Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Образование

Обмисля се придобиване на педагогическа способност за висшисти

До края на годината ще работи информационна система, която картографира недостига на педагогически специалисти в страната

Обмисля се придобиване на педагогическа способност за висшисти

Снимка: Pixabay

Специалисти, които имат висше образование и искат да придобият педагогическа способност, могат да го направят чрез следдипломна квалификация. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на дискусия, посветена на кадровото обезпечаване на българското образование.

Недостигът на учители у нас е изключително голям и затова една от политиките ни е за кадровото обезпечаване на образователната ни система. В нея след осем години ще липсват 39 хиляди учители, а само след две години - 10 хиляди.

Това показват изследвания, направени от Синдиката на българските учители (СБУ), които бяха потвърдени и от проучване на Министерството на образованието и науката", обяви председателят на Съюза на българските учители Янка Такева на форума "Учители на бъдещето" в столичното 18-то Средно училище "Уилям Гладстон". В дискусията участват министърът на образованието и науката Красимир Вълчев и представители на организацията "Заедно в час", съобщи БТА.

Още по темата

Такева отбеляза, че проучването, направено преди година и половина от Дирекцията "Квалификация" в МОН, потвърждава изследване, че още през следващата година у нас ще имаме изключително голям дефицит от учители по природо-математическите дисциплини, като той се усеща още от тази учебна година.

“Имаме недостиг на учители по математика, информатика, по чужди езици и начални учители”, посочи председателят на СБУ и информира, че от три години СБУ, МОН и "Заедно в час" подготвят проект (програма), който предвижда всяка година да се обучават по 600 учители, както и ресурсни учители, които да получават педагогическа правоспособност за една година (по т. нар. бърза писта).

Янка Такева обясни, че сега има 1460 ресурсни учители, които трябва да работят с 22 670 деца и ученици със специални образователни потребности от детската градина до 12-и клас, като обученията на учителите ще са в Софийския университет, в Пловдивския и във Великотърновския университет. Тя изрази увереност, че магистрите по инженерни науки, икономика или по друга специалност за една година ще могат да усвоят методиката на преподаване по дисциплината, по която ще преподават.

“Има възможност в училището да влязат и хора, завършили висшето си образование с педагогическа правоспособност, но работят в други сфери и за тях ще са необходими седем-осем месеца, за да възстановят професионалната си квалификация на учители”, смята Такева.

Тя добави, че има и учители, които отдавна са напуснали образователната система и искат сега отново да се върнат в нея.

“За тях ще са необходими по-кратки обучения – около шест-седем месеца. За тези обучавани учители ще има стаж, а за всеки от тях ще има и наставник, който да ги въведе в професията, за да не я напускат на третия ден, обяви Такева. – Наставниците ще са учители и ще получават допълнително заплащане за подкрепата им на младите учители.”

Данните на СБУ показват, че през тази учебна година има новопостъпили млади хора в българските училища, след като са завършили висшето си образование в шестте университета с педагогически факултети. Около 4 хиляди са тези млади учители до 27-годишна възраст, започнали да преподават от тази учебна година в училищата в страната. Общо студентите по педагогическите специалности са 20 хиляди, но от тях образованието си завършват около 75%.

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев напомни, че се реализира проект, финансиран от Европейската комисия по програмата "Еразъм".

“По компонент от програмата се финансират дейности за промяна на политиките и реформи в различните страни. Този проект беше високо оценен в началото на настоящата година и е за това как да привлечем повече учители в българското училище чрез "алтернативни пътеки" и го реализираме заедно с още четири други европейски страни”, посочи той.

Министърът отбеляза, че инвестициите в утрешното образование започват с днешните инвестиции в учителите.

По думите му има голямо демографско предизвикателство и то е свързано с "изкривената" възрастова структура, тъй като голяма част от работещите не само в системата на образованието, но и в други сектори, са на възраст над 50 години.

“Това поставя пред предизвикателство всички обществени сектори, за да имат те добри специалисти, но в основата на това са добрите учители, посочи министър Вълчев. Той отбеляза, че и сега имаме алтернативни възможности за придобиването на професионална квалификация за учител, като "основната пътека" е чрез завършването на висше образование. "Много ни се иска през следващите години да имаме толкова учители, за да може училищата да правят подбор за тях", коментира Красимир Вълчев.

Според него има лек ръст на интереса на студентите към педагогическите специалности в университетите и “ще има допълнителни студентски стипендии в приоритетните професионални направления”.

Образователният министър увери, че и занапред ще се увеличава приемът и финансирането на педагогическите специалности, като ще продължи и увеличаването на възнагражденията на учителите в рамките на четиригодишния мандат на правителството.

“Ще картографираме недостига на педагогически специалисти в страната и вече е разработена информационната система, която се надяваме да заработи до края на годината, информира министър Вълчев и обясни, че в тази система ще се регистрира всеки, който има педагогическа правоспособност и е извън системата на образованието, но и всички студенти, които завършват с такава правоспособност. Те ще трябва да отбележат къде желаят да преподават в страната.

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Евгения Маринова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Образование
К. Вълчев: Учителската заплата ще размине средното възнаграждение за страната