Американският автомобилен производител Tesla Inc. ще започне да доставя автомобили, произведени в Китай, в понеделник - основен момент за компанията на Илон Мъск, с който тя възнамерява да стимулира разширяването си на най-големия пазар на електромобили в света.
Първите 15 бройки седан Model 3, сглобени в новия многомилиарден завод в Шанхай на Tesla и първи извън САЩ, ще бъдат доставени на служителите на компанията на 30 декември, заяви представител на Tesla пред Bloomberg.
Мъск разчита на завода в Китай, за да спомогне за спечелването на пазарен дял на най-големия пазар в света както за електрически коли, така и за автомобили като цяло. Model 3 ще се конкурира с електрически автомобили от редица местни конкуренти, като NIO Inc. и Xpeng Motors, както и от световни производители, включително BMW AG и Daimler AG.
Шанхайската гигафабрика, чийто строеж започна в началото на тази година, е решаващ тест за стремежа на Мъск да запази производителя на автомобили печеливш, докато залага на китайския апетит за електрически автомобили. Първоначално само кален парцел на около 90 минути път с кола от центъра на Шанхай, сега тя се превърна в една от най-бързо построените високотехнологични фабрики в света.
Изграждането на завода беше до голяма степен финансирано с китайски кредити. Твърди се, че консорциум от държавни компании е предоставил заем на Tesla в размер на 11,25 милиарда юана. С част от тази сума се Tesla е заменила по-скъп заем от 3,5 милиарда юана, твърди Financial Times.
Защото заемът с държавна подкрепа е значително по-евтин от обичайното финансиране в Китай, съобщава изданието. Докато наскоро Tesla трябваше да предложи на инвеститорите лихва от 5,8 процента за облигации с купон до 2025 г., лихвата по китайския заем е значително под основния лихвен процент на китайската централна банка, който в момента е 4,15 процента. Това дава конкурентно предимство на Tesla пред местните китайски конкуренти като Nio и Xpeng.
На фона на волатилната цена на акциите на Tesla и обтегнатите финанси инвеститорите ще следят отблизо как се развива разширяването на производството. Многомилиардната инвестиция ще бъде решаващ фактор за определяне на това дали Tesla ще успее да се справи с местните конкуренти и с предизвикателствата на много обичаните в Mercedes-Benz, BMW и Audi.
Стартът на доставките ще даде и улики за способността на Tesla наистина да бъде глобална компания. Тя планира да пусне и производствена база в Европа, където се радва на нарастващ ръст на продажбите на няколко пазара.
Мъск прогнозира, че Tesla ще прави поне 1000 автомобила седмично в Шанхай до края на годината - обем, за който първата фабрика на компанията в Калифорния имаше нужда от няколко месеца. За Шанхай седмичната норма ще бъде от 3000 коли.
По-рано в петък произведеният в Китай Model 3 бе включен в списък от превозни средства, отговарящи на условията за освобождаване от 10% данък върху покупката в страната. Tesla заяви през октомври, че местният Model 3 ще бъде на цена от около 50 000 долара. Допълнително помагайки на Tesla, построеният в Китай автомобил се пребори през този месец за правителствена субсидия от около 25 000 юана (3600 долара) на превозно средство.
Компанията може да намали цената на местно монтираните седани с 20% или повече през следващата година, тъй като започва да използва повече местни компоненти и намалява разходите, твърдят източници, запознати с темата.
Дали стратегията на Tesla ще сработи, ще зависи и от развитието на китайския пазар на електрически автомобили. След като правителството отмени няколко програми за финансиране, продажбите на електрически автомобили през ноември се сринаха с 45,2% на годишна база.
Но поне на борсата инвеститорите са оптимистични, че стратегията за растеж на Илон Мъск ще сработи. Акциите на Tesla достигнаха нов връх от около 430 долара за брой в четвъртък.
С пазарна капитализация от 77 млрд. долара Tesla е не само най-ценният автомобилен производител от САЩ, но и е оценен значително по-високо от германските премиум гиганти BMW и Daimler.


НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията
НОИ даде зелена светлина на бюджета на ДОО за 2026 г.