Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

САЩ

Активната и в България Flixbus купи най-големия автобусен превозвач в САЩ

Сделката за 46 млн. долара прави германския стартъп лидер и на американския пазар за автобусни превози

Активната и в България Flixbus купи най-големия автобусен превозвач в САЩ

Снимка: Bloomberg LP

Flixmobility, една  от най-успешните германски стартиращи компании за мобилност, осъществи голям удар в САЩ. Стартъпът придобива добре известния американски доставчик на автобусни услуги Greyhound за 46 млн. долара, съобщи компанията в четвъртък сутринта. Така германският стартъп, който е активен в САЩ от 2018 г., с един замах стана номер едно на американския пазар на автобусни превози на дълги разстояния, където около 62 милиона пътници годишно използваха автобуси до пандемията.

Flixmobility придобива автобусите, техните шофьори и марката от британската First Group - най-големия автобусен оператор във Великобритания и собственик на Greyhound. Сделката не включва имотите или пенсионните задължения на Greyhound.

Още по темата

„Убедителните ни предложения ще пренасочат значително повече пътници от колите им към автобусите“, цитиран е в прессъобщение Андре Швемлайн, съосновател и главен изпълнителен директор на Flixmobility. „Заедно Flixbus и Greyhound ще могат да обслужват по-добре това търсене“, твърди той.

Flixmobility, основана през 2012 г., е холдинговата компания за двете марки Flixbus и Flixtrain. Компанията е собственост на множество инвеститори, включително General Atlantic и Permira. Според последна информация тримата основатели Швемлайн, Йохен Енгерт и Даниел Краус все още държат малко над 25 процента от акциите.

Основният бизнес не са пътуванията с автобуси и влакове. Ръководството оставя това на партньори, които поддържат и автопарка. Швемлайн и неговият екип гледат на себе си повече като на доставчици на технологии и платформи, чрез които например се правят резервациите.

След сделката за Greyhound Flixmobility вече ще има повече от 1000 автобуса - със средна възраст над пет години. Тук очевидно мениджмънтът на Flixmobility е трябвало да свърши известна работа, за да убеди предишните инвеститори - тъй като покупката означава известно отклонение от стратегията за най-малко натоварващи „активи“ в баланса (Asset Light), коментира германският Handelsblatt.

С течение на времето обаче ръководството трябва да преобразува бизнес модела и в САЩ към платформения подход и постепенно да се върне към услугите с външни автобусни компании. Flixmobility действаше по подобен начин в Турция. Там през 2019 г. бяха поети автобусният концерн Kamil Koc и неговият „инвентар“ и в момента се интегрират в съществуващия бизнес модел.

„Тук става въпрос за нещо повече от иконата Greyhound, става въпрос за пазара на САЩ, който се купува“, казват източници, близки до преговорите. А Flixmobility не е сам в това приключение - американският пазар на мобилност е интересен и за други германски компании.

Например за фирмата за коли под наем Sixt – тя се разрасна силно в САЩ през последните години, отвори множество нови станции и разшири автопарка. Сега Sixt е представена на почти всички големи летища в САЩ и се радва на голямо търсене, тъй като повече хора отново пътуват.

Придобиването на Greyhound е интересно и с оглед на възможно първично публично предлагане (IPO) на Flixmobility. Според последните изявления на ръководството няма конкретни планове за IPO, но също така то не е изключено. Едно е сигурно: ако имате силно оперативно присъствие на най-големия капиталов пазар в света, ще бъде по-лесно да намерите инвеститори в бъдеще, ако станете публични.

Главният изпълнителен директор на Flixmobility Швемлайн многократно е подчертавал в миналото, че иска фирмата му да стане пазарен лидер в САЩ. Той също така не изключи придобивания. „В момента растем много силно органично в САЩ. Но, разбира се, винаги търсим начин как можем да се разширим и в средносрочен план искаме да бъдем номер едно и там“, каза предприемачът пред Handelsblatt преди няколко седмици.

Greyhound е икона в така наречения междуградски автобусен транспорт в САЩ. С флота от около 1200 автобуса компанията превозваше 16 милиона пътници годишно до и от 2400 града в Северна Америка до началото на пандемията. Това прави компанията най-големият превозвач. Нискотарифният конкурент Megabus превозваше около шест милиона пътници годишно в САЩ до кризата.

Пандемията обаче силно удари Greyhound. Ако до кризата около 40 000 пътници пътуваха всеки ден с рейсове с логото на Greyhound, сега са само 10 000. Годишният доклад на First Group показва, че Greyhound е претърпяла загуба от 12,1 милиона долара - еквивалента на 10,4 милиона евро - през финансовата 2021 година (до март 2021 г.). През предходната финансова година загубата бе дори 15,3 милиона долара. Продажбите се сринаха от 766 млн. долара на 422,6 млн. долара.

Броят на служителите бе намален наполовина до 2500, включително чрез частични продажби и закриването на завод в Канада. Около 600 автобуса бяха извадени от експлоатация заради пандемията. Независимо от това ръководството на Flixmobility ще се сблъска с още задачи в САЩ. При преминаване към платформения бизнес модел германците ще трябва да спечелят на своя страна синдикатите, които традиционно имат силно присъствие в Greyhound.

Освен това е налице и силна конкуренция с нискотарифните авиокомпании в САЩ и с автобусни конкуренти, някои от които регионални, за по-късите разстояния. Бизнесът беше подложен на натиск още преди пандемията. Маржът на оперативната печалба спадна от 6,2% през фискалната 2017 г. до едва 0,3% през 2019 г. „Конкуренцията от страна на авиокомпаниите влияе върху търсенето на автобусни и влакови пътувания, особено в бизнеса на Greyhound с пътувания на дълги разстояния“, се казва в последния годишен доклад на предишния собственик, First Group.

Неофициално Greyhound бе обявена за продажба от 2019 г. Първоначално First Group, най-големият автобусен оператор във Великобритания, реши да се съсредоточи силно върху бизнеса в САЩ. Но инвеститорът Coast Capital, който държи 10% от британската компания, призова ръководството да направи радикална промяна в стратегията през 2019 г.

Сега First Group смята да се концентрира върху родния си пазар във Великобритания и постепенно да се разделя с други дейности. First Group обаче досега не бе немерила инвеститор за щатския си бинзес - вероятно и заради пандемията. А сега Flixmobility се възползва от възможността. Стартъпът си създаде финансовата свобода за такова придобиване преди няколко месеца, след като в началото на юни екипът около главния изпълнителен директор Шемлайн набра 650 милиона долара. Съществуващи инвеститори като General Atlantic, Permira, TCV, HV Capital, Blackrock и Baillie Gifford участваха в кръга на финансиране - смесица от капитал и заеми. А в лицето на Canyon Partners Flixmobility успя да спечели и нов инвеститор.

В резултат на кръга на финансиране Flixmobility постигна оценка от 3 млрд. евро и сега е един от най-успешните стартъпи в Германия в сектора на мобилността. С парите Шемлайн и неговият екип искат „да направят зелената и достъпна мобилност на разположение за възможно най-много хора“ и в същото време да станат лидер на световния пазар.

Това вече е постигнато в големи части на Европа. Flixmobility е един вид монополист в германските автобусни превози на дълги разстояния с пазарен дял от 90 процента. Компанията е активна и във Великобритания, Франция, Турция, Източна Европа и от май 2018 г. също в САЩ. В момента се установява присъствие в Бразилия.

Flixbus стъпи в България през 2018 г. с ежедневни връзки от София до центрове като Будапеща, Виена и Букурещ. По-късно предложенията бяха разширени, а през това лято стана ясно, че FlixMobility ще се фокусира върху София като нова локация с местни таланти. Софийският хъб ще отговаря основно за маркетинговите и технологичните дейности, но също така ще бъде домакин на FMX и счетоводни екипи. Хъбът се намира в едно от най-новите coworking пространства в София - This Way, разположено в един от бизнес районите в града.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от САЩ
Големите сливания на публични компании ще са рядкост през 2022 г.