Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

По света

Затварянето на магазини - най-горещата тенденция на британските търговски улици

Все повече клиенти се насочват към електронната търговия, а в същото време и крайният срок за Brexit наближава

Затварянето на магазини - най-горещата тенденция на британските търговски улици

Снимка: Архив Ройтерс

Магазини на търговските улици във Великобритания затварят всеки ден, а кризата напомня за апокалипсиса при търговията на дребно в САЩ и няма признаци скоро да се достигне дъното, съобщава Bloomberg.

Сред последните жертви са любимата модна марка на Кейт Мидълтън L.K. Bennett, производителят на торти Patisserie Valerie и компанията за звукозаписи HMV, която два пъти изпада в неплатежоспособност. Веригата универсални магазини Debenhams затваря десетки обекти, докато се стреми да попречи на милиардера Майк Ашли да установи контрол върху управлението. Конкурентът Rival House of Fraser се свива, след като беше спасен от магната миналата година.

Гигантът в електронната търговия Amazon отмъква клиенти от физическите магазини, крайният срок за Brexit наближава, а дискаунтърите подлагат на натиск обикновените вериги за хранителни стоки, така че успокоение не се очертава.

Фалитите скочиха с над 20% от 2016 г. насам, а над 1200 компании за продажби на дребно са фалирали миналата година.

Търговските улици във Великобритания се променят през последните десет години, като популярни марки са заменяни от кафенета, ателиета за татуировки или просто празни витрини. Собственикът на универсални магазини BHS, веригата за електроника Maplin и британският клон на Toys “R” Us изчезнаха.

Други отчаяно опитват да избегнат същата участ, като сключват т. нар. доброволни споразумения, които позволяват на компании, застрашени от неплатежоспособност, да затварят недоходоносни магазини и да намалят наемите. Веригата магазини за дрехи New Look, веригата за бебешки продукти Mothercare и компанията за килими Carpetright поеха по този път.

Високите наеми и имотни данъци не позволяват на някои от компаниите да държат магазините си отворени и затворените обекти сега са повече от новооткритите. Някога оживените градски центрове сега опустяват.

“На практика няма голям търговец на дребно, който не би предпочел да загуби някои от магазините си много бързо“, казва Ричард Флеминг, ръководител на отдел „Европейско преструктуриране“ в Alvarez and Marsal.

Една от причините британските магазини да пострадат толкова тежко е ръстът на електронната търговия, в която страната е един от глобалните лидери. 17% от продажбите на дребно в страната се случват онлайн, което поставя Великобритания доста преди САЩ и останалите европейски страни.

Amazon разширява присъствието си, а базирани във Великобритания вериги за дрехи като Boohoo Group и Asos увеличават конкуренцията сред физическите магазини. Те обаче също не са лишени от спънки – Asos публикува предупреждение за печалбата през декември, след което книжата й поевтиняха с 43%. Те отбелязаха нов спад във вторник, след като компанията обяви по-слаб от очакванията ръст на продажбите.

Затварянето на магазини води и до загуба на работни места. Въпреки че безработицата във Великобритания намаляваше в последните години, секторът на продажбите на дребно преживява противоположна тенденция.

Британският консорциум за продажби на дребно счита, че 900 хил. работни места може да бъдат загубени в сектора до 2025 г.

Дори собствениците на магазини със стабилна финансова позиция намаляват броя на служителите си. Най-големият търговец на дребно в страната – Tesco, планира да съкрати 9000 работни места тази година. Веригата за хранителни стоки и облекло Marks & Spencer Group затваря 100 магазина, което ще струва хиляди работни места.

Хората, които все още имат работа, също усещат последиците.

Операторът на универсални магазини и супермаркети John Lewis Partnership понижи бонусите на служителите, смятани за мерило за стабилността на икономиката на страната, до най-ниското им ниво от 1953 г. насам, когато Великобритания се възстановяваше от икономическия спад след войната. Компанията, която включва и търговеца на хранителни стоки Waitrose, отбеляза спад на печалбата от 45% миналата година.

Паула Николдс, управляващ директор на отдела за универсални магазини в John Lewis, казва, че това е най-трудният период за търговците на дребно извън хранителната индустрия, който си спомня.

Brexit натежава върху ума и портфейла на купувачите. Поевтиняването на паунда след гласуването за излизане от Европейския съюз понижи покупателните им възможности, а притесненията от възможно свиване на икономиката след напускането карат хората да намаляват разходите си.

„Този спад е по-голям, отколкото по време на финансовата криза през 2008 г., защото напрежението е много по-истинско“, казва Флеминг. Ако спад на икономиката се съчетае с последиците от насочването към електронната търговия, „това ще бъде ужасно“, допълва той.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (5)

0
 
1
 
5
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Добре е да се има пред вид, че в покупката все пак има някаква психология, има социални контакти, пазарлък, да видиш, да пипнеш. Аз не искам да се лишавам от тея неща принципно, което не значи, че съм против онлайн търговията. Въпросът с плашането на данъци, ДДС и по скоро с неплащането им ми е много интересен по отношение на онлайн магазините. Като знам какви сме андрешковци и келипирджии.
0
 
3
 
4
I
преди 1 месец
Няма профилна снимка
Повече от 5 800 магазина в Щатите се затварят през 2019 г:

https://www.businessinsider.com/stores-closing-in-2019-list-2019-3
1
 
4
 
3
Sakamano до: I
преди 2 месеца
Можеш да продаваш добре през Амазон, ама ако продаваш твърде добре, накрая Амазон ще ти вземе бизнеса. А онлайн търговията ще расте до време, винаги ще има хора, които предпочитат да пазаруват от физически магазини.
2
 
3
 
2
преди 2 месеца
Абе, не е баш "Ори, мели, яж" и с онлайн магазините, но да, ще увеличават дела си вбъдеще.
2
 
10
 
1
I
преди 2 месеца
Няма профилна снимка
Кой е луд да плаща 30-50-100 или повече паунда на квадратен метър, когато за 20 паунда на месец може да има свой онлайн магазин и да продава хиляди продукти.

В САЩ, Амазон дава виртуални магазини за около 30 долара на месец в своя маркетплейс и търговците правят милиони от онлайн магазини под наем давани от гиганта в онлайн търговията.

Инвестицията в магазини от тухли и бетон вече е силно не печеливша и рискована - заради електронната търрговия. До 10 години всичко ще се продава само онлайн, и тези, които са инвестирали в молове и реални магазини ще ги превръщат в жилища или увеселителни центрове.

Само логистичните центрове са добра инвестиция, пак заради електронната търговия. Всичко ще се предлага онлайн и ще се доставя от логистичните центрове.

В България болшинството от търговците все още не осъзнават, че плащат луди пари за наеми и после се чудат, че фалират. Вместо по 20-30 Евро за квадратен метър в мол, за същите пари могат да започнат да продават в онлайн магазин под наем, който струва 20-30 евро на месец, отваря се за 5 минути, можеш да продаваш хиляди продукти в него и да ги продаваш в цяла България или в целия свят.

Още от По света
Най-големият собственик на имоти в света обръща поглед към Източна Европа