IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Разпада ли се автомобилната империя, създадена от Карлос Гон?

Nissan вече разглежда възможността да продаде своя 34-процентен дял в Mitsubishi Motors

11:08 | 16.11.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Карлос Гон. <em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Карлос Гон. Снимка: Bloomberg L.P.

Две години след ареста на Карлос Гон заради предполагаеми финансови злоупотреби в японския концерн Nissan Motor Co. текат дискусии, които по същество биха могли да прекроят най-големия автомобилен алианс в света и да заличат ключова част от наследството на бившия му председател. 

Автомобилният производител проучва начини да продаде част или целия си дял в размер на 34% в Mitsubishi Motors Corp., съобщава Bloomberg, позовавайки се на хора, запознати с темата. В рамките на ръководството на Nissan расте опасението, че на компанията ще ѝ отнеме допълнително време да се възстанови от предизвиканата от коронавируса криза в индустрията. Продажбата на дела може да бъде първата стъпка на концерна към по-широк преглед на алианса, който включва и френския производител Renault SA, твърдят източниците, пожелали анонимност.

„Не се планира промяна на капиталовата структура с Mitsubishi“, се казва в изявление на Nissan. Японският партньор на компанията в алианса Mitsubishi Motors заяви в изявление, че не е имало дискусии за преразглеждане на капиталовите им отношения и че производителят на автомобили "ще продължи да си сътрудничи в рамките на алианса". Представител на Renault в същото време отказа да коментира ситуацията.

Бившият председател на алианса Гон спаси Mitsubishi Motors от финансов крах през 2016 г. с инвестиция в размер на 2,3 млрд. долара и покана в алианса. Той разглеждаше план да създаде холдингова компания, способна да детронира лидерите в индустрията Toyota Motor Corp. и Volkswagen AG.

Това обаче се промени на 19 ноември 2018 г., когато Гон и директора в Nissan Грег Кели бяха арестувани в Токио и обвинени във финансови измами. И двамата отрекоха да са извършили неправомерни действия.

Снимка: Bloomberg L.P.

Тогава алиансът бе обзет от хаос. Поддръжниците на Гон бяха свалени, докато ръководителите на Nissan и Renault започнаха борба за контрол, за да запълнят вакуума в управлението. Това доведе до дълбоко недоволство от страна на френския автомобилен производител, който остана встрани от тези събития, докато ръководството на Nissan прекара месеци в работа с японски прокурори, за да организира свалянето на Гон.

Той беше освободен, повторно арестуван и освободен отново под гаранция през 2019 г. В крайна сметка Гон извърши изненадващо бягство в края на декември с частен самолет до Ливан.

Няколко месеца по-късно пандемията от коронавирус удари глобалното търсене на автомобили, с което изтри над 44 млрд. долара от общата пазарна стойност на трите компании в алианса.

„Най-добре ще е да се прекрати алиансът“, казва Сейджи Сугиура, анализатор в Tokyo Tokai Research.

Един от вариантите пред Nissan за продажба на дела си в Mitsubishi Motors е компанията да се обърне към Mitsubishi Corp., която вече държи 20% в по-малкия японски партньор, според източниците.

Продажбата на дела би донесла на Nissan относително скромна сума. Mitsubishi Motors струва около 950 млн. долара в края на изминалата седмица, което е по-малко от половината, което Nissan плати за своя дял преди четири години.

Mitsubishi Motors прогнозира оперативна загуба от 1,3 млрд. долара за фискалната година, приключваща в края на март 2021 г. Концернът беше принуден по-рано тази година да спре производството на своя SUV модел Pajero и други по-големи автомобилни серии, фокусирайки се върху по-малките автомобили и пазарите в Югоизточна Азия.

Последна актуализация: 03:33 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още