Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

BMW преформатира производството и свива разходите с 25%

Концернът от Мюнхен възнамерява да навлезе по-бързо в електромобилността и увеличава производството до 3 млн. коли годишно

BMW преформатира производството и свива разходите с 25%

Производство на BMW iX в Динголфинг. Снимка: BMW

В рамките на битката с Volkswagen, Mercedes и Tesla германският концерн BMW иска да направи фабриките си много по-конкурентоспособни. „Ще намалим производствените разходи за превозно средство с 25 процента до 2025 г. - спрямо нивото от 2019 г.", заяви членът на борда на директорите Милан Неделкович в интервю за Handelsblatt. Така BMW реагира на нарастващите разходи за суровините и оценяваната на милиарди евро трансформация на производството към електромобилност.

Производственият директор цитира като двигатели цифровизацията на процесите на планиране, по-пъргавата логистика и по-доброто използване на съществуващите заводи. Освен това капацитетът трябва да се увеличи значително във всички региони на света. „Искаме да постигнем производствен капацитет от три милиона автомобила годишно до 2030 г.“, казва Неделкович. Тази година продажбите след спада през кризисната 2020 г. вероятно ще се увеличат отново до 2,5 милиона бройки. Най-силната експанзия е в Китай, където BMW ще увеличи капацитета си до 700 хил. автомобила през следващите години. С около 1,6 милиона автомобила Европа трябва да остане най-важното производствено място. 

Още по темата

Подобно на цялата автомобилна индустрия, и BMW е на кръстопът: Въпреки че бизнесът отново се засилва след кризата - първата половина на 2021 г. вероятно ще бъде най-силната за продажбите в историята на компанията, предизвикателствата нарастват.

В краткосрочен план недостигът на полупроводници забавя производството. Поради липса на чипове BMW изпитва изоставане в производството от 30 000 автомобила, което компанията иска да навакса през втората половина на годината. Стоманата и някои пластмаси също са оскъдни и по-скъпи през последните седмици.

BMW може само частично да предаде по-високите цени на клиентите. Това е друга причина, поради която производствените разходи трябва да намалят. Групата се стреми към възвръщаемост от осем до десет процента в автомобилния бизнес в средносрочен план. През първото тримесечие цифрата беше в горния край на диапазона - 9,8%, но високите разходи за въвеждане на електрическата мобилност заплашват да изядат маржовете.

Производството се усложнява и разходите трябва да бъдат намалени

В крайна сметка дългосрочното преминаване към електромобилност и цифровизацията на бизнес модела са по-решаващи. За разлика от шефа на Audi Маркус Дюсман, мениджърите на BMW не искат да определят фиксирана дата за сбогуване с двигателя с вътрешно горене. Но електрическите автомобили вече имат предимство. BMW ще започне производството на „i4“ в основния си завод в Мюнхен през тези седмици, докато електрическият SUV „iX“ ще бъде пуснат паралелно в завода в Динголфинг.

За разлика от Volkswagen или Tesla, например, BMW извлича i4 от съществуващата i3-серия и го управлява на същите производствени линии, на които излизат и бензинови и дизелови модели. По този начин BMW може да реагира гъвкаво на търсенето и да продължи да използва съществуващите си производствени структури за момента. От друга страна, производството става много по-сложно. За да държи разходите под контрол, Неделкович търси начини да пести.

Един лост за това е преразпределението на производството в европейските локации: Заводът в Лайпциг ще произвежда за първи път от 2023 г. Mini, който технически ще бъде тясно свързан с BMW 1 и 2. Това спестява разходи и увеличава използването на капацитетите. Досега Mini се строеше само във Великобритания и от нидерландския поддоставчик Nedcar.

Неделкович има големи очаквания за цифровизацията на веригите за доставка: BMW е съосновател на платформата за данни „Catena X“ с Deutsche Telekom, SAP и Bosch. Базираната на облак платформа трябва да позволява непрекъснат поток от данни чак до извличането на суровини. Освен всичко друго BMW се надява, че това ще доведе до значително по-ниски логистични разходи, до 80% спрямо сегашните при поддоставчиците.

В допълнение и автоматизацията ще продължи да се засилва в заводите на BMW, например системите с камери с изкуствен интелект трябва да заменят хората в последната проверка при линиите за боядисване. Шофьорите на мотокари също се подменят: BMW разработи своя собствена транспортна система с автономно управление, която сега групата продава на големи корабни компании чрез дъщерната си компания ideal works.

Но групата възнамерява да направи „големия скок“ от 2025 година. Обявената през март „Новата класа“ има за цел постепенно да замени всички съществуващи технически платформи. За разлика от днешните автомобили, моделите от „Нова класа“ ще имат само електрически задвижвания, които обаче могат да бъдат комбинирани с горивни клетки и двигатели с вътрешно горене, за да образуват хибриди.

„Производството на новата класа ще бъде много по-лесно, защото ще намалим както сложността на продукта, така и производствените процеси“, казва Неделкович. В момента BMW строи завод в Дебрецен, Унгария. „Нашият завод в Унгария ще бъде планът, който ще използваме за постепенно преобразуване на съществуващите ни заводи", казва Неделкович.

Сътрудничеството с американската технологична група Nvidia трябва да помогне за това. В бъдеще всички производствени данни и процеси ще бъдат цифровизирани и визуализирани заедно с Nvidia. Разработчиците, производствените специалисти и логистиците могат да планират производство във виртуална стая. „С платформата Omniverse ще можем да направим нашите процеси на планиране на нови и съществуващи производствени предприятия с около 30 процента по-ефективни в бъдеще“, надява се Неделкович.

Това са амбициозни цели, които трябва да поддържат BMW печеливша и конкурентна. В крайна сметка компанията от Мюнхен среща силни предизвикателства. С електрическия автомобил „i3" BMW стана първият германски производител, който предлага електрическа кола от 2013 г., но колата имаше твърде малък пробег и не беше подходяща за масовия пазар поради скъпия корпус от въглеродни влакна. В резултат на това бордът на директорите постави другите модели в режим на изчакване. Сега дори старите конкуренти Audi и Mercedes са по-бързи в пускането на новите електрически автомобили на пазара. 

BMW трябва да реши: Масов продукт или чист нишов продукт 

Но най-силен удар за мениджърите на BMW е сравнението с Tesla. Американците строят фабрика в Грюнхайде близо до Берлин, която може да произведе до 500 хил. електрически автомобила годишно в средносрочен план. Дори ако Tesla се бори със закъснения и производството ще започне най-рано в края на годината, в знак на разбиране на предизвикателството BMW е преместила производството на „i4“ от декември за август. Една от отличителните черти трябва да бъде устойчивостта: BMW иска да намали емисиите на CO2 в своята производствена верига с 80 процента до 2030 година.

Експертите смятат, че правилното пренареждане на производството е решаващо за бъдещето. „Автомобилните фабрики в бъдеще ще трябва да бъдат по-гъвкави, търсенето ще се колебае повече и ще бъде по-трудно да се планира“, казва Хайко Вебер от базираната в Мюнхен стратегическа консултантска компания Berylls. „Производството на автомобили е много сложен бизнес с високи бариери за навлизане, който германските производители са усвоили много добре. Но Tesla показва, че тези препятствия могат да бъдат преодолени с пари и постоянство“.

В същото време обаче пазарът се променя: в бъдеще ще има все повече и повече взаимозаменяеми автомобилни хардуери, които впоследствие ще бъдат надграждани от софтуера „по въздуха“, казва консултантът. От друга страна има луксозни продукти като тези, предлагани от Mercedes или BMW в горния клас. „Производителите на автомобили трябва да решат: масово произвеждани стоки с малко сложност или силно индивидуализирани индивидуални продукти“, казва Вебер.

Това ще бъде акт на баланс за BMW: Дори и с три милиона автомобила годишно, базираната в Мюнхен компания ще остане нишов производител в света с пазарен дял от доста под пет процента. А за Милан Неделкович най-важно е да се намери правилната комбинация между лукса и производство за масите в Европа, САЩ и Китай. 

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

1
 
1
 
1
0pk
преди 2 месеца
Да почват тортинетки да правят, докато не са излезли от мода :]

Още от Новини
България е сред държавите в ЕС с най-слаба моторизация на населението