IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дизелов автомобил на 20 години - типичната кола на българина

Според данни на Евростат в България се карат най-много стари коли в Европейския съюз

11:04 | 27.07.18 г. 18
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Българите масово карат коли втора употреба, близо половината от автопарка у нас е на възраст над 20 години и автомобилите са основно на дизел. Това показват обобщени данни на Евростат и на Асоциацията на автомобилните производители /АСЕА/ за автомобилния парк на ЕС през 2017 г., цитирани от БТА.

Според данни на европейската статистика у нас през миналата година е имало регистрирани около 3,4 милиона автомобила, което приблизително е по 450 автомобила на 1000 българи.

Според анализа на Евростат автопаркът у нас нараства с по около 100 хиляди автомобила годишно, като през 2016 г. у нас е имало 3,3 млн. автомобила, а през 2017 г. - 3,4 млн. броя.

За първото полугодие на тази година у нас са продадени около 18 хиляди нови коли - при 8 милиона броя за страните на ЕС, сочат последни данни на АСЕА. 

Близо половината автомобили по пътищата на България обаче са на над 20 години, т.е. около 1,5 млн. леки коли са на тази възраст. Около 35 на сто от автомобилите са на възраст до 15 години или около 1,3 млн. броя леки коли, а до 10 години са около 350 хиляди автомобила или около 10 процента от автопарка у нас.

Новите автомобили у нас /на възраст до 5 години/ са около 5 на сто от автопарка или приблизително 160 хиляди броя, сочат пък данните на АСЕА. Годишно у нас се купуват средно между 25-30 хиляди нови автомобила, като за миналата година по официални данни на АСЕА у нас са били продадени 38 хиляди нови коли. 

Масово българите карат коли на дизел - близо 1,7 млн. автомобила или над 50 на сто от автопарка у нас.

Автомобилите на бензин са почти същата бройка с уговорката, че много от тях са снабдени и с газова уредба. 

Наличието пък на екологични автомобили по родните пътища е почти символично - отчетени са едва 2 474 регистрирани хибридни леки коли /около 0,08 на сто от автопарка/ и едва 274 електромобила - 0,009 на сто от автопарка.

Най-нови коли карат в Белгия, най-стари - в България и Полша

Най-нови коли в ЕС карат белгийците - средно на 7 години, следвани от жителите на Дания, Великобритания и Германия - автопарк на възраст 8 години, а Франция и Италия с автопарк на възраст 9 години и др.

Освен България с регистриран над 50 процента автопарк от 20-годишни автомобили, най-стари автомобили са отчетени в Полша - близо 40 на сто от автопарка, както и в Латвия, Литва и Румъния - повече от една трета от автопарка в тези страни и др.

Най-висок дял автомобили на глава от населението е регистриран в Люксембург - 662 автомобила на 1000 жители, а най-малко в Румъния - 260 коли на 1000 жители.

Повече от половината коли в ЕС са с бензинови двигатели - 56 на сто, около 40 на сто са с дизелови двигатели, а едва 4 процента са задвижвани с алтернативни горива или електричество.

През миналата година в ЕС са продадени общо над 800 хиляди автомобила на алтернативно гориво, като регистрациите на подобни автомобили почти са се удвоили в Испания и Германия - ръст от 90 на сто, следвани от Обединеното кралство и Франция - ръст от 48 процента, и Франция и Италия - ръст от 33 процента.

Според данните на АСЕА в ЕС се произвеждат годишно около 26 млн. автомобила, което прави тази промишленост номер 1 в световен мащаб пред САЩ и Китай. Около 30 процента от автомобилната продукция на ЕС се изнася за САЩ, като за миналата година износът е бил на стойност 37 млрд. евро. Други водещи дестинации за износ на европейски автомобили са били Китай - 22 млрд. евро, Япония - 8 млрд. евро, и Швейцария - 7 млрд. евро.

Освен това, според данни на АСЕА, на територията на САЩ европейските автомобилостроители са произвели около 2,9 млн. броя автомобила, като в производството им са били наети около 120 000 американци. 

Около 12 милиона души в ЕС, или 5,7 на сто, от заетата работна ръка в Евросъюза работят в сектора на автомобилостроенето. Автомобилният сектор генерира близо 400 млрд. евро оборот в ЕС и търговски излишък от около 90 млрд. евро за ЕС, отчитат още данните на АСЕА.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:08 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

17
rate up comment 1 rate down comment 7
red6
преди 5 години
Дрънци, никой няма да забрани нищо. Просто ще се нормализират данъците. Но икономиката работи така (поне пазарната): като изчезне една възможност или стане нерантабилна, то ще се появи такава, която да я замести.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 2 rate down comment 5
red6
преди 5 години
Супер, една кола по-малко на пътя.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 10 rate down comment 2
george353
преди 5 години
Ако забранят старите коли, провинцията ще изчезне. Как се ходи на лекар до града, кой с квото може. На училище, на пазар, до познати... със стари бараки. И аз съм за еко щот мога да си го позволя, но от другите камбанарии света изглежда различно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 7 rate down comment 0
doba
преди 5 години
supertrader-ре, нали затова са ГТП-тата?Отделно след 2000г някъде не се правят коли, а продукти(според повечето автомонтьори).
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 5 rate down comment 11
supertrader
преди 5 години
Най справедливо е всички такси и застраховки да са в акциза на горивото, включително и тези за пътищата. Автомобилите които сега се закупуват след изтичане на гаранцията им да им се прекратява регистрацията и да отиват за скраб. Налага се защото са опасни след гаранционния срок.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 18 rate down comment 4
doba
преди 5 години
Заформил се е форумът по познатата тема.Старата песен - на нов глас.Да си повторя и аз мнението:Няма стари и нови, има поддържани и неподдържани автомобили.Може колата да е на 3-4-5г, но на 500000км, хлопаща и тракаща и със свален катализатор(масова практика в БГ) , а има и такива на 10-20-30г на по 200-300000км в ПЪЛНА ИЗПРАВНОСТ.Преди години когато си поръчвах такси винаги виках при възможност един познат с Мерцедес от 70-те години на ХХ век(където двата фара и мигача са един над друг). Уникална возия, никога няма да я забравя. После забраниха такситата над 10г и се простих с услугата. Сегашните масови коли едва ли някога ще достигнат такова съвършенство.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 1 rate down comment 4
Lucifer
преди 5 години
Абееее....до като не почнат да ги подаряват тия новите еко-авто-зависимости, няма и да помосля за такова самонаказание.....като дрога са....благодаря...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 7 rate down comment 5
Lucifer
преди 5 години
Ако въведат гражданската на водач а не на автомобил, аз първи ще си захвърля шофьорската книжка, защото с парите от гражданската, винетката, прегледите и куп др. обирджилъци, цяла година ще пътувам с такси!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 11 rate down comment 9
michaelis12
преди 5 години
ами нормално щот избегаа ората от "убавото" и Сашовско-Евроггейската Окупацция нема раниме басстуните я, те тва пръво и второ не требеше ли да ги спрете нафталините щот замърсявали оейзажа ?!? Спрете ги дайте им по едни каруци и кръгом в XVI век ем ше сме екологични ем нема сме вече на последно место, щот тогаа нема има никой, а мое комшиите да са се нанесли у бързината щот такава територия празна нема остане дълго ....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 5 rate down comment 10
khao
преди 5 години
но все пка ти прочетох писанията ... но пак не мога да обясня описаното мислене от теб, защото не познавам такива хора, но този ти аргумент е още по бай ганьовски от предишния ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още