IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Евродепутатите призовават за по-строга регулация на социалните медии

Европейският парламент е одобрил два доклада и една резолюция, в които призовава ЕК да коригира пропуските в законодателството за цифрови услуги

10:35 | 21.10.20 г.
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

Европейският парламент (ЕП) призовава Европейската комисия (ЕК) да въведе регулация за социалните медии и по-строги правила за справяне с незаконното съдържание онлайн, съобщават от пресслужбата на ЕП.

Снощи (20 октомври) евродепутатите са одобрили два отделни доклада за законодателна инициатива, с които отправят призив към Комисията да коригира пропуските във връзка с онлайн средата в Законодателния акт за цифровите услуги, който ще бъде представен през декември, посочва се в съобщението.

Настоящите правила на ЕС за цифровите услуги остават до голяма степен непроменени от приемането на директивата за електронната търговия преди двадесет години. С този предстоящ пакет Европейският съюз ще способства за изграждането на цифровата икономика на равнище ЕС и ще определи стандартите за останалата част от света, както направи със защитата на данните, допълват още от ЕП.

Hidden FieldВсички доставчици на цифрови услуги, установени в трети държави, трябва да спазват правилата на Законодателния акт за цифровите услуги, когато услугите им са насочени към ползватели или потребители в ЕС, заявяват евродепутатите.

Трябва да бъде създаден задължителен механизъм за „уведомяване и предприемане на действия“, така че потребителите да могат да известяват онлайн посредниците за потенциално незаконно онлайн съдържание или дейности. Това ще позволи на онлайн посредниците да реагират бързо и да бъдат по-прозрачни в действията си спрямо потенциално незаконно съдържание.

Потребителите от своя страна трябва да имат възможност да търсят обезщетение чрез национален орган за уреждане на спорове.

Парламентът призовава за ясно разграничение между „незаконно съдържание“ и „вредно съдържание“ (режимът на правна отговорност трябва да се прилага за „незаконното съдържание“ само съгласно определеното в ЕС или в националното законодателство).

Платформите не трябва да използват филтри при качване на материали или каквато и да било форма на предварителен контрол за вредно или незаконно съдържание. Според евродепутатите окончателното решение за това дали съдържанието е законно или не трябва да се взема от независим съд, а не от частни субекти.

Вредното съдържание, езикът на омразата и дезинформацията следва да се регулират чрез по-строги задължения за прозрачност. Освен това трябва да се подобри медийната и цифровата грамотност на гражданите по отношение на разпространението на подобно съдържание.

Според Парламента принципът „това, което е незаконно офлайн, е незаконно и онлайн“, както и защитата и безопасността на потребителите и ползвателите, трябва да стане ръководен принцип и за Законодателния акт за цифровите услуги.

Платформите и онлайн посредническите услуги ще трябва да станат по-добри в откриването и заличаването на фалшиви твърдения и в борбата с търговците измамници. Евродепутатите също така призовават за въвеждане на принципа „Познавай своя бизнес клиент“. Според тях е необходимо платформите да проверяват и спират фирмите измамници, които използват техните услуги за продажбата на незаконни и опасни продукти и съдържание.

Необходими са също така мерки за предотвратяване (а не само за коригиране) на неефективността на пазара, произтичаща от големите платформи, за да може пазарите да са отворени за нови участници, включително за малки, средни и нововъзникващи предприятия.

Евродепутатите искат потребителите да имат по-голям контрол върху съдържанието, което виждат онлайн, включително възможността да се откажат изцяло от препоръчаното съдържание и да бъдат по-независими от алгоритмите.

Таргетираните реклами трябва да бъдат регулирани по-строго в полза на по-малко натрапчиви, контекстуални реклами, които изискват по-малко данни и не зависят от предишно взаимодействие със съдържание от страна на потребителя. Евродепутатите също приканват Комисията да направи оценка на възможностите за регулиране на таргетираните реклами, включително постепенно премахване, водещо до забрана.

Предстоящият Законодателен акт за цифровите услуги следва също така да даде право за анонимно използване на цифровите услуги, когато това е възможно. Накрая, за да се гарантира спазването на новите правила, Европейската комисия трябва да оцени възможностите за създаване на европейски орган, който да наблюдава прилагането на правилата и да налага глоби.

Отделна резолюция призовава премахването на съдържание да се прави по „добросъвестен, пропорционален и недискриминационен начин“, за да се гарантира свободата на словото и на информацията, както и неприкосновеността на личния живот и защитата на данните. Членовете на ЕП посочват също, че микротаргетирането, основано на уязвимостта на хората, е проблематично, както и разпространението на изказвания, подбуждащи към омраза и дезинформацията. Те призовават и за повече прозрачност относно политиките за приходите на онлайн платформите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:14 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Социални мрежи виж още

Коментари

Финанси виж още