за работодателите - правителствата ще спестят средства, които иначе биха предоставили за изплащане на обезщетения при безработица, получавайки допълнително данъчни и социални приходи.

Според същото проучване всяко евро, инвестирано в повишаване на уменията, ще генерира между две и пет евро спестявания за обществото.

По същия начин, ако искаме да създадем истински европейски пазар на труда за автомобилния сектор, ние също се нуждаем от единна система за признаване на квалификациите и съответни знания, включително дефиниции на умения и работни позиции, които са взаимно приети от държавите членки и националните правителства.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Божидарка Чобалигова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Volkswagen преодоля COVID ефекта, отчитайки годишна печалба от 10 млрд. евро