Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Социални мрежи

Германия ограничава временно Facebook в събирането на данни

Социалната мрежа няма да има право да събира данни от потребителите си от другите си платформи и интернет като цяло

Германия ограничава временно Facebook в събирането на данни

Снимка: Johannes Berg/Bloomberg

Германските власти могат поне временно да ограничат американската социална мрежа Facebook в събирането на потребителски данни. В безпрецедентно съдебно дело Федералният съд в Карлсруе реши във вторник, че заповедта от антикартелния орган на Германия е законна. Органът бе забранил на социалната мрежа да изисква от потребителите типово съгласие за събиране и свързване с данни. Решението също така ще даде възможност на потребителите да изберат възможността за по-малко използване на данни.

Основният въпрос е дали Facebook може да създаде така наречените „супер профили“. Американската компания комбинира данни от собствените си услуги като Facebook, WhatsApp и Instagram с друга информация, която потребителите оставят след себе си, когато сърфират в интернет. Решението на Германия беше внимателно следено и в САЩ. Там в течение на годината социалната мрежа ще бъде изправена пред големи прегледи от страна на органите за защита на конкуренцията.

Още по темата

„Антикартелният орган възнамерява да забрани на Facebook да обединява данни от различните услуги и да ги свързва с други данни“, казва пред Ройтерс Рупрехт Подшун, професор от университета „Хайнрих Хайне“ в Дюселдорф и директор на Института за антимонополно право. „Това е удар в сърцето на бизнес модела на компанията“.

Всеки, който има акаунт във Facebook, трябва да даде съгласие за използването на своите данни. Но не само личните данни се събират, когато се използват услугите на Facebook. Мрежата също така събира данни, които потребителите оставят в WhatsApp, Instagram - който също принадлежи към Facebook - и много други услуги. „Facebook трябва да даде възможност на своите потребители да разкриват по-малко за себе си. Особено по-малко от това, което разкриват извън Facebook“, казва съдия Петер Мейер-Бек.

От една страна, Facebook предлага на потребителите си комуникация. От друга страна, тя дава възможност на компаниите да рекламират в мрежата и се финансира с рекламата. Липсата на избор за потребителите по отношение на това колко данни искат да разкрият, не само ограничава личната им автономност, а по-скоро представлява също експлоатация на потребителите, защото конкуренцията не може да упражнява контролната си функция, смята съдът.

Съдиите също така са убедени, че групата злоупотребява с господстващото си положение. Решението обаче е взето въз основа на предварително проучване.

Съдебният спор, в който участва и Висшият окръжен съд (OLG) в Дюселдорф, може да продължи с години и да премине към Европейския съд, оценява Подшун. С решението на съдията във вторник е обявен само нов кръг, а не окончателно решение. Сигналният ефект обаче вече съществува, пояснява експертът.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Социални мрежи
Британски регулатор иска Facebook да провери независимостта на Giphy