IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Bosch прехвърля част от допълнителните разходи върху клиентите

Поскъпването на суровините буди тревога сред ръководството на германския доставчик, който отчете ръст на продажбите от 5,2% за първото тримесечие

18:16 | 04.05.22 г.
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Krisztian Bocsi/Bloomberg</em></p>

Снимка: Krisztian Bocsi/Bloomberg

Когато ръководителят на Robert Bosch Щефан Хартунг представи предварителните данни за 2021 г. и прогнозите за настоящата година на 9 февруари, светът беше различен. Само две седмици по-късно започна руската инвазия в Украйна с всичките последици за икономиката на Германия. След това, на годишната пресконференция в Ренинген, компанията представи значително по-мрачни перспективи.

„Тежестта върху нашето представяне нараства значително, преди всичко поради увеличението на разходите за енергия, материали и логистика“, изтъква финансовият директор Маркус Форшнер. Противно на първоначалните прогнози възвръщаемостта няма да достигне нивото от предходната година и ще остане малко под целевите 4%. Компанията си е поставила като стратегическа цел ниво от 7,5%, съобщава Automobilwoche.

По-конкретно, в отдела за решения, свързани с мобилността, настоящият натиск върху разходите е много висок – цените на определени суровини са се утроили спрямо 2020 г. 

Bosch не иска да носи сам тези допълнителни тежести. „Не само автомобилните производители, но и доставчиците са зависими от пренасянето на ценовите ръстове“, изтъква Форшнер.

Новият шеф на Bosch Mobility Маркус Хейн споделя, че компанията е уверена, че може да проведе ефективни дискусии с автопроизводителите.

„Производителите и доставчиците се нуждаят един от друг“, добавя от своя страна Хартунг.

Възвръщаемостта през миналата година на звеното на Bosch за мобилност е само 0,7 процента и ръководството не може да бъде доволно от този резултат. В допълнение към прехвърлянето на ценовите ръстове, компанията иска да оптимизира допълнително разходите, добавя Хейн.

В крайна сметка се очаква продажбите на групата да нараснат по-рязко тази година, отколкото се предполагаше първоначално - с над 6%. През първото тримесечие Bosch постигна ръст на продажбите от 5,2 на сто на годишна база.

В дългосрочен план обаче Форшнер е оптимист. „Bosch също ще успее да овладее тази трудна фаза. Важни са продуктите, насочени към бъдещето, както и ясната, дългосрочна, стратегическа ориентация – ние имаме и двете", изтъква Форшнер.

Горивните клетка влизат в серийно производство

Един от стълбовете в перспективите на Bosch за бъдещето се оказа, че е водородът. Компанията инвестира не само в задвижващи механизми с горивни клетки, но и в горивото, което им е необходимо.

"Разполагаме с широка база за разработване на водородни технологии и искаме да ускорим производството на водород в Европа", обяви шефът на Bosch Хартунг. До края на десетилетието половин милиард евро ще бъдат насочени в бизнеса с компоненти за водородна електролиза. Търговското производство е насрочено за средата на десетилетието.

Отделно, компанията иска да си осигури допълнителни работни места. През следващите години ще бъдат открити няколкостотин позиции в областта на компонентите за електролиза - процес, който е свързан с чистото производство на водород.

Към края на 2021 г. групата разполага с повече от 402 хил. души в глобален план, което е увеличение от 7600 в сравнение с предходната година.

"В допълнение към скоростта, разходите са решаващ фактор за увеличаване на производството на водород. Тук можем да постигнем добър резултат с нашия опит в индустриализацията и нашето автомобилно ноу-хау", изтъква шефът на Mobility Маркус Хейн.

По отношение на водорода в тежкотоварния транспорт той посочва, че до 2030 г. експлоатацията на камион с горивни клетки няма да струва повече от употребата на дизелов аналог. „Това е нашата цел“, подчертава Хейн.

В резултат на войната в Украйна Хартунг очаква тласък на технологиите, щадящи климата в дългосрочен план. Тъй като цените на газа и петрола остават високи, електромобилността се оказа по-евтина, отколкото се смяташе досега. Това значително ще увеличи интереса на потребителите към алтернативните задвижвания, както и към благоприятните за климата енергийни източници за отопление.

В краткосрочен план обаче Bosch трябва да се подготви за пълна загуба на бизнеса си в Русия, където оборотът достига 1,2 млрд. евро, предупреждава Хартунг.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:39 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още
Услугата коментари е временно недостъпна. Извиняваме се за неудобството.
Финанси виж още