Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

САЩ

Бизнесът с марихуана

В САЩ все повече щати легализират потреблението на леката дрога, като някои компании съзират в това възможност за големи печалби

Бизнесът с марихуана

Така ще изглеждат щандовете за марихуана в американските специализирани магазини. Снимка: Ройтерс

Робърт Фрихтел няма търпение годината най-сетне да свърши. Защото тогава за него ще започне големият бизнес. „Става дума за най-малко 100 млн. долара", казва той. В крайна сметка - 56 милиона туристи идват на година в Колорадо, съответно и пазарът е голям, както и  потенциалът, казва 50-годишният американец. При това основата на бизнеса му бе незаконна едва преди няколко месеца.

Фрихтел е главен изпълнителен директор на Advanced Cannabis Solution. Той и двама негови колеги основават компанията в началото на 2013 г. - и правят марихуаната свой бизнес. ACS съветва производители на канабис в Колорадо, помага с финансиране, закупуване на подходящи пространства, разширява ги и ги предоставя под наем. Той вече има петима служители. "Пазарът е вълнуващ", казва Фрихтел в материал на германския Die Zeit.

Откакто през миналия ноември избирателите се изказаха за облекчаване на правилата по време на референдум, потреблението за възрастни в Колорадо и Вашингтон е освободено от наказание. През януари ще влезе в сила за първи път законодателство, според което всеки над 21 години може да купи средството за пушене законно в магазина. От миналата седмица започнаха да се приемат заявления за лицензи на продавачите.

Нарастващото отпускане в страната - в допълнение към свободното ползване в Колорадо и Вашингтон още 18 американски щата ще позволят използването на марихуаната за медицински цели - направи пазара интересен за фирмите. Преди пет години само любителите градинари са отглеждали растенията в малък мащаб, казва Джонатан Каулкинс, професор в Carnegie Mellon University в Питсбърг. "Сега производителите започват да си партнират с бизнес мениджъри".

Например Diego Pellicer: дружеството от Колорадо мечтае да бъде първата верига магазини за марихуана - и освен просто растения да предлага и субпродукти като бисквитки или бонбони. То искало да доминира на пазара като "веригата за кафе Starbucks“, обявява основателят Йамен Шивели в свои интервюта. За тази цел той вече е събрал от инвеститори повече от десет милиона долара.

Перспективите изглеждат добри. През изминалата година 2000-4500 легални дистрибутори, които са продавали марихуана за медицински цели, са имали приходи от 1,2 - 1,3 млрд. долара, пише браншовото списание Medical Marijuana Business Daily. До 2018 г. обемът на пазара може да се увеличи до 6 млрд. долара.

Който иска да има реална представа за това колко пари могат да се спечелят с марихуана, може да разгледа данните за черния пазар. Само в САЩ в момента той се оценява на около 18 млрд. долара. "Едно нещо е сигурно - това е важна икономическа дейност", казва Джон Гетман, активист за реформи в законите и бивш председател на National Organization for the Reform of Marijuana Laws (Националната организация за реформа на законите за марихуана).

И бизнесът е едва в началото си. През 2016 в няколко щати ще има допълнително референдуми и законодателни инициативи. Изглежда почти сигурно, че много от тях ще последват примера на Колорадо и щата Вашингтон и ще узаконят потреблението - включително Калифорния, най-големият производител на медицинска марихуана в страната.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от САЩ
Apple и Microsoft извеждат Nasdaq до рекорден връх*