Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Образование

Скандалите в образованието през 2018-та

Основен проблем са напускащите училище деца

Скандалите в образованието през 2018-та

Снимка: Pixabay

За поредна година българското образование беше в режим говорене, гафове и търсене на решения. А на практика българските деца отново излизаха неграмотни, демотивирани да учат, нечетящи и с доста посредствени резултати на международните тестове.

Образователният министър Красимир Вълчев призна, че днешната образователна система трябва да е като организъм, а не като производствена система. Според него драмата на днешното образование е, че то е от времето на масовото производство и е неадекватно за новото време.

Престижът на професията е тотално сринат, а учителското заплащане е на дъното на икономическата йерархия. И за да промени тази несправедливост, кабинетът реши стартовата заплата за учители и други педагогически специалисти, да стане 920 лева....но от 1 януари 2019 г.  Министърът дори обеща, че "през 2021 година учителските заплати трябва да бъдат увеличени двойно".

Но предупреди, че въпреки заплатите недостигът на учители ще се задълбочава през следващите години. Защото се очаква 40 000 учители да напуснат системата през следващите 7-8 години. И най-критично ще е след 10 години. За целта призивът му беше някои позиции да се заемат от неправоспособни учители, а на други места да се оставят пенсионерите.

Покрай Истанбулската конвенция и натиска от Европа за нейното приемане джендър скандалите не подминаха и образованието ни. Оказа се, че децата ни трябва да бъдат ограмотени според най-новите псевдонаучни теории за развитието на пола, а не според биологичната реалност.

В новия учебник по биология за 9 клас (по новата програма) беше включен скандален текст, според който "Сексуалната идентичност се формира в зряла възраст". Правят се и редица допускания за развиване на хомосексуална ориентация, които са чисто хипотетични и няма основание да бъдат включвани в учебник, възпитаващ децата ни.

В защита на децата се изправиха граждански организации и родители. Оказа се, че учебникът на издателство "Анубис" е одобрен от  МОН, а оценителите са 7 души. Дали всички от тях са зрели хора с вече формирана сексуална идентичност, или това тепърва им предстои, попитаха от БОРД, организация за родители и деца.

Джендър скандалите продължиха и с помагало за 1 клас по математика, в което на децата им беше поставена задача: "Панталонките на момченцето струват 10 лева, а блузката му е с 20 лв. по-скъпа. Колко струва роклята му?" Според авторите обаче имало техническа грешка и обещаха проблемните бройки да бъдат спрени.

Скандалите с учебниците продължиха, но на тема цени. Тази есен 9-класници трябваше да си купят изцяло нови учебници, а цената за комплект се оказа 300 лв. От МОН обясниха, че в условията на пазарна икономика нещата стоят по този начин. Но поеха ангажимент да си поговорят с издателите за по-нормални цени.

И тази година МОН призна, че основен проблем е напускането на децата от училище. Според статистика - 40 000 деца в България са извън класните стаи. И тръгна да ги издирва, от началото на учебната година мобилни екипи от социални работници, учители и полицаи обиколили домове на рисковите деца и успели да върнат....9000 отпаднали ученици.

Тазгодишните матури отново не минаха без скандали. Единият гаф беше по БЕЛ за 12 клас. В задача 7 зрелостниците трябваше да изберат верния отговор от 4 изречения. Оказа се обаче, че и в четирите имаше грешка.

МОН обаче реши да не пада по гръб. Вместо да признае вината си и да приеме, че задачата няма да се зачита, от министерството влязоха в лют спор с езиковеди, специалисти от БАН и родители, че всъщност "грешката е вярна".  Накрая, за да замаже гафът, министерството реши да даде по 1 точка за спорния въпрос. 

Още по темата

Скандал не подмина и 7 клас – поради техническа грешка в резултатите на първото класиране в София, оценката от НВО по математика за ТУЕС не беше умножена по три в системата и се получи изключително нисък бал за прием.

Проблемът отново бил в системата на МОН, самото училище нямало достъп и не можело да поправи грешката. Министърът също се включи с коментара, че е станала техническа грешка, но ще има и наказани.

Иначе МОН се зае да подобри битовите условия в училище и да облекчи децата от тежките раници. За целта министерството реши да даде още 6 млн. лева за шкафчета в училищата за учениците от първи до седми клас. А Вълчев обеща, че до една година ще има wi-fi във всички училища. Министърът отново повтори, че една от амбицията е всички училища да  учат в една смяна. Но за София, Бургас, Варна можело да стане до 10 години, защото не достига база.

Друга промяна, която МОН обяви е, че хартиените дневници и бележници отидават в историята. От тази учебна година училищата трябваше да се откажат от тях и да отбелязват оценки, отсъствия и забележки само в електронна система. На много места обаче паралелно останаха и двете.

Почти в края на година се оказа, българските ученици са в топ 10 от общо 58 държави в класация за процента на отсъствията и бягствата от час. В групата на страните, за които отсъствията също са проблем, са Черна гора, Италия, Уругвай, Доминиканската република, Словакия, Бразилия, Турция, Колумбия и Катар.

Според международно изследване на PISA 2015, чиито са данните, такъв висок процент бягства води до понижение на резултатите по природни науки с 15 до 20 точки.
 

По статията работиха: автор Екип на Dnes.bg , редактор Надежда Бочева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (3)

0
 
9
 
3
преди 2 седмици
За нищещите темата образование, изпървом се запознайте с политкоректната дума за мързелив - немотивиран....

На една колежка щерката ми рече: ....аааа тозз учебник от миналата година го имам, ама и тогаз не съм го отваряла!
2
 
5
 
2
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
Имам две деца в 3-ти и 7-ми клас. Това което мога да кажа е, че се учат много излишни и сложни неща и децата са много натоварени и стресирани.
Ако направя един тест от 7- ми клас на хора от министерството, 95 % няма да изкарат и 3.

Ромите, които се изселиха в Германия учат много по-малко. Може да се учудите, но са много доволни и децата им се представят по-добре от другите, а тук бяха най-ниското ниво.
0
 
18
 
1
преди 2 седмици
Отзад-напред....
Ако отсъствия НАИСТИНА се пишеха в много училища, щяхме да сме твърдо №1 на света !!! Защото има много "етнически" училища, където се водят, че присъстват 200 чaaвета, а една проверка няма да намери в класните стаи и двайсет. Проверки обаче се правят само в големите градове, не и по селата, особено в "ония" училища.
За шкафчетата - има училища, които още началото на годината със свои средства закупиха шкафчета, но МОН и досега не са им ги заплатили.
Поради недостигът на кадри в образованието пада и качеството - не става дума само за матурата - има ного учители, които са си направо некомпетентни... но директорите ги държат на работа, защото няма кого да турят, ако ги прогонят.
Обикалянето по кaтуните с цел събиране на "ученици" е безумен и излишен разход на бюджетни средства, защото тия в огромната си част дори не могат да говорят членоразделно, камо ли да имат дори елементарно възпитание: те нямат никакво място в училище. Проблемът е много по-широк всъщност, защото той прелива в прикриване на масови отсъствия и фиктивно оценяване - така стигаме до парадоксът хъхрешки "ученици" да стигат до 4-5 клас, а и по-нагоре, без да знаят дори азбуката. Така само се маскира проблемът с ромовата неграмотност. Този проблем се решава само с контрол още от предучилищна възраст и безкомпромисни санкции срещу родителите - спиране на помощи и тежки глоби, ако не учат малките си поне на елементарна езикова грамотност, за да бъдат готови за училище. Чaвето, което влиза в училище без да разбира човешки език, естествено или ще отпадне, или няма да научи нищо. Тук дори пропускате още по-голям скандал: идеята да учат УЧИТЕЛИТЕ ДА ХЪХРЯТ, вместо да наказват родителите, които не учат децата си да говорят.
Учебниците са скъпи - да - и деветокласниците би трябвало да бъдат подпомагани за закупуването им... тоест догодина - десетокласниците, поне с 30% от сумата за.
Извратеняшките скандали идват от това, че разни противоестественически фондации са се инфилтрирали в образованието. Те трябва да бъдат спрени по законов път да извращават децата, а ако законотворците не си свършат работата: да бъдат спрени с трошене на рачичките.

И проблемът на образованието не е наследството му, но неговото настояще. Преди 30 години бяхме в топ 10 по образование на света, днес сме редом с по-проспериращите нигърски държави. Това е заради посочените по-горе причини:
- Ниски заплати и заради туй: липса на кадри в системата.
- Пълна слободия в училищата, поради безкрайните "права" на питомците и пълната липса на такива за учители и ръководство.
- Драстическо снижаване на критериите в образованието заради хъхризирането на много училища. Така - "за да се предотврати отпадане", изискванията се приравняват все повече с ромовото ниво, вместо да се накарат малките ромове да изпълняват изискванията. Началото бе поставено със забраната за повтаряне до 4 клас и ескалира.

Същият проблем е имало в САЩ с десегрегацията на училищата, където - заради занижаване на критериите (за да не се "травмират" тъмничките ученици) някога бляскавото и на ного високо ниво американско образование се е сринало до нивото на "дискриминираните" малцинства.


А аз лично не мога да се начудя на шансът си да си намеря едно наистина страхотно училище, от което излизат наистина знаещи, можещи и мислещи (в голямата си част) млади хора.

Още от Образование
Най-предпочитаните специалности са медицина, ИКТ и икономика