IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Aldi и Lidl засилват присъствието си на британския пазар на хранителни стоки

Според британските им конкуренти обаче бизнес моделът им е неустойчив

12:41 | 26.03.18 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Германските вериги супермаркети Aldi и Lidl ще продължат бързото си разширяване във Великобритания и са напът да завземат по-голям пазарен дял от традиционните четири големи вериги.

Ръководител на Aldi заяви пред Ройтерс, че веригата си е поставила за цел да има 1000 магазина във Великобритания до 2022 г. спрямо настоящите 762, а Lidl прогнозира, че ще разполага с между 1200 и 1500 магазина в дългосрочен план спрямо 710 в момента.

В същото време откриването на магазини от лидерите на пазара Tesco, Sainsbury’s, Asda и Morrisons се забавя. Те закриват хиляди работни места, за да могат да спестят пари и да се конкурират по-добре с дискаунтърите.

Моделът на намалени цени на Aldi и Lidl ги превърна в две от най-големите вериги за продажби на дребно в света. Те се разширяват в чужбина на фона на стагнацията у дома.

Aldi навлезе във Великобритания през 1994 г., а Lidl – през 1990 г., и те промениха британския пазар на хранителни стоки. Но печалбите им намаляха и традиционните вериги за продажби на дребно се съмняват, че моделът им е устойчив.

Дискаунтърите имат и слабо онлайн присъствие и могат да се сблъскат с конкуренция там от големите четири вериги и от новаци в търговията с хранителни стоки като Amazon.

Засега обаче се очаква общият дял на Aldi и Lidl от 200 млрд. паунда (283 млрд. евро) от британския пазар на хранителни стоки да расте. Той ще достигне 15% до 2020 г. спрямо 12,1% сега, прогнозира Ашли Анзи, директор стратегически анализи на магазините за хранителни стоки в компанията Kantar Worldpanel. „Това до голяма степен ще се дължи на факта, че Aldi и Lidl ще откриват физически повече магазини“, допълва той.

Германските вериги модернизират съществуващите магазини и навлизат в сферата на премиум веригите, харесвани от британските купувачи, които станаха по-предпазливи в разходите си заради инфлацията и слабия растеж на заплатите.

Инвестиционната програма на Aldi на стойност 1 млрд. паунда (1,14 млрд. евро) до края на 2018 г. ще създаде 8000 работни места. Напускането на ЕС от Великобритания не е променило плановете на компанията. Тази година тя смята да открие 70 нови магазина, а до 2020 г. 850 магазина ще имат осъвременения формат на Aldi спрямо 138 в момента.

Lidl инвестира 1,45 млрд. паунда (1,66 млрд. евро) във Великобритания през 2017-2018 г. Веригата планира да открие 50 магазина и да преустрои 30 тази година.

Наваксване на изоставането

Големите четири вериги във Великобритания стесниха ценовата пропаст с дискаунтърите, но не са променили тенденцията. Tesco и Morrisons обявиха годишна печалба, но тя до голяма степен се дължеше на преизчисляването на печалбите им след огромното преструктуриране през 2014 г. Sainsbury’s обяви спад на печалбата в три поредни години, а анализаторите прогнозират четвърта такава година. Asda регистрира две години на спадове.

Миналата година цената на акциите на Sainsbury’s и Morrisons е намаляла съответно с 15% и 12%. Книжата на Tesco са поскъпнали с 6%, но все още са под нивото, когато Дейв Люис стана главен изпълнителен директор през 2014 г. 

Те се надяват да се конкурират, като разширят бизнеса си. Sainsbury’s купи веригата за продажби на дребно Argos през 2016 г., Morrisons подписа договори за продажби на едро с Amazon и McColl’s, а Tesco вложи 4 млрд. паунда (4,57 млрд. евро) в закупуването на компанията за продажби на едро Booker BOK.L. Ръководител на една от четирите големи вериги заяви, че ценовата позиция на дискаунтърите е неустойчива.

Въпреки това Tesco, Asda и Sainsbury’s експериментираха безуспешно със собствени дискаунт формати. Според слуховете Tesco обмисля нов опит, като използва активите на Booker, но засега отказва да коментира намеренията си.

Aldi, която е притежавана от Aldi Sud, петия по големина търговец на дребно в света, има пазарен дял от 7% във Великобритания, сочат данни на компанията Kantar. Lidl, която е част от германската Schwarz Group, втория по големина търговец на дребно в света след Walmart, има дял от 5,1%.

Онлайн натиск

Германските компании са активни в десетки страни, което им дава предимство в покупателната способност спрямо местните им конкуренти. Това означава, че те могат да предлагат ниски цени в ограничена гама от 1500-1800 продукта, предимно собствени марки.

Aldi казва, че предлага отстъпка от 15% от пазарната цена, „независимо какво се случва на пазара“. Това обаче свива оперативните й маржове. Тя е имала оперативна печалба от 5,10 пенса за всеки паунд, похарчен от клиентите през 2013 г. До 2016 г. тя е намаляла до 2,42 пенса за всеки паунд, а общата оперативна печалба се е свила със 17% до 211,3 млн. паунда (241,6 млн. евро). Според анализатори тя вероятно е намаляла и през 2017 г.

Lidl не разкрива печалбите си във Великобритания, но анализатори считат, че оперативните й маржове са на сходна територия.

Aldi и Lidl твърдят, че могат да си позволят да възприемат дългосрочен подход, тъй като са частна собственост и не са обвързани с акционери за разлика от големите им четири конкурента.

Дългосрочна заплаха за модела на Aldi и Lidl може да дойде от електронната търговия, където британските супермаркети са пионери. Германските компании не се впуснаха в електронната търговия, но навлизането на Amazon в онлайн продажбите на храна може да ги принуди да последват примера на британските вериги. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:56 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още