IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Продажбите на електромобили в Дания се сринаха през първото тримесечие

Основна причина за това е планът на правителството за премахване на данъчните облекчения

11:03 | 02.06.17 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Електрическият автомобил вече не е толкова любим в страната, която беше пионер в използването на възобновяема енергия, коментира Bloomberg.

Продажбите на електрически автомобили в Дания, които включват плъг-ин хибриди, са се сринали с 60,5% през първото тримесечие на годината спрямо първите три месеца на 2016 г., сочат последните данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). Това контрастира с ръста от почти 80% в съседна Швеция и със средното повишение от 30% в Европейския съюз.

Данните предполагат, че превозните средства с чиста енергия все още не са достатъчно атрактивни, за да се конкурират без някаква форма на субсидия.

Дания, която е глобален лидер във вятърната енергия и чийто собствен опит за производство на електрически коли още в началото на 80-те години рязко се провали, беше развълнувана от новите възможности. Датчаните са купили 5298 електрически автомобила през 2015 г., което е над двойно повече от продадените в Италия същата година, макар че населението ѝ е 10 пъти по-голямо от това на Дания.

Явно обаче тези феноменални числа са толкова свързани с удобството, колкото и с екологичните опасения: дилърите на електрически автомобили дълго време бяха освободени от огромния данък върху вноса в размер на 180%, който Дания налага върху традиционните автомобили.

През есента на 2015 г. воденото от либералите правителство на министър-председателя Ларс Локе Расмусен обяви постепенното излизане от данъчните облекчения за електрическите автомобили, позовавайки се на бюджетни ограничения и желанието да се изравни положението на пазара.

Tesla, чиито продажби се изстреляха нагоре по същото време, лобираше срещу хода, като главният изпълнителен директор Илон Мъск предупреди по време на визита в Копенхаген, че продажбите ще бъдат засегнати.

Новият данъчен режим „напълно уби пазара“, казва Ларке Фладер, ръководител на Датския алианс на електрическите автомобил, в интервю наскоро. „Цената наистина има значение“.

Според първоначалните планове на правителството данъчните облекчения трябваше да бъдат постепенно премахнати от 2016 до 2020 г., откогато щяха да бъдат третирани като традиционните автомобили.

Но на 18 април, отчитайки спада на продажбите, правителството реши да промени правилата.

Не е тайна, че продажбите на електрическите автомобили са под това, което очаквахме преди година и половина“, каза данъчният министър Карстен Лаурицен в изявление. „Договореното премахване [на данъчните облекчения] се оказа трудно и това вероятно спря продажбите“.

Новите правила означават, че преходът към времената след субсидиите се отлага поне докато не бъдат продадени още 5000 нови електрически автомобила през периода 2016-2018 г. Данъчните облекчения ще бъдат постепенно премахнати към 2019 г., независимо какви са данните. Планът предвижа данък върху регистрацията от 40% минус 10 хил. крони (1500 долара) през 2019 г., като данъкът ще се увеличи до 65% през 2020 г., 90% през 2021 г. и 100% през 2022 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:37 | 05.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още