Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Обучение

Учениците са по-запознати със заложните къщи, отколкото с банки и застрахователи

60% от гимназистите не знаят каква е функцията на дебитните и кредитни карти

Учениците от българските гимназии показват обезпокоителна липса на познания във финансовата сфера, като близо 60% не знаят какво е дебитна карта, но 58 на сто са запознати с дейността на заложните къщи.

Това показва проучване на Алфа Рисърч, подкрепено от Visa в България за познанията на юношите в областта на финансовите термини, дейности и планиране на личните финанси.

В изследването участват ученици от 9 до 12 клас в гимназии из цялата страна. От него става ясно, че само един на всеки 14 гимназисти (7%) се смята за много добре подготвен и с висока финансова грамотност. Като най-запознати се самоопределят учениците от профилираните математически и стопански гимназии (62%), докато 2/3 от обучаващите се в езиковите и професионалните гимназии се чувстват слабо финансово грамотни. 

Ниската самооценка се потвърждава от познанията на гимназистите за различни термини от финансови сектор, дори и за по-широко рекламираните в медиите продукти като дебитни карти и потребителски кредити.

60% не са чували и не знаят каква е функцията на дебитните и кредитни карти, малко повече са тези, които не познават застраховките и кредитите.

По-специфични понятия като инфлация и първоначален капитал остават извън познанията на учениците, показва още проучването.

Учениците познават слабо и функциите на държавните регулаторни органи във финансовия сектор. Въпреки това мнозинството (59%) от учениците знаят за съществуването на Българската народна банка (БНБ), 42% са чували за Националната агенция по приходите, а 38% - за Комисията по защита на конкуренцията. По-специфични държавни институции в сектора като Сметната палата и Комисията по финансов надзор остават непознати за българските подрастващи.

Парадоксално, учениците познават най-добре заложните къщи (58%). Следват застрахователните компании (55%) и банките (52%). Процентът пада до 39 на сто при небанковите финансови институции и 36% при лизинговите компании.

Мнозинството от анкетираните гимназисти нямат представа какви регулаторни функции има държавата, като 74% не знаят каква сума гарантира държавата в случай на фалит на банка, 79% не са запознати, че държавата не гарантира инвестициите в акции в случай на обезценяването им, а над половината (51%) не са осведомени, че БНБ обявява валутните курсове и цената на златото. Тази функция приписват на обменните бюра.

Втората част от проучването е практическа, като децата трябвало да решат 7 финансови задачи, които се оказали истинско предизвикателство. Средно учениците успели да се справят с три от тях, като най-лесни се оказали сметките за отстъпки в магазините и много по-трудни - задачите за лихви по депозити, които не могат да изчислят 71% от учениците.

Децата от по-долните класове и от по-малките градове, както и от професионалните гимназии, показват по-слаби резултати, като някои са успели да решат едва по една от поставените задачи.

Финансите в семейството е друга част от изследването, важен фактор за бъдещото финансово поведение. 72% от учениците споделят, че родителите им изискват от тях точен отчет на разходите, а 53% от родителите учат децата си да правят седмични и дори месечни планове за парите си.

„Въпреки слабата теоретична и практическа финансова подготовка, оптимизъм поражда фактът, че 84% от децата биха искали да подобрят финансовата си грамотност“, заяви Боряна Димитрова, управляващ съдружник в „Алфа Рисърч“.

По думите й учениците (76%) проявяват най-голям интерес към това какви мерки трябва да вземат, за да избегнат свръхзадлъжняването, 75% се интересуват за какво трябва да внимават при подписването на договор с банка и друга финансова институция, а 73 на сто искат да научат повече за основните банкови услуги като разплащателни и спестовни сметки.

Съпоставяйки България с останалите страни от Западна Европа, виждаме, че българските ученици изостават по финансова грамотност.

"Основните познания в сферата на финансите не са нещо непознато и ново за развитите държави, ново е за нас“, обясни от своя страна Красимира Райчева, мениджър на Visa в България. Според нея това проучване дава основа, върху която трябва да се стъпи, за да се подобри ситуацията. 

По статията работиха: автор Веселина Василева, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (5)

2
 
2
 
5
преди 4 години
Kakви заложни къщи?
Да не би да искаш да кажеш БУКМЕЙКЪРИ?
1
 
6
 
4
преди 4 години
Няма профилна снимка
Абсолютно нормално е след като вече две десетилетия опростачването е официална политика всестранно подкрепяна от медиите!
2
 
7
 
3
преди 4 години
Ми много хубаво че не знаят, инак кого ще доят банките и "компаниите за бързи кредити", ако всички са наясно.
4
 
5
 
2
преди 4 години
ето защо от френската гимназия се потрудиха да направят контрол на достъп с карти на известна банка, за да се образоват децата :)
4
 
18
 
1
преди 4 години
Учениците от 9-и клас не знаят, но сина ми в 1-и клас знае ...че като види на една сграда, да пише "баМка" и/ или "кредити" и/ или "заеми" - трябва да премине на другият тротоар!

Още от