Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Новини

Странната съдба на най-големия бензинов V8 в историята

От танковете на Сталин до състезателните драгстери, тази последна рожба на Хенри Форд успява навсякъде

Странната съдба на най-големия бензинов V8 в историята

Снимка: Архив Ройтерс

В днешните времена на екологични ограничения и т. нар. downsizing дори 1,5  литра работен обем вече минават за голям бензинов двигател. Но ще са нужни цели 12 такива мотори, за да постигнат кубатурата на най-големия V8 за всички времена. Нека ви разкажем историята на легендарния Ford GAA.

В навечерието на Втората световна война Хенри Форд усеща, че ще се отвори пазар за леки и мощни авиационни двигатели. Първоначалната му идея е да произвежда по лиценз прочутия Merlin на Rolls-Royce. Но Хенри е пословично неотстъпчив и след поредица спорове начинанието се проваля. Вместо това Форд нарежда на инженерите си да разработят 27-литров V12, който да победи този на англичаните.

Намерението на Форд е да се пребори за поръчките на военновъздушните сили, доминирани дотогава от също 27-литровия Merlin и от поостарелия V12 на американския конкурент Allison.

Създаденият от Ford двигател е много новаторски за онова време - изцяло алуминиев, с 60 градуса ъгъл между цилиндрите, с 4 разпределителни вала и 48 клапана, и с доста по-висока мощност от конкурентите - 1800 конски сили. За неприятно учудване на Хенри Форд обаче тъкмо заради това моторът му е отхвърлен от командването и вместо това е предпочетен старият Allison - той е познат добре на механиците, лесен за поправяне и части за него се намират навсякъде.

В този си вид двигателят започва да се монтира в M4 Sherman - най-използвания средноразмерен танк от Съюзниците през Втората световна война. Хиляди бройки от него са предоставени на британците и СССР по прословутата програма "Заем-наем" на Рузвелт, така че моторът на Хенри Форд се е сражавал и на Източния фронт. Голяма част от заслугата за успеха на танка е именно на двигателя - той се оказва надежден и сравнително евтин за производство.

M4 е снет от въоръжение в САЩ през 1957, но в други части на света оцелява чак до 80-те. Използван е в Корейската и Виетнамската война, в Кубинската революция, в Гръцката гражданска война и къде ли не още.

За да се гарантира надеждността обаче, мощността на двигателя е изкуствено ограничена в армейските версии. След войната обаче ентусиасти започват да разбират, че могат да извлекат много повече от GAA, стига да подменят буталата, които издържат до не повече от 1200 конски сили. С подменени бутала моторът на Ford успя да развие до 5000 конски сили и за известно време постига такава доминация в скоростните състезания с драгстери, че скоро е забранен.
 

По статията работиха: Automedia.bg, редактор Веселина Василева
Още по темата: Новини Ford Хенри Форд

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Новини
General Motors е готов да се върне в Европа, този път с електрически модели