Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

По света

Строителната индустрия търси алтернативни, за да намали въглеродните емисии

Тя е отговорна за 11% от въглеродните емисии в света, показва доклад

Строителната индустрия търси алтернативни, за да намали въглеродните емисии

Снимка: Архив Ройтерс

Подредени в стройни редици, съвременни сгради изникват в градските центрове и произвеждат огромно количество замърсяване, пише Bloomberg.

Дали става дума за небостъргача Shard в Лондон или за Световния търговски център в Ню Йорк, съвременните структури разчитат на цимент и стомана. Въпреки че тези материали може да изглеждат безвредни, производството им преминава през химически процеси, които изхвърлят тонове въглероден диоксид наред с енергията, която поглъщат.

Строителството е отговорно за 11% от въглеродните емисии в света, показва доклад на групата C40, обединяваща властите във водещите градове в света. Цифрата показва, че усилията за намаляване на парниковите газове ще засегне почти всички части от икономиката. След като бяха съсредоточени върху енергийната индустрия, сега ръководителите проучват сградите като голям източник на замърсяване, което накара компании като производителя на стомана ThyssenKrupp да поиска от доставчика LafargeHolcim да потърси по-екологични алтернативи.

Значителна част от въглеродния отпечатък по време на жизнения цикъл на сградите е заключена в използваните материали в структурата. Тези „въплътени емисии“ не се регулират от никого, отбелязва британският Съвет за зелени сгради, който обединява 400 проектанти, строителни компании и имотни предприемачи.

Той дава за пример сградата Leadenhall Building във финансовия квартал в Лондон, известна със силуета си, наподобяващ ренде. Строителството й е изисквало 92 210 тона въглеродни емисии, отбелязва съветът в свой доклад, като се позовава на данни на строителя на сградата, British Land. Това е почти колкото произвежданите емисии за една година от 20 хил. автомобила. Около 60% от тях са дошли от стоманата и цимента.

С преминаването към по-екологични версии на материали, използвани в строителството и подобряващи ефективността, въглеродните емисии, произвеждани от сградите по време на жизнения им цикъл, може да бъдат намалени с 44% до 2050 г. Това ще стане възможно, ако местните власти и кметове задействат амбициозни правила за опазване на климата, намаляващи вредите, които градовете нанасят на околната среда.

Групата C40, проектантите от Arup Group и университетът в Лийдс проучили откъде идват въглеродните емисии в 96 от най-големите градове в света. Емисиите от производството на цимента, стоманата и уплътнителните материали, които се използват в строителството, съставляват 60% от въглеродните емисии на сградите, като тук влизат добивът, транспортът и работата с тях на място. Близо половината от емисиите от сградите идват от добива на фосилни горива и електричество.

Стоманени греди поддържат много бизнес сгради и все повече жилища. Производството им е един от най-замърсяващите индустриални процеси.

За всеки произведен тон стомана около 1,83 тона въглероден диоксид излитат в атмосферата, сочат данни на Световната асоциация за стомана. Това е повече от емисиите, които произвежда средностатистическа кола в САЩ, пътуваща от Ню Йорк до Солт Лейк Сити и обратно, показват данни на Американската служба за енергийна информация.

Съвременните небостъргачи имат хиляди тонове стомана. 95-етажният Shard в Лондон има 500 тона от метала само в най-горната си част, сочат данни на монреалската инженерна компания WSP.

Компании като ThyssenKrupp се стремят да използват водород вместо въглища за пречистване на желязото, което може да намали емисиите. Това ще изисква големи количества водород, което от своя странаа изисква енергия. Друго решение е намирането на начини за използване на по-малко стомана или други материали.

Производството на цимент е друг изключително замърсяващ процес. Той изисква изпичане на варовик или калциев карбонат на повече от 1400 градуса по Целзий, докато се превърне в шлака, ключова съставка, която предизвиква втвърдяването на бетона. Използваните пещи за извличане на въглерода от варовика, освобождават въглероден диоксид. Те също така се нуждаят от огромна енергия, за да работят.

Всеки тон цимент произвежда около половин тон въглероден диоксид, сочат данни на Глобалната асоциация за бетон и цимент. Около 13 тона се побират в среден бетоновоз. Само бетонът е отговорен за около 7% от въглеродните емисии в света, сочат данни на Международната агенция за енергия (МАЕ). А много съвременни сгради използват повече бетон.

Докато сградите на Световния търговски център бяха поддържани от външни стоманени колони, новата сграда, завършена през 2016 г., има бетоново ядро до най-горния етаж на 104-метровата структура, пише инженерната компания WSP на сайта си. Използваният бетон е достатъчен за изграждането на тротоар от Ню Йорк до Чикаго, съобщава строителната компания Port Authority of New York & New Jersey.

Производството на цимент вероятно ще нарасне от 12% до 23% до средата на века, показва доклад на МАЕ, който разглежда алтернативите за индустрията. Според единия от сценариите производителите на цимент може да намалят емисиите с 24% до 2050 г., като в същото време увеличат производството. Друг доклад на МАЕ за въглеродните емисии изчисли, че емисиите от желязо и стомана са се удвоили от 2000 г. насам.

Чрез по-ефективно използване на съществуващите сгради и избягването на ново строителство Лондон може да спести над 11 млрд. долара в идните пет години, сочи докладът на C40. Един пример – ако избере дърво вместо цимент или стомана, може да свие доставките на материали до строителните площадки с 60%.

„Решения, които в момента съществуват на пазара, могат да помогнат за появата на сгради с нулеви или ниски въглеродни емисии. Архитекти и инженери трябва да ги предложат, контрольори трябва да оценят разходите за тях, а клиентите трябва да се сдобият с тях“, казват авторите на доклада.

По статията работи: Божидарка Чобалигова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (3)

0
 
2
 
3
Sakamano до: Императорът
преди 3 седмици
Често се налага да обяснявам що за малoумни псиxoпати сте тъй наречените "крайно десни националисти". За щастие, след подобни изказвания повечето обяснения са излишни. Тъй че благодаря и продължавай все тъй усърдно да популяризираш ценностите и идеите на движението ви. А в случай, че някой ден открият в мазето ти разчлeнени останки от политическите ти противници заровени под бурканите с туршия, то какво пък, не всеки е толкова отдаден на вярата си.
6
 
2
 
2
преди 3 седмици
Ами дайте да се върнем обратно в пещерите, за кефа на екоталибаните !!! Това пак ще е по-добре, отколкото да строят сгради с намалени количества бетон и стомана, та те да се сриват и да затрупват хората в тях.
А не е ли по просто и по-ефективно просто да се разстрелят няколко хиляди екоталибанина?

Сакаманов - това върви да го кажеш на арапи, нигъри, индийци и прочее, дето само плюскат и се размнoжават. А ако вземеш и си метнеш примката на глyпавият врат, това само по себе си ще е твой личен принос в намаляване на въглеродните емисии. Сам ти си доказателство, че екоталибаните са враг на цивилизацията и на всеки нормален човек. Само че нормалните хора няма да ви търпим още много.
5
 
4
 
1
преди 3 седмици
Сграда с нулеви въглеродни емисии никога няма да има. Дори само придвижването на работниците до строителния обект създава въглеродни емисии. Всяка индустрия изхвърля вредни емисии. Дори и най-екологичните. Ако ви е грижа за природата - спрете да се размножавате. Един човек, който не е създал бъдещ консуматор е направил много повече за опазването на околната среда от всеки еко активист, който изхвърля разделно, кара приус и не яде телешко.

Още от По света
Близо 40% от жилищата в САЩ са с изплатен ипотечен кредит