IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Основателят на компанията зад TikTok се оттегля от управлението

Милиардерът Джан Имин обаче не напуска съвсем компанията, а ще остане неин остане председател

09:03 | 20.05.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

Един от най-богатите предприемачи в Китай, Джан Имин, изрази желание да се оттегли от поста си на изпълнителен директор на компанията собственик на социалната мрежа TikTok - ByteDance, която той основа, до края на тази година, съобщава South China Morning Post, позовавайки се на изявление на бизнесмена. ByteDance е най-високо оценяваният стартъп в света, изчислява Bloomberg.

Джан обявява, че ще бъде наследен на този пост от съоснователя на компанията Лиан Руибо, който отговаря за кадровата политика. Партньорите възнамеряват да работят в тясно сътрудничество през следващите шест месеца, за да „осигурят възможно най-плавен преход“. 

Милиардерът Джан обаче не напуска съвсем компанията, а ще остане неин остане председател, но планира да се откаже от повечето си ежедневни задължения, тъй като те са нарастваща тежест за него, казва човек, запознат с въпроса.

Програмистът Джан Имин основава ByteDance през 2012 г. със седалище в Пекин. Той обяснява оставката си от поста главен изпълнителен директор с желанието да се "съсредоточи върху дългосрочната стратегия, корпоративната култура и социалната отговорност".

„Всъщност, липсват ми някои от уменията, които правят перфектния мениджър“, признава той в обръщение към колегите си. Според списание Hurun“ (китайският еквивалент на Forbes) личното състояние на 38-годишния Джан Имин надхвърля 50 милиарда долара.

Джан се оттегля от светлината на прожекторите, точно когато Пекин засилва усилията за ограничаване на влиянието на интернет фирмите и техните основатели милиардери, от Alibaba Group Holding Ltd. до Tencent Holdings Ltd.

Лиан поема кормилото точно когато ByteDance се подготвя за дългоочакваното първично публично предлагане в САЩ или Хонконг. Компанията също така организира следващия си голям ход - преминаване към електронната търговия, който може да я противопостави на Alibaba и Meituan в битката за оценявания на 1,7 трилиона долара китайски пазар.

„Чувствам, че не постигнах толкова, колкото се надявах при поставянето на предишните си цели в областите на нови стратегически възможности, организационното управление и социалната отговорност“, каза Джан в бележката си. „След няколко месеца обмисляне стигнах до извода, че отказването ми от поста на главен изпълнителен директор, с всички свързани ежедневни отговорности, ще ми позволи да имам по-голямо въздействие върху дългосрочните инициативи“. 

Отстъпването на Джан напомня на подобен ход на основателя на Pinduoduo Inc. Колин Хуан, който преди два месеца отстъпи кормилото на собствената си фирма на заместник. Натискът от страна на бързо развиващия се, хиперконкурентен бизнес, докато се справя с нарастващите регулаторни изисквания, може да е накарал Джан да направи тази жертва.

През 2020 г. той назначи двама ръководители, които да ръководят китайския бизнес на ByteDance. Този месец той повиши скоро привлечения и бившия финансов директор на Xiaomi Corp. Шоуци Чю за главен изпълнителен директор на американския бизнес. Джан пояснява в бележката, че е започнал да обсъжда с малка група възможността Лиан да стане нов изпълнителен директор този март. Двамата ще работят рамо до рамо през следващите шест месеца, за да осигурят плавен преход.

„Нормативната среда за технологичните компании в Китай се променя непрекъснато и това изисква много енергия и усилия“, казва пред Bloomberg Шен Мън, директор на базираната в Пекин бутикова инвестиционна банка Chanson & Co. „Носенето на две дини под една мишница в значителна компания като ByteDance е твърде стресиращо".

Джан основава ByteDance през 2012 г., преди да използва високо усъвършенствани механизми за препоръка на базата на изкуствения интелект, за да създаде хитовата услуга за новини Toutiao и глобалното видео приложение TikTok. Първият му голям успех беше Toutiao, което означава „заглавие“ на китайски. TikTok се превърна в глобален феномен, докато „братовчедът“ му Douyin е водещ на вътрешния пазар в Китай. Сега основателят се нарежда сред най-богатите хора в света, след като акциите на ByteDance се търгуват на частния пазар на стойност над 250 милиарда долара, твърдят запознати.

Лиан, предприемач като Джан, ще ръководи ByteDance в ерата на преминаване към нови арени на бизнес - от електронната търговия до образователните устройства. Новият изпълнителен директор и Джан са изучавали микроелектроника в университета Нанкай в Тиендзин и са споделяли един компютър за кодиране, каза Джан в публична реч през 2016 г. Двамата са съоснователи на 99fang.com - услуга за търсене на недвижими имоти - през 2009 г., преди да се обединят за създаването на ByteDance три години по-късно. 

Сега интернет титанът се стреми да увеличи приходите от реклами за китайския си бизнес, включително Douyin и Toutiao, до 260 милиарда юана (40 милиарда долара) тази година от 183 милиарда юана през 2020 г., съобщава Bloomberg News. В тези данни не влизат приходите от сензацията за кратки видеа TikTok. Целта е също така брутната стойност на стоките за електронна търговия да достигне 600 милиарда юана, в сравнение със 170 милиарда юана миналата година. Douyin се стреми да има 680 милиона дневно активни потребители, в сравнение с около 610-620 милиона през март.

Агресивните цели подчертават намерението на ByteDance да настигне най-големите интернет компании в Китай - от Alibaba Group Holding Ltd. до Tencent Holdings Ltd.

ByteDance - чиито общи приходи се увеличиха двойно до 35 млрд. долара през миналата година - започна подготовката за IPO на някои от основните му бизнеси, включително Douyin, и ще избере за листване Хонконг или САЩ, твърдят запознати с материята. Това IPO може да набере поне няколко милиарда долара за листването на китайските активи, въпреки че обсъжданията са на ранен етап.

Ако ByteDance постигне целта си за продажби, китайското му подразделение ще направи за девет години това, което на Facebook отне 13 години, при това без в сметките да влизат  TikTok и други бизнеси в чужбина. С ниво от 40 милиарда долара зараждащият се рекламен бизнес ще бъде приблизително два пъти по-голям от този на YouTube.

„ByteDance е достатъчно зрял за Джан, за да може да отстъпи назад“, казва пред Bloomberg Ке Ян, сингапурски анализатор в DZT Research. „Сега той може да прави селективно това, което смята за важно, за разлика от момента, в който бе главен изпълнителен директор и трябваше да се справи с глупавите неща“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:35 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Социални мрежи виж още

Коментари

Финанси виж още