Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Шефът на Volvo: Близо сме до подобряване на рекорда при продажбите

Шведите ще предложат електромобил, който ще се превърне в идеалния семеен автомобил в Европа и САЩ, изтъква Хакан Самуелсон

Шефът на Volvo: Близо сме до подобряване на рекорда при продажбите

Ръководителят на Volvo Cars Хакан Самуелсон. Снимка: Simon Dawson/Bloomberg

Целта на шведския автомобилен концерн Volvo Cars да продаде 800 000 превозни средства в световен мащаб до 2020 г. беше помрачена от пандемията от коронавирус и последвалия недостиг на полупроводници през 2021 г. Въпреки неуспехите, главният изпълнителен директор на компанията Хакан Самуелсон вярва, че подобрението на рекордните за Volvo 705 420 продадени превозни средства през 2019 г. е постижимо, макар автомобилният производител да понесе голям удар по отношение на производството през третото тримесечие.

В интервю за Automotive News Europe Самуелсон също така очерта трайните последици от пандемията върху бизнеса на Volvo и сподели как наскоро листнатата компания ще постигне устойчив марж на оперативната печалба от 8 до 10 процента. 

Още по темата

Какви са вашите перспективи за останалата част от 2021 и 2022?

Това е труден въпрос поради недостига на полупроводници. Имахме добра инерция, след това избухването на коронавируса в Далечния изток прекъсна работата на някои от нашите доставчици на компоненти, включително на тези, които доставят полупроводници. В резултат на това загубихме производство в размер на около 50 000 автомобила. Ние компенсираме това, като ограничихме нивата на запасите си; следователно реалната загуба при продажбите е около 30 000 автомобила в сравнение с миналата година. Но сега запасите при дилърите са много ниски, защото са разпродали всичко, което имат.

Четвъртото тримесечие определено ще бъде по-добро, така че загубата в производството ще бъде по-малка, но всички тези производствени загуби ще доведат до загуби при продажбите на дребно. Като цяло нещата ще бъдат по-добри през последното тримесечие на 2021 г., но все още няма да се върнат към нормалното. За цялата година ще продадем повече автомобили спрямо миналата година и ще подобрим рентабилността си. До първото тримесечие на следващата година трябва да се върнем в играта само с незначителни смущения от недостига на чипове. Твърде рано е да се каже как ще се отрази това върху резултатите ни през 2022 г.

Ще можете ли все пак да поставите нов рекорд при продажбите през 2021 г., като надминете 705 452-те автомобила, продадени от Volvo през 2019 г.?

Изпълнимо е, но зависи от това как се развиват производствените проблеми в Далечния изток. Близо сме до това, така че може би ще отпразнуваме нов рекорд за всички времена. Не е невъзможно.

Какво ще кажете за целта от 800 000 продажби? Ще бъде ли изместена тази цел до 2022 или 2023 г.?

Абсолютно. Мислехме, че повече или по-малко сме напът да постигнем това, защото след първата половина на тази година, когато сумирахме данните от последните 12 месеца (юни 2020 г. до юни 2021 г.), отчетохме продажби от около 775 000 броя. Но след това се отдалечихме, защото загубихме толкова много производство през третото тримесечие.

Кои са индикаторите, които показват, че кризата с чиповете е към своя край?

Виждаме го в потвърдените доставки от доставчиците. След големи съкращения през третото тримесечие идват по-добри обеми на компоненти. В резултат на това ще можем по-рядко да затваряме фабриките си и да спираме производството през четвъртото тримесечие.

Доколко пандемията все още засяга бизнеса?

Що се отнася до ежедневната база, тук в Швеция се връщаме към нормалното. Не виждате никой да носи маски, дори когато пътувате в страната със самолет. Повечето хора се завръщат в офисите.

Големият проблем, който имаме, когато става въпрос за ръководене на бизнес, е пътуването до САЩ и Китай.

Китай все още е много изолиран. Не сме били там от почти две години. В САЩ също действат ограничения при пътуването (за хората, идващи от други страни), но се надяваме това да се промени. Планираме да посетим САЩ през следващите месеци.

Преминаваме към онлайн продажби, директни продажби и електрификация и не може да накараме хората да направят прехода, като просто напишем имейл и ги помолим да приложат нещата до понеделник. Това ни забавя, докато се опитваме да накараме всички да разберат целите и да вземат участие в прехода. Не е известно колко голямо влияние има това. Но вероятно щяхме да продължим напред, ако нямахме тези ограничения. Бях наистина разочарован, че не можем да говорим с нашите търговци на дребно лице в лице на много места поради ограниченията.

Volvo иска половината от всички продажби в глобален план да се извършват онлайн до 2025 г. Как се справяте сега?

Достигаме от 5 до 10% онлайн продажби на пазарите, където предлагаме такава опция. В Германия този дял е близо 10 процента, а в САЩ - около 5 процента.

Предлагаме и онлайн продажби в Нидерландия, Швеция и Норвегия. Освен това всички наши изцяло електрически автомобили ще се продават само онлайн. В момента те представляват от 3 до 4 процента от нашите продажби (целта на Volvo е 50 процента от всички глобални продажби да представляват изцяло електрически коли до 2025 г.).

Една от дългосрочните цели на Volvo е да бъде постигнат оперативен марж от 8 до 10 процента. През първата половина на годината, подпомогнат от по-доброто ценообразуване, маржът беше 9,4 процента. Колко устойчиво е това ниво на рентабилност?

Когато става въпрос за тази година, маржът ще се върне към нивата от преди коронавируса от около 5 до 6 процента, отчетен през 2019 г. До средата на десетилетието маржът трябва да бъде от 8 до 10 процента.

Как ще направите това, особено когато преходът към изцяло електрически автомобили първоначално ще увеличи разходите?

Трябва да компенсираме тези разходи чрез по-достъпно разработване на автомобили, което включва използването на общи архитектури в рамките на Geely Group, както и чрез опростяване на автомобила. Това ще се случи, защото с електромобилите вече няма да имаме нужда от неща като резервоари за гориво и двигатели (с вътрешно горене). Целта е до средата на десетилетието разходите за производство на електрическа кола да съответстват на разходите за производството на лек хибрид днес. Но това не ни дава никакво подобрение на рентабилността. Ето защо е от решаващо значение да се намери по-ефективен начин за разпространение и продажба на автомобилите. Това е област, в която наистина можем да бъдем по-добри. Това ще включва прозрачно, последователно ценообразуване, така че да избягваме вътрешната конкуренция и отстъпки. Също така искаме по-опростено предлагане на продуктите, което ще ни позволи да управляваме по-добре запасите си и да намалим капиталовите разходи. Всичко това трябва да подобри рентабилността.

Помага ли листването на компанията за повишаване на рентабилността?

Много косвено. Когато трябва да обясните стратегията си на инвеститорите, ставате по-рязък. Тези уместни въпроси, които се появиха по време на процеса на листване, бяха много полезни. Също така, принуждаването да отчитате къде се намирате на тримесечна база е малко неприятно, когато отчитате лоши резултати, но това е възможност да обясните какво ще направите, за да бъдете по-добри в бъдеще. Проверката е добра. В допълнение, листването прави компанията малко по-привлекателна, тъй като се опитваме да надградим нашия опит, например, в областта на софтуера. Хората често обичат да работят за листната компания, тъй като имат възможност да закупят акции и да бъдат записани в бонусна програма, базирана на акции. 

Още по темата

Volvo агресивно премина към плъгин хибриди, но сега преходът към изцяло електрически коли се ускорява, особено в Европа. Ако можехте да го направите отново, бихте ли наблегнали повече на изцяло електрическите превозни средства и по-малко върху хибридите?

Само ако знаехме преди пет години, че мрежата от зарядни станции ще е достатъчно развита днес. Това обаче не се случи. Следователно плъгин хибридите се разглеждат като необходима междинна стъпка. Мисля, че в дългосрочен план ще има много малко такива хибриди, но това ще се случи само когато имаме достатъчно развита зарядна инфраструктура.

Положителната страна е, че около 40 процента от продажбите ни в Европа представляват плъгин хибриди. Това е стъпка към електрификацията. Всички тези клиенти са по-близо до приемането на изцяло електрически коли, отколкото тези, които са се сдобили с дизелов модел.

Може ли да предоставите допълнителна информация за предстоящия ви флагман, който ще замени XC90? Може би сте готови да разкриете името му?

Той е изцяло електрически, така че при него няма да има нито един от компромисите, които правим, когато създадем автомобил с двигател с вътрешно горене. Това означава, че не е нужно да се притесняваме къде ще се намират двигателят и изпускателната система. Тази кола ще има плосък под и просторен интериор. Това ще бъде идеалният семеен автомобил в Европа и САЩ, където сегашният XC90 е много популярен днес. Седалките ще са високи, ще има добра видимост и ще карате наоколо без гузна съвест, защото ще карате електрическа кола. Ще бъде страхотен продукт. Скоро ще излезем на пазара и ще предоставим повече подробности, включително името.

По статията работиха: Аспарух Илиев, редактор Божидарка Чобалигова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
Daimler сменя името си на Mercedes-Benz от 1 февруари