IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Обща работна група ще ограничава вноса на стари коли за България и Румъния

Членството в ЕС и принципът за свободно движение на стоки не позволява на двете държави директно да забранят импорта на автомобили над определена възраст

15:00 | 31.03.19 г. 4
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

България и Румъния ще създадат обща работна група, която да търси начини да се ограничи вносът на твърде стари и замърсяващи автомобили, съобщава Automedia

Двете съседни държави ще си партнират и по други въпроси, свързани с повишаване чистотата на въздуха, намаляване на замърсяването на Дунава и правилно управление на отпадъците.

България и Румъния имат тежък проблем с автомобилния парк заради свободния внос на стари коли от Западна Европа. В България съотношението употребявани – нови автомобили на пазара е около 10 към 1. Едва от тази година властите започнаха да въвеждат екологичен компонент при определянето на годишния данък, макар и засега надбавката за най-замърсяващите коли да остава почти символична.

Румъния дълги години ограничаваше безогледния внос с внушителна екотакса, надхвърляща 1000 евро за повечето коли над 15-годишна възраст. Преди три години обаче правителството я отмени като част от голям пакет данъчни облекчения. В резултат само за година вносът на употребявани автомобили набъбна от около 140 000 до над 350 000 бройки.

Членството в ЕС и принципът за свободно движение на стоки не позволява на двете държави директно да забранят импорта на автомобили над определена възраст, както стори например Албания от 1 януари тази година. Те обаче могат да чувствително да го ограничат чрез такси и данъци, както и чрез доста по-добър технически контрол при първата регистрация и годишните прегледи.

„Сигурни сме, че проблемът с автомобилното замърсяване ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за премахване на дизеловите леки автомобили“, обясни още преди година българският финансов министър Владислав Горанов пред Automedia.bg.

„Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция", подчерта тогава министър Горанов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 04:14 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

4
rate up comment 4 rate down comment 0
mvr0306
преди 4 години
Винаги се чудя като се повтаря постоянно твърдението "старите автомобили замърсяват повече". Може би действително на изминат км замърсяват с няколко % повече, но като цяло замърсява повече този който изминава повече километри...Дядката със стария Голф и 5 000км на година със сигурност замърсява в пъти по-малко от нов автомобил който минава 30 000 км на година. Защо трябва да плаща по-висока екологична такса? Отделно, на мен не е ясно какво е това замърсяване - преди години дизелите бяха най-екологичните двигатели, сега станаха най-лошите. Така и не разбрах с какво точно замърсяват - азотни оксиди, СО2, сажди, озон ....Всичко е политика, и целта е да се подкрепят автомобилните производители, като се принудят хората да купуват нови коли, като старите са още ок. Това е също много "екологично"... производството на един автомобил замърсява много пъти повече отколкото разликата в Евро нормите стар / нов автомобил.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 4 rate down comment 2
Shadow1
преди 4 години
Безцелните протести водят само до хаос. А за мен да протестираш че нафтата е скочила с 15 стотинки е безцелно. Да протестираш срещу ниския стандарт на живот е също безцелно, за по-високи заплати също... Колкото по-конкретно са заявени целите (и как да се осъществят) на протеста толкова по-ефективен ще е. Не трябва да се искат първосигнално неща които са ни пред очите като малки деца(да вдигнем мин. заплата, да намалим горивата и т.н.) а промени с дългосрочен ефект, нови закони, промяна на стари, проекти от национално значение, нови държавни услуги...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 9 rate down comment 1
xapoznai
преди 4 години
Много е проста логиката на всеки средно интелигентен човек, който не е на държавна хранилка, сам си вади хляба и плаща данъци за да хрантути куп други готованци. Първо държавата е функция на данъкоплатците, тоест очаква се, че тия дето издържат държавата (работят в частния сектор) първо да са привилегирована позиция - все пак от тях идат парите. Второ за всеки лев, който се плаща повече данъкоплатците изискват ясна причина защо се събира и за какво ще се ползва. Никой не иска да пълни бездънна яма, а всеки лев ще трябва да го изработи допълнително. За съжаление у нас почти всичко отива за пенсии и заплати на държавни и общински служители. От останалата символична сума половината се краде (преразпределя се към малцина) и едва тогава останалото се насочва обратно към данъкоплатците. В този ред на мисли добре е да се протестира не за всеки лев, а за всяка стотинка отгоре.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 9 rate down comment 2
Shadow1
преди 4 години
То не е трудно да се намали вноса, просто вдигаш данъка, трудно е да го направиш така че хората да не тръгнат на протести. Понеже те са праволинейни, не се сещат да излязат на протест за липсата на електронно правителство, нулевата здравна реформа, а съдебната реформа някой помни ли я или пък законите за малкия бизнес, прага за регистрация по ДДС колко десетилетия още ще стои на 50000. Но вдигнеш ли някой данък с 5 лева и айде 1 година протести. Няма значение че и с тея 5 лева и без тях пак ще са бедни до шия ама това им е пред очите, за друго не могат да се сетят.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още