Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

По света

Складовете в Централна Европа се възползват от бума на електронната търговия

Страните от региона са привлекли рекордни инвестиции в складови площи от 2,8 млрд. евро миналата година

Складовете в Централна Европа се възползват от бума на електронната търговия

Снимка: Архив Ройтерс

Онлайн търговците на дребно, които се надпреварват да строят складове в Централна Европа, тласкат имотния пазар в региона към нови висоти, а азиатските инвеститори, търсещи по-висока доходност, също се борят за навлизане на пазара, съобщава Ройтерс.

Кратките разстояния до клиенти на по-големи пазари като Германия, по-ниските разходи за труд и добрите транспортни връзки помогнаха за привличането на рекордни инвестиции на стойност 2,8 млрд. евро (3,2 млрд. долара) на пазара на складови площи миналата година.

Сингапурският държавен фонд GIC, който купи базираната в Прага компания P3 Logistic Parks през 2016 г., сега планира да удвои имотните си активи на стойност 4,1 млн. кв. м в региона в идните години чрез придобивания и закупуване на земя.

„Преди пет години нямаше да очаквам да видя азиатски капитали в Чехия и Полша. Наблюдаваме, че повече компании конкретно от Азия се насочват към логистичните активи“, каза главният инвестиционен директор на P3 Отис Спенсър.

P3 се стреми да финализира редица сделки със земя в Полша и проучва конкретно Румъния и Словакия в момент, когато електронната търговия дава нов стимул на сектора, който вече е подкрепен от промишлени производители, преместващи операциите си в Централна и Югоизточна Европа.

„Наблюдаваме повече наематели в областта на електронната търговия и пазарът ще трябва да се приспособи към тези нужди. Качеството на активите, които можете да придобиете, е по-високо в сравнение със Западна Европа за относително същата цена“, отбелязва Спенсър.

Привлекателната възвръщаемост от складове стимулира инвестициите от чужбина и също така подкрепя по-широкия пазар на бизнес имоти въпреки признаците за охлаждане на нововъзникващите икономики в Европа, казват пазарни участници.

Гиганти в областта на онлайн търговията като Amazon, Tchibo и Zalando, която отвори склад в полския град Шчечин през декември и планира да открие още три в страната, са само някои от компаниите в сферата на електронна търговия, които се разширяват в региона.

Доходността от индустриални и логистични имоти в региона варира от 5,5% в Прага до 9,5% в София в сравнение с 4,5% в Париж или Берлин, сочат данни на американската имотна агенция Colliers International.

„Там има не само местно търсене и растеж, големите оператори в областта на електронната търговия от Западна Европа също смятат Полша и Чехия за места, в които могат да установят локации“, казва Робърт Добржицки, главен изпълнителен директор на компанията за бизнес имоти Panattoni Europe, базирана в Калифорния.

„Строим стимулирани от Германия обекти в областта на електронната търговия в Централна Европа. Освен това виждаме огромна тенденция инвеститори извън региона да опитват да диверсифицират и хеджират  портфолиото си на фона на забавянето в други имотни сектори“, казва Добржицки.

През октомври базираната в Сингапур компания Mapletree Investments съобщи, че придобива глобалното логистично портфолио от Prologis за 1,1 млрд. евро с имоти в САЩ, Франция, Германия, а също и Полша.

Още по темата
Сред другите големи инвеститори е държавният фонд China Investment Corp. Той купи европейската складова компания Logicor за 12,3 млрд. евро през 2017 г. от компанията за частни капиталови инвестиции Blackstone, която впоследствие откупи обратно дял от 10%.

„Азиатските инвеститори започват да се оглеждат, защото виждат разликите в доходността със Западна Европа. Понякога разликата може да е на 30 км от границата, но разликата в доходността да достига 100-150 базисни пункта.

Big Box обекти*

По-евтината земя и по-лесни процеси на одобрение означават, че проектите може да се развиват по-бързо в нововъзникващите икономики в Европа и в същото време да обслужват клиенти в Западна Европа, отбелязват пазарни участници.

Макар че по-голямата част от операциите на Logicor са базирани в Полша, Бартек Миержвиак, управляващ директор на Централна и Източна Европа, прогнозира, че в идните няколко години компанията може да се разшири в други страни в региона.

„Има голяма вълна на строителство на big-box сгради за електронна търговия за целите на доставките в страни от Западна Европа. Това стимулира търсенето в нашия сектор“, допълва той.

Голяма част от инвестициите са насочени към Полша, най-голямата икономика в региона, където сделките в логистичния сектор достигнаха рекорд от 1,0 млрд. евро през 2018 г. Това е повишение с 63% спрямо същия период на предходната година, сочи доклад на BNP Paribas Real Estate.

Полша е лидер в региона и по отношение на ръста на складови наличности с повишение от 17% миналата година, а Чехия и Словакия също са отбелязали двуцифрен растеж.

Други 2,2 млн. кв. м площи са в строеж в Полша в допълнение към съществуващите наличности от 15,8 млн. кв. м, сочат данни на консултантската компания Cushman & Wakefield.

Като цяло инвестициите в сектора са нараснали с 20% през 2018 г. до 2,8 млрд. евро, а свободните площи са достигнали най-ниското си ниво в историята, подкрепени от динамиката в областта на електронната търговия, съобщава Colliers.

“Икономическият цикъл достига своя пик и навлизаме в мека фаза“, казва Марк Робинсън, специалист по Централна и Източна Европа в Colliers. “Тази динамика е страхотно контрациклично движение, което смекчава забавянето за логистичните играчи“, допълва той.

* Физическо голямо съоръжение в сферата на търговията на дребно, обикновено част от верига магазини.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от По света
Metro отхвърли офертата за придобиване